Nieuws Groei

Toch geen deal in Dragons' Den, wel investeerder voor virtuele brandbestrijder

Brand bestrijden in virtual reality volgens het principe ‘train as you fight’: dat is Flashover XR in een notendop. Met dit innovatieve product wil Egi Cuijten de wereld veroveren, daarom deed hij mee aan Dragons’ Den. Dragons Bas Witvoet en Pieter Schoen besloten aanvankelijk samen 750.000 euro te investeren, goed voor 30 procent van de aandelen.

Jeroen Kreule 16 september 2022

Brandweer flashover vr dragons den

Foto: Shutterstock.

Een matras dat in de fik vliegt, een brand die in de keuken ontstaat, een brandende kaars bij een gordijn, van rijtjeshuis, twee-onder-een-kapwoning tot villa: aan de hand van realistische scenario’s kunnen brandweerlieden met Flashover XR veilig, betrouwbaar en makkelijk hun vaardigheden verbeteren.

De trainingen zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met wetenschappers, brandweerlieden en andere experts, aldus Egi Cuijten. ,,Flashover is plug & play. Je opent de koffer, kiest een scenario uit en kunt met maximaal vier mensen aan de slag. Ik vind dat iedere brandweerman of -vrouw met deze simulaties moet kunnen werken, daarom staat gebruikersgemak voorop: je start de boel binnen twee minuten op en kunt beginnen.’’ In de training worden de deelnemers stap voor stap door het blusproces geleid, waarbij alle gevaren van brandbestrijding tot in de kern worden verkend.

"Ik geloof heilig in VR trainingssimulaties. Als het aan mij ligt, is Flashover XR over vijf jaar wereldwijd een gesetteld merk"

De Flashover XR van Egi Cuijten.

Flashover is volgens Egi Cuijten een nieuwe manier van training en biedt een oplossing voor de onderdelen waar traditionele lesstof en praktische trainingen tekortschieten. ,,Brandweerlieden oefenen normaal gesproken in een oefendorp, maar komen daar vaak te weinig aan toe. Een VR trainingssimulatie is locatieonafhankelijk en een perfecte aanvulling.’’

'Were gaming feeds the business' als missie

Egi Cuijten is van origine animator en conceptontwikkelaar. Hij noemt zich een echte creatieveling met een passie voor techniek. Hij heeft ruime ervaring opgedaan in de gaming industrie. ,,De techniek in de gaming industrie loopt ver vooruit. Where gaming feeds the business, zo luidt mijn missie. Zo ben ik in de simulatie industrie terecht gekomen.’’

Met Flashover wil Egi Cuijten niet alleen Nederland, maar de wereld veroveren. ,,Nederland telt bijna 1000 brandweerkorpsen en 25 veiligheidsregio’s. Het zou mooi zijn als elke veiligheidsregio een aantal VR-kits heeft die ze vervolgens over de verschillende korpsen distribueren.’’ Op dit moment werkt hij al samen met elf veiligheidsregio’s.

Lees ook: Succes zonder deal: buidelshirt uit Dragons' Den maakt opmars

Flashover XR wordt geleverd in de vorm van een abonnement. De software krijgt meerdere malen per jaar een update, met nieuwe scenario’s en functionaliteiten. Om een brug te slaan tussen brandweerman en programmeur, is Cuijten meerdere malen in oefendorpen voor brandweerlieden geweest. Ja, hij heeft zelf ook auto’s open geknipt en branden geblust.

15 miljoen brandweerlieden die regelmatig moeten trainen

,,Wereldwijd zijn er ruim 15 miljoen brandweerlieden, Al die mensen moeten met enige regelmaat trainen om voorbereid te zijn op rampen. Brand is universeel, Flashover is daarom ook heel geschikt als oefenmateriaal voor brandweermensen in de rest van de wereld.’’

Egi Cuijten was eerder dit jaar prominent aanwezig op Interschutz in Hannover, ’s werelds grootste vakbeurs op het gebied van brandbestrijding. ,,Ik heb een hoop positieve reacties op Flashover gekregen. Op dit moment voer ik veel gesprekken met internationale resellers. Het gaat om partijen in onder meer de VS, Abu Dhabi, Taiwan, Israël en Koeweit.’’

Egi Cuijten, het gezicht achter de Flashover XR.

Toch geen investering van dragons Witvoet en Schoen

Egi Cuijten heeft Flashover tot nu toe gefinancierd vanuit zijn eigen holding, maar om te groeien en serieus door te pakken, ging hij op zoek naar investeerders. Hij heeft veel geleerd van zijn deelname aan Dragons’ Den. ,,Ik werd gedwongen om een scherp plan te pitchen. Ik was op zoek naar geld, maar vooral ook naar kennis en kunde. Hoe ga je om met pricing? Hoe breng je een product op de internationale markt? Hoe benader je resellers? Hoe zit het met juridische aspecten in het buitenland?"

,,De pitch bij Dragons' Den ging goed, de reacties van de investeerders waren ook positief. Dat Bas Witvoet en Pieter Schoen 750.000 euro wilden investeren, was natuurlijk mooi. Ik had ze graag als compagnons gehad. Een maand of drie na de uitzending kreeg ik te horen dat de deal toch niet doorging. Het heeft te maken met het feit dat de huidige omzet niet bij de rest van hun portfolio’s paste.’’

Schoen: 'Niet investeren in een bedrijfsactiviteit'

Investeerder Schoen brengt nuance in de opvatting van Egi Cuijten. Hij zegt dat het hem en Witvoet niet duidelijk was dat er geïnvesteerd moest worden in een bedrijfsactiviteit. ,,Wij dachten in het bedrijf te investeren dat deze VR-oplossing biedt, maar het product van Egi is daar een onderdeel van. Enkel daarin investeren was voor ons geen optie."

Lees ook: Dragons' Den: Shawn Harris investeert 1 miljoen euro in Lalaland

Na Dragons' Den alsnog een investeerder voor Egi Cuijten

Hij liet zich niet van de wijs brengen, integendeel, hij was trots op zijn deelname aan het populaire programma en besloot om de uitzending samen met vrienden en familie bij hem thuis te bekijken. ,,Op dat moment wist ik al dat de deal niet doorging, dus voor aanvang was er een gigantische disclaimer.’’

Alsof het zo heeft moeten zijn, want vlak na de afwijzing diende zich een andere investeerder aan: een zakenrelatie die Egi Cuijten al jarenlang kent. Hij weet het nu zeker: met Flashover gaat hij de wereld veroveren. ,,Ik geloof heilig in VR trainingssimulaties. Als het aan mij ligt, is Flashover XR over vijf jaar wereldwijd een gesetteld merk.’’

Wil je net als Egi Cuijten meedoen aan Dragons’ Den? Meld je dan aan via deze link.

De investeerders van Dragons' Den (v.l.n.r.): Pieter Schoen, Manon van Essen, Shawn Harris, Won Yip en Bas Witvoet. Foto: Annemieke van der Togt.

In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Won Yip, Shawn Harris, Pieter Schoen, Manon van Essen en Bas Witvoet investeren met eigen geld in de bedrijven die zich in het tv-programma presenteren.

De afleveringen van Dragons’ Den zijn te zien op Viaplay.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws