Nieuws Groei
Dragons' Den-investering helpt oppasplatform Nanny Nina naar Sevilla, Antwerpen en Dublin
,,Het is altijd al onze droom geweest om met Nanny Nina de hele wereld te veroveren en met deze ontwikkeling zetten we een volgende stap in de goede richting.” Jasmijn Kok is medeoprichter van oppasplatform Nanny Nina en met ‘deze ontwikkeling’ doelt ze op de pilot die van start gaat in Sevilla, Antwerpen en Dublin. Met de applicatie van het platform kunnen ouders een gescreende oppas voor hun kleintje boeken, waar en wanneer ze maar willen. Nu dus ook buiten de Nederlandse grenzen.

Oud-Dragons' Den-deelnemers Jasmijn (links) en Lyla Kok gaan internationaal met hun oppasplatform Nanny Nina. Foto: Maybel Matser
Het team van Jasmijn en haar tweelingzus Lyla heeft in de afgelopen twee jaar flink ingezet op de technologie en het algoritme van hun app. Dit vooral met investeringsgeld dat werd opgehaald bij Shawn Harris na een succesvolle deelname aan het tv-programma Dragons’ Den. Nanny Nina heeft met ‘Matching Magic’ een algoritme ontwikkeld dat per zoekopdracht de drie meest passende kandidaten voorstelt. Zo is het mogelijk om binnen dertig minuten een oppas te regelen.
Nanny Nina zocht naar landen met een sterke oppascultuur
Jasmijn: ,,Dit algoritme is nu klaar om op te schalen en dus kunnen we er ook in andere landen mee aan de slag. We hebben voor Spanje, België en Ierland gekozen omdat het landen zijn die de euro als betaalmiddel gebruiken, een sterke oppascultuur hebben en ons au-pairbureau ook groeimogelijkheden biedt. Je zou misschien verwachten dat we eerder richting Duitsland of Frankrijk zouden uitbreiden, maar veel au-pairs komen uit Spanje.”
Lees ook: Dragons’ Den-tweeling achter Nanny Nina vindt 'zakelijk moeder' in Harris
,,We hebben expliciet voor Sevilla, Antwerpen en Dublin gekozen omdat onze app net zo werkt als Uber. Het bedient twee gebruikers, namelijk ouders én oppassers. De balans tussen die twee doelgroepen moet dus goed zijn. In de eerste instantie kiezen we daarbij voor iets kleinere steden om het behapbaar te houden. Ook qua marketingbudget. Stel je voor dat je met twintig oppassers begint in Parijs of New York, dan bestaat de kans dat zij veel te ver bij de ouders vandaan zitten om aan het werk te kunnen.”
Dragons' Den-investeerder Harris brengt zelfs de hoeslakens mee
Jasmijn Kok vertelt het allemaal tijdens een werkvakantie in het Noord-Brabantse Reek. ,,We zitten met het hele team in een boomhut om alles klaar te maken voor een strakke start van de pilot. Haha! We waren de hoeslakens voor de matrassen alleen vergeten. Gelukkig kwam onze investeerder Shawn ook een nachtje slapen en nam zij alsnog alles mee. Dat zegt werkelijk alles over haar betrokkenheid. Om te kunnen bereiken waar we nu mee bezig zijn, heeft zij vanuit haar startupaccelerator Orange Wings dan ook voor een tweede keer geïnvesteerd (300.000 euro na de eerdere 340.000 euro in de eerste investeringsronde, red.).”
"We hebben voor Spanje, België en Ierland gekozen omdat dit landen zijn die ons au-pairbureau ook groeimogelijkheden biedt"
,,Bij Dragons’ Den zag ik direct het potentieel van de app en de toegevoegde waarde die Lyla en Jasmijn met Nanny Nina bieden”, zegt Harris daar zelf over. ,,Ik heb vertrouwen in deze internationale uitbreiding én in wat de toekomst deze vrouwen daarna nog brengt.”
Nanny Nina veranderde het businessmodel naar dat van Uber en Airbnb
Terug naar de boomhut in Reek. Want wat moet er daar nog allemaal gebeuren voordat de pilot van start gaat? ,,Er zijn allerlei (social media-)platformen waarop we deze campagne willen lanceren”, legt Jasmijn uit. ,,En dat is best een klus omdat ieder land weer anders bediend wenst te worden. Daarbij is ons businessmodel ook veranderd. Waar je als gebruiker voorheen een abonnement moest hebben om toegang tot de app te krijgen, betaal je nu alleen voor de dienst die je afneemt. Ook dit kun je vergelijken met Uber of Airbnb."
,,De pilot (in de drie steden, red.) duurt drie maanden en in deze tijd gaan we luisteren naar de gebruikers en maken we uitgebreide data-analyses om te kunnen bepalen of we gaan uitbreiden binnen deze steden en misschien ook elders kunnen gaan openen.”
Jasmijn Kok (links): ,,Om te kunnen bereiken waar we nu mee bezig zijn, heeft Shawn Harris voor een tweede keer geïnvesteerd." Foto: Maybel Matser
Lees ook: Dragons' Den-investeerder Harris: 'Nederland doet te weinig voor jonge ondernemers in startupfase'
De toekomst van de Nanny Nina-academy is eveneens rooskleurig
Naast de app en het au-pairbureau is Nanny Nina druk doende met de eigen academy die al te boek staat als erkende onderwijsinstelling. Volgens Jasmijn verloopt alles op dit vlak eveneens crescendo. ,,Met het vooruitzicht dat niet alleen werkende, maar alle ouders straks recht hebben op kinderopvangtoeslag, komt er een gigantische vraag naar gediplomeerde oppassers op gang. Bedenk daarbij dat Nederland slechts twee opleiders heeft en wij er daar eentje van zijn.”