Nieuws Groei

Wel interesse, geen deal voor OnWine bij Dragons' Den: 'We lagen te ver uit elkaar'

Dat deelnemers aan Dragons’ Den meestal niet het budget krijgen wat zij voor hun beschikbare aandelenpercentage willen hebben, is niets nieuws. Maar dat Casper Hendriks en Gijs van Opstal van wijnplatform OnWine niet eens onderhandelden na een tegenbod, was opvallend. ,,We lagen zo ver bij elkaar vandaan, dat het gewoon geen zin had.”

Robbert Daalder 23 september 2022

Onwine dragons den wijnplatform

OnWine brengt Italiaanse wijnen op tafel die je in Nederland normaal gesproken niet vindt. Foto: OnWine

Wat Gijs en Casper doen met OnWine, is het online beschikbaar maken van wijnen die je ontdekt tijdens je vakantie in Italië, maar vervolgens thuis nergens kunt krijgen. Prettig voor de consument, waardevol voor de betreffende wijnboer. Vooral omdat laatstgenoemde groep hun wijn wel wilt exporteren, maar dit door complexe regelgeving rond verzending van accijnsgoederen vaak niet kunnen. Zonde. Om meerdere redenen.

OnWine valt op met unieke fiscale structuur

,,Om dit probleem op te lossen, hebben we een platform gebouwd waarop wijnliefhebbers en wijnboeren samenkomen”, vertelt Gijs. ,,Eigenlijk hebben die boeren hun eigen winkeltje op ons platform. En dankzij onze unieke fiscale structuur kunnen wij de transacties faciliteren. Door heldere afspraken met de belastingdienst en de douane te maken, zijn we in staat om de belastingen en accijnzen in het betreffende land voor onze rekening te nemen.”

,,We verzorgen de verzending van wijnboer tot glas. Sinds onze lancering begin 2021 zijn er meer dan veertig wijnboeren uit Italië bij ons aangesloten en kun je vanuit Nederland, België en Duitsland van onze dienst gebruikmaken.”

OnWine-oprichters Casper Hendriks en Gijs van Opstal.

Lees ook: Kleine Italiaanse wijnboeren leveren via Onwine persoonlijk aan de Nederlandse consument

Dragons Schoen en Van Essen wilden 45 procent van OnWine

Om vooral op marketinggebied stappen te kunnen zetten, waren Casper en Gijs op zoek naar een investering van 250.000 euro tegen 20 procent van hun aandelen. Vooral Pieter Schoen reageerde enthousiast en leek door zijn ervaring en netwerk binnen deze branche een perfecte match. Ook investeerder Manon van Essen toonde interesse waarop de twee dragons wel het gevraagde bedrag op tafel wilden leggen, maar daar 45 procent van de aandelen voor terug wilden hebben.

,,Hun bod lag totaal niet in lijn met datgene waar wij aan dachten”, verklaart Gijs. ,,Natuurlijk was het interessant dat zij geïnteresseerd waren. En we geloven ook zeker dat we onze groei hadden kunnen versnellen, maar niet ten koste van zo’n groot aandeel. Omdat de percentages zo ver bij elkaar vandaan lagen, besloten we niet te onderhandelen. Ik kan me overigens wel goed voorstellen dat veel andere deelnemers zijn gezwicht voor de zak met geld in combinatie met de kennis en kunde die deze investeerders meebrengen. Dragons’ Den blijft iets unieks.”

"Moet je tijdens de koopkrachtcrisis voldoen aan verwachtingen van investeerders, dan kan het zomaar misgaan. Gelukkig hebben we daar nu niets mee te maken"

Dragons’ Den bracht extra bevestiging

Gijs zegt nog altijd blij te zijn met de keuze die hij en zijn compagnon tijdens de opnames begin dit jaar maakten. ,,Toen wij meededen aan Dragons’ Den, waren we nog maar een jaar live met OnWine. Het voelde niet goed om in dat stadium al zo’n groot deel van ons bedrijf weg te geven.”

,,Het feit dat Schoen en Van Essen zo enthousiast waren, heeft ons overigens doen beseffen dat het prima is om nog een jaar op eigen houtje door te gaan. Het is niet zo dat we omhoog zaten omdat we nieuwe voorraden nodig hadden of een grotere winkel of bedrijfspand. We hebben niet veel nodig, wat ons de luxe geeft dat we het allemaal zelf kunnen proberen. Dat geeft ook wel een kick. We wisten al dat we met OnWine iets moois in handen hebben, Dragons’ Den heeft dat bevestigd.”

Italiaanse wijnboeren hebben op OnWine hun eigen winkeltje. Foto: OnWine

Lees ook: Dragons' Den-investeerder Van Essen: 'Ik wil één van de succesvolste zakenvrouwen worden'

Koopkrachtcrisis had onzekerheid kunnen vergroten

Redenen genoeg om niet rouwig te zijn dat er geen investeerders zijn aangetrokken. En dan is de koopkrachtcrisis in ons land nog niet eens benoemd. De wijnondernemer bevestigt dat een geldschieter de huidige onzekerheid een stuk groter zou hebben gemaakt.

,,Het draait bij OnWine om een luxeproduct. Iets dat mensen als eerste laten liggen zodra ze moeten bezuinigen. En dat voelen we wel degelijk. We groeien nog steeds, maar de lijn is wel wat afgevlakt. Moet je ondanks dat voldoen aan de verwachtingen van een investeerder, dan kan het zomaar misgaan. Gelukkig hebben we daar nu niets mee te maken. Dit alles neemt echter niet weg dat we altijd onze ogen open houden en bereid zijn om te luisteren naar de investeerders. Zolang zij ons maar op de juiste manier en tegen de juiste voorwaarden willen helpen om met OnWine nog meer impact op de wijnwereld te maken.

"In tegenstelling tot grote importeurs hebben wij geen belangen bij de wijnen die we verkopen. We kunnen horecaondernemers dus exclusieve wijnen bieden"

Lees ook: Dragons' Den: Shawn Harris investeert 1 miljoen euro in Lalaland

Europese groei en horeca hebben nu prioriteit

Gijs en Casper hopen in de nabije toekomst qua afzet uit te breiden richting Scandinavië, Groot-Brittannië en Frankrijk. Gaat het over nieuwe samenwerking met wijnboeren, dan is er het streven om meer Italianen, maar ook boeren uit andere Europese wijnlanden aan te sluiten.

,,Daarnaast is het de bedoeling om meer samenwerkingen met horecabedrijven aan te gaan. Een hele interessante markt. Veel wijnimporteurs baseren hun keuze op economische overwegingen waardoor het voor horecaeigenaren een uitdaging is om met een exclusieve kaart te komen. Met OnWine kunnen wij de vraag omdraaien: wat mis je nog op je kaart of van welke wijnboer zou je graag willen afnemen? In tegenstelling tot grote importeurs hebben wij geen belangen bij de wijnen die we verkopen.”

Wil je net als Gijs van Opstal en Casper Hendriks ook mee willen doen aan Dragons’ Den? Meld je dan aan via deze link: https://vincenttvproducties.nl/aanmelden-dragons-den

De investeerders van Dragons' Den (v.l.n.r.): Pieter Schoen, Manon van Essen, Shawn Harris, Won Yip en Bas Witvoet. Foto: Annemieke van der Togt.

In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Won Yip, Shawn Harris, Pieter Schoen, Manon van Essen en Bas Witvoet investeren met eigen geld in de bedrijven die zich in het tv-programma presenteren.

De afleveringen van Dragons’ Den zijn te zien op Viaplay.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws