Nieuws Groei
Angst verdringt enthousiasme, investeerders Dragons' Den lopen weg bij 'te jong' Cupplement
Niets leek een samenwerking tussen Dragons’ Den-investeerder Pieter Schoen en deelnemers Stefan Wateler en Florian Fermin nog in de weg te staan. De jongens achter Cupplement maakten eind maart nogal indruk met hun pitch over koffie met vitamines en superfoods. Schoen hapte met 300.000 euro toe, terwijl Michel Perridon en Nikkie Plessen eveneens op het vinkentouw zaten. Een kleine drie maanden later blijkt dat de startup nooit een investering heeft gescoord. ,,Ze durfden het toch niet aan.”

Stefan Wateler en Florian Fermin twijfelden na het afhaken van de Dragons' Den-investeerders even over hun plannen met Cupplement, maar hebben de juiste focus naar eigen zeggen inmiddels weer te pakken. Foto: Cupplement
Wie eind maart de uitzending van Dragons’ Den heeft gezien met daarin het optreden van Wateler en Fermin, kan zich het enthousiasme van de topinvesteerders vast nog herinneren. Waar Schoen aanvankelijk in zijn eentje met de eer leek te strijken als geldschieter, stapte Perridon even later in de rebound alsnog in. Althans, dat was de bedoeling. Na een aantal keer met de investeringsmanagers van Perridon en Schoen te hebben gemaild, was het eind maart tijd om live met elkaar aan tafel te gaan. ,,Maar tijdens dat gesprek merkten Stefan en ik dat ze het toch wel spannend vonden om met ons te gaan werken”, vertelt Fermin. ,,Waar ze tijdens de opnames enthousiast zeiden te worden van datgene wat we in onze eerste vier maanden hadden bereikt, werden ze nu angstig van het feit dat we pas vier maanden bestonden. De deal is daarom uitgebleven.”
Optie Nikkie Plessen biedt mogelijk nog soelaas
En hoe zit het dan met dragon Nikkie Plessen? Zij riep aan het einde van de uitzending nog expliciet richting Schoen dat ze de deal met alle liefde zou overnemen indien hij zich nog zou bedenken. ,,We spelen inderdaad nog met de gedachte om haar te benaderen. Er is alleen wat twijfel omdat de anderen hebben gezegd dat we nog niet lang genoeg onderweg zijn.” Fermin denkt even na om vervolgens aan te geven dat hij plan-Plessen na dit interview nogmaals met zijn compagnon gaat bespreken. Het is illustrerend voor de drang naar een investeerder.
"Het opzetten van het abonnementssysteem hebben we om die reden ook zelf moeten doen, terwijl wij allebei geen ICT’ers zijn. Dat kostte flink wat moeite, maar het is gelukt"
Twijfel over moment van pitchen bij Dragons' Den
De teleurstelling is dan ook nog altijd groot bij Cupplement. Het geld zou onder andere gebruikt worden voor de lancering van een nieuwe blend en het aanleggen van een stevige voorraad. Die plannen blijven nu uit en volgens Fermin zit het bedrijf daardoor in een tussenfase. Achteraf gezien meent hij ook dat het moment van pitchen voor een investering misschien niet helemaal gelukkig was.
,,We hebben na het Dragons’ Den-avontuur alsnog een aantal gesprekken gevoerd met andere geldschieters, maar zij vroegen zich vooral af hoe onze cijfers eruit zien zonder de impuls die Dragons’ Den ons heeft gegeven. Misschien hadden we er beter aan gedaan om al met investeerders in gesprek te gaan voordat we überhaupt begonnen met Cupplement. Dan kun je ze wellicht meevoeren in een prachtig scenario. Maar goed, als je alles van tevoren weet…”
De makers van Cupplement voegen vitamines en superfoods aan de koffie toe en verkopen deze in biologisch afbreekbare capsules. Foto: Cupplement
Lees ook: Dragons' Den: jonge koffiemakers verleiden drie Dragons en kiezen voor Pieter Schoen
Huidige situatie 'ontzettend leerzaam' voor Utrechtse Dragons' Den-deelnemers
Het is goed om te horen wanneer de jonge ondernemer begint met relativeren ,,De uitzending van Dragons’ Den heeft ons dus wel die enorme impuls gegeven”, zegt hij. ,,We kregen heel veel bestellingen binnen, veel mensen hebben een abonnement op onze koffie genomen en we merken dat groothandels, online winkels, sportscholen en yogastudio’s ons nu goed weten te vinden. Daar zijn we blij mee, al zorgt het er nog niet voor dat we de stappen kunnen maken die we graag willen maken. Het opzetten van het abonnementssysteem hebben we om die reden ook zelf moeten doen, terwijl wij allebei geen ICT’ers zijn. Dat kostte flink wat moeite, maar het is gelukt. Draai je de situatie om, dan is dit alles wel ontzettend leerzaam. Het doet me beseffen dat het zo makkelijk is om voor allerlei opdrachten steeds maar externe specialisten in te huren. Zonde van het geld.”
Lees ook: Derde seizoen Dragons' Den: de succesverhalen van 2021
Onderzoek van student geeft Cupplement nieuwe energie
,,Om die reden hebben we nu ook een soort crowdfundingcampagne lopen voor een nieuwe blend. Eentje die mede is ontwikkeld door een student van de VU. Hij benaderde ons voor zijn onderzoek naar een koffieblend die bevorderend is voor de weerstand. Met behulp van professoren van de Hogeschool Utrecht hebben we de Immunity Blend vervolgens daadwerkelijk ontwikkeld. We werken nu met een pre-order en zodra we 25.000 capsules kunnen verkopen, plaatsen we de bestelling bij de fabrikant.”
Dergelijke ontwikkelingen geven de ondernemers moed voor de toekomst. Fermin verwacht dat de gedroomde investering er over een half jaar wel moet kunnen zijn en daarom is er nog altijd voldoende energie om op deze creatieve manier zaken te blijven doen. Ook al betekent dit dat hij zijn bijbaan nog even moet aanhouden en compagnon Wateler zelfs op zijn spaarrekening moet teren.
Tekst gaat verder onder teamfoto Dragons' Den. Foto: Annemieke v/d Togt
In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n 1 miljard euro en investeren met eigen geld in bedrijven die zich in het tv-programma presenteren.
De afleveringen van Dragons’ Den zijn terug te kijken NPO Start. Hier vind je een overzicht van de Dragons' Den-deelnemers van het seizoen 2021.