Podcast Droomstart
Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)?
De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

David Hovanesian hoopt met Teazie werkend Nederland aan de duurzame thee te krijgen.
Als eerste mag David Hovanesian richting de zowel gevreesde als geliefde pitchroom om zijn onderneming weer een stap verder te brengen. Samen met zakenpartner Storm Wouters wil David met zijn bedrijf Teazie kwalitatief hoogstaande en duurzame thee een prominentere plek geven op kantoren in Nederland en België. Maandelijks komt de aanbieder op de kantoorvloer langs om de thee-smaken te wisselen. ,,Daarmee nemen we de pijn van de inkoop en het voorraadmanagement volledig weg’’, aldus de ondernemer.
Wat is er met Teazie gebeurt na de vorige uitzending van Droomstart?
Voordat David richting de pitchroom loopt, wil presentator Fabienne de Vries maar al te graag weten wat er met Teazie is gebeurd sinds de vorige Droomstart-pitch enkele weken terug. ,,We hebben heel veel risico’s genomen. We hebben echt wel een pittige opdracht mee gekregen. We zijn gaan kijken naar onze capaciteit en moesten heel wat proefplaatsingen doen. Kortom, er is heel wat spaargeld in Teazie gestoken. Maar we dachten: ‘dit is ook het moment om dat risico te nemen’’, vertelt de ondernemer.
'Mijn startup kan alleen al in Nederland 16 miljoen keer per dag indruk maken’. Het is de eerste zin die David voor de vakjury uitspreekt. Toe maar, daar spreekt enorm veel ambitie uit. Hoe David dat voor elkaar denkt te krijgen? Hij legt het zonder twijfels uit in de pitchroom. Belangrijk is de markt. Thee is nog steeds te vaak een bijproduct. In tegenstelling tot koffie. Dat kan anders, zo bleek na onderzoek van de mannen achter het duurzame thee-abonnement. Het leidde tot de missie van Teazie: een slimme oplossing die de opdrachtgever, de werkvloer, veel hoofdbrekens en geregel scheelt. De jonge ondernemer heeft een theebar meegenomen zodat de jury en de luisteraar precies weten hoe alles werkt.
Wat vindt de vierkoppige jury van David Hovanesian zijn verhaal en heeft de Teazie-oprichter de opdracht die het na de vorige pitch meekreeg met succes uitgevoerd? De jury is onder de indruk, maar heeft eveneens nog wat punten van kritiek en welkom advies.
''We zijn met hulp van een expert diep in de materie gedoken om met Food for Skin nog meer op te vallen op de cosmeticamarkt''
In een maand tijd is Food for Skin ver gekomen met een aantal zaken
Angela Ursem wil samen met haar zus Cathy de cosmeticawereld opschudden met een verzorgingslijn die niet alleen goed is voor de huid, maar ook voor de natuur. Naam van de onderneming: Food for Skin. De missie van de zussen is ambitieus. Ze willen de vervuilende beauty-industrie schoon maken met hulp van natuurlijke huidverzorging die zeer effectief is. Verzorging met tastbare resultaten die je kunt zien en voelen.
Ook met Food for Skin is flink wat gebeurd sinds de vorige Droomstart, zo verklapt Angela aan Fabienne. ,,We hebben enorm veel leuke reacties gehad op de podcast. Ook heel belangrijk: er zijn heel veel dingen sinds Droomstart in beweging gezet. In een maand tijd zijn we ver gekomen met een aantal zaken die hoog op ons lijstje stonden’’, aldus Angela. ,,Een voorbeeld? We zijn met hulp van een expert diep in de materie gedoken om met Food for Skin nog meer op te vallen op de cosmeticamarkt.’’
Angela Ursem wil samen met haar zus Cathy de skincare-markt duurzamer maken.
Klinkt veelbelovend. Maar is de jury net zo positief als Angela over de vordering van het vegan skincare-merk? De ondernemer probeert de jury in de presentatie te overtuigen middels drie punten. Welke dat zijn en wat Food for Skin gaat doen met deze punten? Je begrijpt het: gewoon luisteren naar deze Droomstart-aflevering. Tipje van de sluier? Het bedrijf wil gaan communiceren. Zonder poespas en met echte mensen en hun echte verhalen. Plus de inzet van een geheim wapen waarover Angela alles vertelt in deze tweede pitch van het bedrijf. Net als over de sharefunding waarmee het merk aan de slag wil.
Opvallen met duurzaam thee-abonnement en skincare-merk: zo doe je dat
De Droomstart-vakjury is nogmaals erg positief over de presentatie. Toch zijn er nog enkele prangende vragen van het beslissende viertal. Hoe wil Food for Skin het verhaal zo goed mogelijk verspreiden in de overvolle duurzame huidverzorgingsproductenmarkt? En hoe zit het precies met de sharefunding-ambities van de zussen Ursem? Angela is overduidelijk op deze vragen voorbereid, blijkt uit het slot van haar presentatie.
Blijf vooral tot aan het einde luisteren. Welke beslissing maakt de jury? Wie heeft de opdracht uit de eerste Droomstart het beste uitgevoerd? Welk businessconcept biedt de grootste kans voor de toekomst, kans op succes? De vakjury gaat in beraad en juryvoorzitter Gerard van den Broek belt de ondernemer die met zijn of haar plan door mag naar de finale. Wie dat is? We verklappen nu nog even niets. Je hoort het in deze podcast.
Stem hieronder alvast op jouw favoriet. Wie heeft het beste businessconcept in de Droomstart-finale?
Jury én publiek beslissen wie de Droomstart maakt
In seizoen 2 van Droomstart meten acht startende ondernemers zich met elkaar. In een pitch van een minuut krijgen ze de gelegenheid de vakjury, bestaande uit businesscoach en bestseller-auteur Kelly Weekers, Barry van Ruiven (topondernemer achter SEABASS), commercieel directeur André Dolsma van Qredits en De Ondernemer-directeur Gerard van den Broek, te overtuigen van hun plannen.
Uit alle inzendingen selecteert de jury tien potentiële Droomstarters die worden uitgenodigd voor een pitch. Daarvan maken er acht de kans om door te gaan, om vervolgens via twee rondes tot twee finalisten te komen die een super-pitch gaan doen. De jury en het publiek bepalen dan gezamenlijk wie Droomstart wint!
Ga met ons mee op ondernemersreis, leef mee met de kandidaten en kom te weten of jouw favoriete ondernemer zijn of haar Droomstart gaat beleven! Luisteren kan via Spotify en Apple.
Lees ook: Welke stappen hebben Christina (Contour Lab) en Jeffrey (FinBuddy) met hun startup gezet?