Podcast Droomstart
Tweede pitch Droomstart: gaat de jury voor slimme fintech-startup of voor horecatrend?
Het tweede Droomstart-seizoen is begonnen! In de tweede aflevering van onze podcastserie over startende ondernemers bindt Junior Lugte van The Kitchen Dojo de strijd aan met Jeffrey van Dam van FinBuddy. Welke pitch overtuigt de vakjury?

Seizoen 2 van Droomstart is begonnen. Junior Lugte in de studio van As We Speak Podcasts in Hilversum.
In seizoen 2 van Droomstart meten acht startende ondernemers zich met elkaar. In een pitch van een minuut krijgen ze de gelegenheid de vakjury, bestaande uit businesscoach en bestseller-auteur Kelly Weekers, Barry van Ruiven (topondernemer achter SEABASS), commercieel directeur André Dolsma van Qredits en De Ondernemer-directeur Gerard van den Broek, te overtuigen van hun plannen.
In de eerste aflevering streden De Groene Schoonmaakwinkel van Mara Broeren en de 100 procent vegan huidverzorgingslijn Food for Skin van de ondernemende zussen Angela en Cathy Ursem om een plek in de volgende ronde. Nu is het de beurt aan Jeffrey van Dam van FinBuddy en Junior Lugte van The Kitchen Dojo.
FinBuddy helpt de chaos op je bankrekening tot een minimum te beperken
Jeffrey van Dam van FinBuddy bijt het spits af van de tweede aflevering. De missie van de startup is ambitieus: financiën leuker en makkelijker maken. Dat doet het door alle vaste lasten op dezelfde dag af te schrijven van de rekening, net na ontvangst van bijvoorbeeld je salaris.
Gebeurt dat niet al? Nee, zegt Jeffrey in de
pitch. ,,Vreemd genoeg niet. Het kan bij heel veel partijen gewoon
niet. Daar zijn die bedrijven zich ook niet bewust van. Door het
beter te organiseren kun je de chaos op je bankrekening tot een
minimum beperken. FinBuddy zorgt daarvoor.” FinBuddy benadert de
partijen die voor de vaste lasten zorgen om voor die datum te kiezen.
Dat is ook in hun voordeel, betoogt Jeffrey, want zo kan een
leverancier makkelijker zien wie van de klanten tijdelijk of
structureel in betalingsproblemen is.
Hoewel FinBuddy al loopt, Jeffrey maakt in de uitzending bekend dat Essent heeft getekend om samen een pilot op te zetten, kan het de expertise van Droomstart goed gebruiken. ,,Met name de kennis over het opschalen. Daar hebben we geen ervaring mee. Tegelijk missen we de kennis om onze missie bekend te maken. Dus input op het gebied van marketing is welkom en volgens mij zie ik vier experts op dat gebied tegenover me,” legt Jeffrey de vakjury uit.
"Input op het gebied van marketing is welkom en volgens mij zie ik vier experts op dat gebied tegenover me"
The Kitchen Dojo wil graag uitbreiden naar andere steden
Voor Junior Lugte ligt de lat hoog na de strakke pitch van Jeffrey. Maar met veel enthousiasme knalt hij erin. Zijn bedrijf The Kitchen Dojo heeft overduidelijk een wow-factor. Lugte verhuurt keukenruimte met professionele apparatuur aan ondernemers die zelf heerlijke maaltijden willen maken en thuis laten bezorgen. Vet idee, dat tijdens 'corona' meteen goed van start ging omdat veel meer mensen eten gingen bestellen.
Nu staat er flink druk op de businesscase door
de prijsexplosie van energie. Junior: ,,Ik ben heel benieuwd op welk
sentiment ik moet varen. Eerst stapelden de aanmeldingen zich op,
maar nu worden ikzelf en mijn klanten hard geraakt door de oorlog.” Het antwoord
op die vraag is van groot belang, want het liefst wil Junior door.
Naast de vestiging in Rotterdam wil hij in andere steden keukens
openen en het liefst ook uitbreiden naar het buitenland.
Voor Junior is Droomstart de ideale vraagbaak. ,,Mijn vrouw vertelde me dat ik hieraan mee moest doen. Ik heb al anderhalf jaar mijn bedrijf en de crises stapelen zich op. Ik wil graag weten of andere bedrijven hier ook last van hebben en of ik daarop coaching kan krijgen.” Nou, Junior krijgt wat hij wil, want al tijdens de nabespreking vliegen de tips van de vakjury zijn kant op. Een jury die enorm gecharmeerd is van de ondernemerspassie die Junior laat zien.
"Eerst stapelden de aanmeldingen zich op, maar nu worden ikzelf en mijn klanten hard geraakt door de oorlog"
Lees ook: Droomstart: podcastserie met startende ondernemers op weg naar de top
Maar wie gaat er naar de volgende ronde?
Het
is een spannende aflevering van Droomstart, omdat meteen duidelijk is
dat de vakjury in beide businessplannen veel potentie ziet. Waar
FinBuddy scoort met het gevoel van 'waarom hadden we dit niet al?'
heeft The Kitchen Dojo de creativiteit die ook bij ondernemen past.
Maar welk van de twee plannen gaat door naar de volgende ronde? Je
hoort het via je favoriete podcastplatform.
Jury én publiek beslissen wie de Droomstart maakt
Uit alle inzendingen voor Droomstart selecteert de jury tien potentiële Droomstarters die worden uitgenodigd voor een pitch. Daarvan maken er acht de kans om door te gaan, om vervolgens via twee rondes tot twee finalisten te komen die een super-pitch gaan doen. De jury en het publiek bepalen dan gezamenlijk wie Droomstart wint!
Ga met ons mee op ondernemersreis, leef mee met de kandidaten en kom te weten of jouw favoriete ondernemer zijn of haar Droomstart gaat beleven! Luisteren kan via Spotify en Apple.
Lees ook: Wie gaat er door na eerste Droomstart-pitch: De Groene Schoonmaakwinkel of Food for Skin?