Nieuws Groei
Dragons' Den aan de vooravond van een nieuw seizoen: een kijkje achter de schermen
‘Een feestje’ noemt miljonair Michel Perridon Dragons’ Den. Het programma gaat donderdag zijn derde seizoen in. De magie? ,,Er is zo veel vindingrijkheid." Een kijkje achter de schermen.

Ook dit seizoen zijn Pieter Schoen, Nikkie Plessen, Shawn Harris, Won Yip en Michel Perridon (vlnr) de investeerder van Dragons' Den. Jort Kelder (midden) neemt de rol van presentator voor zijn rekening. Foto's: Annemieke van der Togt
Het is deze middag een nerveuze drukte in de ruimte naast de opnamestudio in Hilversum, schrijft AD. Als een sporthal waar atleten zich voorbereiden op de wedstrijd van hun leven. Jong en oud lopen door elkaar. De één repeteert zijn voordracht, de ander raapt teleurgesteld zijn spullen bijeen.
Er staan dozen, rekken, er worden foto’s gemaakt en er is koffie, water, koek en snoepgoed, maar de meesten krijgen geen slok of hap door de keel. Hier bereiden de ondernemers zich voor op hun pitch, het verkooppraatje dat hun leven kan veranderen. Een opmaat naar het realiseren van hun droom. Als straks de deuren opengaan, staan ze voor vijf potentiële investeerders: de Dragons. Dat de televisiecamera’s draaien is voor velen bijzaak: het gaat hen vooral om het antwoord op de vraag: krijg ik (financiële) steun voor mijn plan?
Lees ook: Nieuw seizoen Dragons' Den in maart: Kelder terug en scale-ups doen nu mee
,,Dat nerveuze gedoe ken ik nog uit de tijd dat ik acteerde en castings moest doen. Even nog je tekst oefenen. Dan gieren de zenuwen door je lijf’’, zegt Nikkie Plessen, een van de Dragons.
Dragons samen goed voor 1 miljard euro
We zijn bij de opnames van Dragons’ Den. In dit televisieprogramma krijgen startende ondernemers de kans om hun ideeën te pitchen bij vijf van de succesvolste zakenmensen van ons land: Plessen, Michel Perridon, Pieter Schoen, Won Yip en Shawn Harris, bij elkaar goed voor een vermogen van 1 miljard euro. Zij bepalen of ze in zee gaan met een ondernemer en zo ja, hoeveel zij willen investeren. ,,Meestal is dat tussen de 15 en 25 procent van de aandelen’’, stelt Michel Perridon tussen de opnames door.
Tekst gaat verder onder de foto van Nikkie Plessen.
Lees ook: Nikkie Plessen: 'Dragons' Den nu extra interessant door huidige crisis'
Ook op deze draaidag hebben de vijf miljonairs zich gemoedelijk naast elkaar genesteld in een gerieflijke stoel. Allen gedistingeerd gekleed, de haartjes keurig in model, ze zijn scherp én ontspannen. ,,Dit programma is dan ook een feestje’’, vervolgt Perridon. ,,Hier komen de meest uiteenlopende ideeën langs. Er is zo veel vindingrijkheid. Zeker in deze klotetijd met al dat negativisme is dit programma een opbeurend en fris uitstapje.’’
"De chemie tussen ons is goed, ik mag die andere vier graag. Maar als ik die deal zelf kan pakken, dan doe ik het"
Perridon wordt een beetje gezien als de Johan Derksen van het stel: de Rotterdammer zegt wat hij denkt en vindt. En daagt de anderen graag uit. ,,De chemie tussen ons is goed, ik mag die andere vier graag. Maar als ik die deal zelf kan pakken, dan doe ik het.’’
Comfortabele setting voor deelnemers Dragons' Den
Die chemie en strijd zijn duidelijk als de ondernemers opkomen in de studio, die is omgetoverd tot een knusse huiskamer. Links een stenen muur, op de vloer een groot tapijt. De pitchers voelen zich er comfortabel, zoals Junion en Roland, die een oplossing hebben voor voedselverspilling: visolie van restafval en koekjes van bladerdeegresten.
Tekst gaat verder onder de foto van Michel Perridon.
Lees ook: De boost die Dragons' Den aan startups geeft: dit zijn de succesverhalen
En dan de zeven studenten van de TU Delft die een datingplatform hebben ontwikkeld. Ze zijn zo overtuigd van hun plan, dat ze zijn gestopt met hun studie. Topinvesteerder Pieter Schoen, steevast met zijn notitieboekje in de hand, vouwt de wenkbrauwen in een zorgelijke frons. Moeten zij niet eerst hun bul halen? ,,Welnee’’, countert presentator Jort Kelder, die het stokje overnam van Sander Schimmelpenninck. ,,Zuckerberg, Gates en Jobs zijn toch ook nooit afgestudeerd?’’
"Dit soort mannetjes gaat onze welvaart maken. Ik ben wel een beetje verbaasd. Moet je je voorstellen. Je bent 21 en iemand zegt: je krijgt een ton. Best veel geld"
Eerste editie Dragons' Den geen succes volgens Kelder
Kelder presenteerde het programma ook in 2007 en ’08, toen nog voor de KRO, met in de stoelen Annemarie van Gaal, Arjen de Koning, Henk Keilman, Willem Sijthoff en Jan Pieter Melchior. ,,Toen sloeg het niet aan’’, vertelt Kelder. ,,Zaten we op de maandagavond op Nederland 3. Nogal een verschil met de terugkeer vorig seizoen na Boer Zoekt Vrouw op NPO 1. Dat had een lead-in van drie miljoen kijkers. Sindsdien is het niveau van de pitches enorm omhooggegaan en zijn de bedragen vertienvoudigd.’’
Ondertussen heeft Youssra, een vrouw in een djellaba, spullen uitgestald. Een kapstok, kleding en een kist. ,,Een bidbox’’, vertelt ze enthousiast. ,,Moslims bidden vijf keer per dag, maar hebben vaak niet de gelegenheid op hun werk. Deze kist kunnen ze overal mee naartoe nemen en alles zit er in.’’
Tekst gaat verder onder de foto van Jort Kelder.
Lees ook: ProudBreast borstprotheses scoort 700 procent omzet na Dragons' Den
Duurzaamheid en gezondheid belangrijkste thema's Dragons' Den
De camera’s draaien naar de Dragons, hun commentaar wordt geregistreerd. De ondernemer en straks ook de kijker vragen zich af: doet-ie of doet-ie het niet? Jacco Keyzer, eindredacteur van Vincent TV - de producent van het programma - laat weten dat de belangstelling van de ondernemers toeneemt. ,,140 ondernemers hebben zich aangemeld. dertig komen er op televisie. De belangrijkste thema’s dit jaar waren duurzaamheid en gezondheid.’’
Keyzer zit achter apparatuur met schermen en knopjes. In de studio, waar iedereen mondkapjes draagt en voortdurend wordt getest op corona, legt Michel Perridon zijn arm op de leuning. De camera zoemt gretig in op het fonkelende horloge om zijn pols. Pracht en praal of niet, de Rotterdammer raakt vooral in vervoering van de verhalen. ,,Vorig jaar stonden hier een broer en zus met Parfumado, een bedrijfje dat elke maand een ander parfummetje opstuurt. Voor een abonnement van 15 euro. Zo’n gaaf concept. Wilde je appelgeur, dan kreeg je die. Fred van Leer doet hun social media. Loopt als de brandweer.’’
Tekst gaat verder onder de foto van Shawn Harris.
Het glas heffen op televisie betekent niet altijd een deal, benadrukt Josselien Meijs, creative director van Vincent TV. ,,Na het jawoord van de investeerder gaan wij er tussenuit. Dan komt er nog een boekenonderzoek. Alle cijfers moeten kloppen. Wereldwijd (het programma is door de jaren heen in 43 landen uitgezonden, red.) gaat 60 procent van de investeringen door. In Nederland zijn elf van de zeventien investeringen van vorig jaar overeind gebleven.’’
"Dragons’ Den is geen grapje. We hebben dit seizoen niet voor niets met z’n vijven bijna 10 miljoen geïnvesteerd"
Zoals die van Nikkie Plessen in LOYYO, een bedrijfje dat een spaarsysteem bij aankopen uitdacht zonder pas, app, download of hardware. De pitch haalde de uitzending niet, maar Plessen ging buiten de camera’s alsnog met de bedenkers in zee. ,,We hebben nu een verkooppunt in Amerika met vijfhonderd winkels’’, vertelt de modetycoon die goed begrijpt dat Dragons’ Den zo aanslaat. ,,Het is herkenbaar. Je hebt allemaal weleens een idee waarbij je denkt: goh, daar moet ik iets mee doen. Nou, hier doen ze dat dus.’’
Lees ook: Dragons' Den-deelnemer Meeuwisse speelt nu 'Champions League' met Nikkie Plessen
McDonald's-taart met kaviaar van Dragon Nikkie Plessen
Plessen zorgde voor een bijzondere traditie tussen de Dragons: ieder moet tijdens een draaidag een ongebruikelijke lunch organiseren. Zij zorgde voor een McDonald’s-taart met kaviaar. ,,Hartstikke leuk, die gekkigheid’’, grijnst Perridon. ,,Kijk, ik heb één spreuk: we zijn langer dood dan we leven, dus laten we er in hemelsnaam van genieten. Maar mensen moeten niet denken dat we hier een beetje decadent zitten te doen. Dragons’ Den is geen grapje. We hebben dit seizoen niet voor niets met z’n vijven bijna 10 miljoen geïnvesteerd."
Tekst gaat verder onder de foto van Won Yip.
Tom en Casper, twee studenten van begin twintig uit Amsterdam, treffen het. Hun ideeën over het herverdelen van kantoorruimte worden omarmd door een Dragon die een ton neerlegt. Met blosjes op de wangen worden de twee gefêteerd door Jort Kelder die een fles champagne voor hen in petto heeft. Sabreren, zeggen ze stoer, dat kunnen ze zelf. Maar als de feestdrank in de glazen bruist, bekennen ze toch dat de pitch ‘best spannend was’. ,,Daardoor gingen we sneller praten.’’
Kelder glimlacht. ,,Is dit een studentengrap of een plan, jongens? Niet aan een dure leaseauto besteden of een pandje huren, hoor. Ga er wat moois van maken.’’ Als ze weg zijn, zegt Kelder: ,,Dit soort mannetjes gaat onze welvaart maken. Ik ben wel een beetje verbaasd. Moet je je voorstellen. Je bent 21 en iemand zegt: je krijgt een ton. Best veel geld.’’
Dragons’ Den is vanaf donderdag 4 maart wekelijks om 21.30 uur te zien bij WNL op NPO 1. Foto onder: Pieter Schoen.