Nieuws Groei
Deze zorgondernemer wil opschalen richting Europa
Met haar logopedie-platform TinyEYE bewerkt Elisa Gielen de Europese markt. In Duitsland en België merkt ze duidelijk dat de zorgsector anders werkt dan bij ons. 'Dat moet je eerst doorgronden voordat je aan de slag kunt gaan'.

De eerste stap naar de Europese markt is gezet. Elisa Gielen gaat met haar e-healthbedrijf TinyEYE in België en Duitsland aan de slag. Samen met de Universiteit Twente verkende ze de buitenlandse markt voor logopedie en die bleek voor haar open te liggen. Gielen is al langer internationaal georiënteerd; haar product haalde ze namelijk uit Canada. ,,Toen de Nederlandse overheid ging bezuinigen op logopedische hulp ben ik in 2006 op zoek gegaan naar een systeem om logopedie via internet aan te bieden. Zoiets bleek hier niet te bestaan", vertelt Gielen, die 30 jaar als logopediste werkte. ,,Ik heb het systeem van Canadese ontwikkelaars naar Nederland gehaald. Voor cliënten is het een uitkomst door het enorme gemak. Maar pas sinds 2011 wordt onze dienst door zorgverzekeraars vergoed. Nu ben ik aan het opschalen richting Europa."
Marktbewerking
Net zoals Gielen in Nederland eerst de zorgverzekeraars aan haar kant moest krijgen, moet ze ook in België en Duitsland de partijen overtuigen deze vorm van e-health te betalen. In Duitsland onderhandelt ze met twee grote zorgverzekeraars, in België heeft ze vooral contact met de Vlaamse vereniging van logopedisten en die van Belgische ondernemers in de gezondheidszorg. Later dit jaar en begin volgend jaar gaat ze in beide landen aan de slag.
Investeerders nodig
Om in de nieuwe markten daadwerkelijk klanten te vinden, is Gielen op zoek naar een tweede investeerder. De eerste investeerder wil dat er één bijkomt, want met meer kapitaal kun je sneller en in een kortere tijd, door additioneel salespersoneel in te zetten en met intensieve onlinemarketing, meer klanten bereiken en overgaan tot levering.
Bij TinyEYE werken acht logopedisten in vaste dienst en er worden geregeld freelancers ingeschakeld. Gielen heeft een Duits sprekende Belg aangenomen voor de feeling met de markt.
In België moet ik partijen overtuigen e-health te betalen