Nieuws Groei
Waarom Dragons' Den-deal voor 'De Beweegpot' plots niet meer zo nodig bleek
,,Het voelt nog steeds onwerkelijk dat ik er echt heb gestaan,” zegt Timo Vogels over zijn deelname aan Dragons’ Den. Noem hem gerust 'een fan van de show', aangezien hij nog nooit een aflevering heeft gemist. Nummer acht van het afgelopen seizoen vergeet Timo sowieso niet meer, aangezien hij daarin met De Beweegpot investeerder Shawn Harris voor zich wist te winnen.

De Beweegpot brengt kinderen, maar ook ouderen de beweging die zij volgens initiator Timo Vogels nodig hebben.
Een glazen pot met daarin meer dan vijftig spellen om kinderen a la minute in beweging te krijgen; het is de wijze waarop je De Beweegpot van Vogels het best kunt omschrijven. ,,Als kind vond ik het moeilijk om lang te concentreren en stil te blijven zitten. Als gymleraar zie ik dat veel kinderen in de klassen van mijn collega’s daar ook mee stoeien en om hun spanningsboog even te doorbreken, heb ik deze energizers gemaakt. Kinderen moeten in het algemeen meer bewegen.”
Het zijn eenvoudige, maar leuke spelletjes waar iedereen een boost van krijgt. Dus ook de vijf Dragons, na de pitch van Vogels. ‘Pak die vinger’ is het spel dat tijdens de opname gespeeld wordt en vooral Shawn Harris heeft lol in het spelletje dat draait om reactiesnelheid. Nadat ze heeft gehoord dat de kostprijs van een Beweegpot 3,49 euro is, de verkoopprijs 21,95 euro bedraagt en Timo Vogels in 2021 40.000 euro aan omzet draaide, volgt er dan ook een mondelinge deal van 50.000 euro tegen een bedrijfsaandeel van 20 procent.
Timo Vogels, de oprichter van De Beweegpot.
Lees ook: Amsterdamse hard seltzers prooi voor Won Yip in Dragons' Den
Dragon Shawn Harris onderstreept potentie De Beweegpot
,,Dragons’ Den was een geweldig avontuur”, verzekert Timo. ,,Al in mei vorig jaar gaf ik mezelf op als deelnemer en in oktober werd ik gebeld om te komen pitchen. Vanaf dat moment is het allemaal ontzettend snel gegaan. En met Shawn waren Daan (Van Rees, Vogels’ compagnon, red.) en ik ook erg blij. Een duidelijk persoon die ons direct leerde om groot te denken.”
,,Zo hadden we bijvoorbeeld nog helemaal geen bedrijfsplan omdat De Beweegpot vanaf de start al hard ging en we druk waren met andere dingen. Omdat wij redelijk bescheiden zijn, drukte Shawn ons met de neus op onze potentie en gaf ze aan dat een miljoen omzet in vijf jaar tijd reëel is.”
Deal uit Dragons' Den 'uit verhouding' geraakt
Shawn Harris was duidelijk enthousiast over haar nieuwe startup, maar vlak voordat de deal definitief beklonken werd, kwamen er twijfels. ,,Het was toen juni of juli en we draaiden zo’n 20 à 30.000 euro omzet per maand. Die 50.000 euro uit de Dragons’ Den-deal was dus niet meer zo noodzakelijk waardoor we allemaal de vraag hadden wat Shawn verder voor ons kon betekenen. Zij zelf ook.”
"Twee jaar geleden sprokkelde ik nog geld bij mijn schooldirecteur om naar deze conferentie te gaan en nu sta ik er zelf op het podium"
,,Binnen haar investeringsmaatschappij Orange Wings heeft zij mensen die bijvoorbeeld kunnen helpen bij het draaien van een marketingcampagne”, vervolgt Timo. ,,We zoeken alleen geen hulp, maar iemand die dat complete traject voor ons kan doen zodat wij er geen omkijken naar hebben. De deal uit Dragons’ Den raakte een beetje uit verhouding waardoor deze er uiteindelijk toch niet is gekomen. Nee, dat is geen domper. Het was namelijk ontzettend leerzaam, alles wat we met haar hebben kunnen en mogen doen. Bovendien hebben we hele toffe dingen met De Beweegpot in het vooruitzicht.”
Naast De Beweegpot Energizers zijn er ook de varianten Samenspelen en Buitenspelen.
Lees ook: Dragons' Den: Shawn Harris investeert 1 miljoen euro in Lalaland
Hét moment om voor het ondernemerschap te gaan
Spreken tijdens de Nationale Onderwijstentoonstelling bijvoorbeeld. Timo staat er om iets te vertellen over het belang en de invulling van een dynamische schooldag en bewegend leren. Zijn energizers worden op dat gebied zo’n anderhalf jaar na de oprichting van De Beweegpot als belangrijk middel gezien. ,,Het kan snel gaan. Twee jaar geleden sprokkelde ik nog geld bij mijn schooldirecteur om naar deze conferentie te gaan en nu sta ik er zelf op het podium.”
Timo vertelt dat hij er ook naar uitkijkt om als een echte ondernemer aan de weg te gaan timmeren. Zo gaf hij het afgelopen schooljaar ‘gewoon’ nog vijf dagen gymles op vijf verschillende scholen en had hij het gevoel niet het optimale uit De Beweegpot te kunnen halen. ,,Ik ga straks nog maar anderhalve dag werken. Spannend, maar ik weet zeker dat dit hét moment is om ondernemer te worden.”
Lees ook: Dragons' Den-investeerders Won Yip en Shawn Harris steken 200.000 euro in gin van Goeie Mie
,,Het gaat nu allemaal zo goed, dat ik mezelf weleens afvraag wanneer het moment komt dat het minder wordt. De Beweegpot is een product dat in alle 7.000 basisscholen van Nederland kan en zal staan. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het nut van De Beweegpot voor ouderen. Ook voor hen is voldoende beweging essentieel.”
De Beweegpot richting winkels en het buitenland
,,De uitdagingen die ons nu vooral staan te wachten, zijn marketing-gerelateerd. Tijdens mijn vakantie sprak ik een leerkracht op de camping en hij was nog niet bekend met ons product; dat moet veranderen. Daarnaast willen we de pot in de winkels neerleggen en de stap naar het buitenland zetten. België, Frankrijk, Duitsland. Daan heeft er al een aantal bedrijven benaderd, maar er moet nog aardig wat werk verzet worden voordat het zover is. Ik ben blij dat ik er straks alle tijd voor heb.”
Wil je net als Timo Vogels meedoen aan Dragons’ Den? Meld je dan aan via deze link: https://vincenttvproducties.nl/aanmelden-dragons-den
De investeerders van Dragons' Den (v.l.n.r.): Pieter Schoen, Manon van Essen, Shawn Harris, Won Yip en Bas Witvoet. Foto: Annemieke van der Togt.
In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Won Yip, Shawn Harris, Pieter Schoen, Manon van Essen en Bas Witvoet investeren met eigen geld in de bedrijven die zich in het tv-programma presenteren.