Podcast Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

David Hovanesian Droomstart Teazy

David Hovanesian van Teazie houdt zijn pitch voor de Droomstart-jury.

Van onze redactie 27 december 2022

We zijn inmiddels alweer een eind op weg met de eerste pitchrondes van dit tweede seizoen Droomstart. Van De Groene Schoonmaakwinkel tot een 100 procent vegan huidverzorgingslijn en van fintech-app FinBuddy tot een kweektoren voor verse kruiden en salades: een bonte verzameling van businessplannen passeerde de afgelopen weken de revue. De vierkoppige vakjury had er een behoorlijke kluif aan, maar kwam steeds weer tot een weloverwogen besluit. Welke startende ondernemer mag door naar de volgende ronde?

In deze aflevering van Droomstart is het tijd voor de twee laatste ondernemers met een interessant, innovatief en opvallend idee. Echter, ziet de jury genoeg groeikansen in de piepjonge ondernemingen of kan men beter eerst nog eens terug naar de tekentafel? De eerste ondernemer die zich mag voorstellen aan de luisteraars en presentator Fabienne de Vries is David Hovanesian, samen met zijn zakenpartner Storm Wouters wil hij kwalitatief hoogstaande en duurzame thee een prominentere plek geven op kantoren in Nederland en België. De naam van het abonnementsmodel: Teazie.

''We komen ook maandelijks langs om de thee-smaken te wisselen. Daarmee nemen we de pijn van de inkoop en het voorraadmanagement volledig weg''

David Hovanesian, Teazie

Waar blijft de lekkere en duurzame thee op kantoor? Teazie biedt uitkomst

,,Ik weet dat er vraag naar goede thee op de werkvloer is’’, zegt de ondernemer tegen Fabienne. Volgens de host zit David op zijn stoel als een stier die klaar is om de arena te betreden. Heeft ze gelijk? ,,Absoluut. Ik heb er heel veel zin in. Al sinds de uitnodiging voor Droomstart in de mail zat. Ik ben direct gaan nadenken hoe ik mijn verhaal wilde vertellen en heb wel iets voor ogen.’’

David is dus helemaal klaar voor zijn pitch. Een pitch waarin hij duidelijk maakt dat heel goede koffiecorners op kantoor nog veel te vaak vergezeld worden van een slap theekistje. ,,Eigenlijk is dat gek. Want in Nederland wordt ongeveer net zoveel koffie als thee gedronken. Wij zijn ons af gaan vragen: waarom zijn de theefaciliteiten zo summier vergeleken met die voor koffie?’’ De theebar van de nog studerende compagnons moet verandering brengen in de situatie. ,,De bar ziet er goed uit en de thee is lekker. Maar we komen ook maandelijks langs om de thee-smaken te wisselen. Daarmee nemen we de pijn van de inkoop en het voorraadmanagement volledig weg. En je krijgt een prachtige faciliteit die ook nog eens honderd procent composteerbaar afval produceert in plaats van wegwerpafval.’’

''Ik heb het zelf meegemaakt. Ik had iets besteld en moest het installeren. Dat lukte me niet. Een buurman zou me kunnen helpen''

Nick Oosenbrug, YouGoo

Droomstart-jury heeft nog vele vragen voor startende ondernemers

De pitch klinkt zelfverzekerd. Maar is de jury net zo enthousiast als de ondernemer zelf? Want hoe werkt het apparaat nu precies? Waarom hele theebladeren in plaats van theezakjes? Hoe bereik je de doelgroep en wat is de doelgroep precies? En hebben de mannen al nagedacht over een goede distributie van het product? Tot slot: waar hebben de ondernemers echt hulp bij nodig? Vragen, vragen, vragen… Maar David is behoorlijk goed beslagen ten ijs gekomen, zo blijkt in de pitchroom.

Tijd voor de laatste kandidaat. Alles draait om een moderne variant van het aloude heitje voor een karweitje, legt Nick Oosenbrug aan Fabienne de Vries uit. In het kort draait het om buurtgenoten met elkaar verbinden middels het platform YouGoo. Op dat YouGoo is heitje voor een karweitje verworden tot een heus businessmodel. ,,Heitje voor een karweitje in een digitaal jasje’’, aldus de Droomstart-deelnemer. Zijn persoonlijke motivatie achter het platform? ,,Ik heb het zelf meegemaakt. Ik had iets besteld en moest het installeren. Dat lukte me niet. Het ging om een vaatwasser. Een buurman zou me kunnen helpen. Daar kan YouGoo de uitkomst beiden. En die buurman kan er nog een centje mee verdienen ook.’’

Ook Nick Oosenbrug van YouGoo wil graag door naar de volgende ronde van Droomstart.

Jury beslist: gaat Teazie of YouGoo door naar volgende Droomstart-ronde?

Weet Nick de vakjury te overtuigen met zijn platform? Luister naar de podcast en je hoort het zelf. Echter, het draait natuurlijk om de opinie van de jury. Volgens De Ondernemer-directeur Gerard van den Broek is het een sympathiek idee, het getuigt van maatschappelijke betrokkenheid. Maar hoe vernieuwend is YouGoo eigenlijk, bestaan er niet gelijkwaardige platforms? Wat is het verdienmodel en en waar staat de ondernemer nu met zijn bedrijf? Willen mensen überhaupt betalen voor deze digitale karweitjes?

Blijf luisteren naar de podcast om te horen naar welk businessplan de vakjury het meeste de oren heeft hangen. De duurzame en volledig composteerbare kantoorthee van David en Storm of het digitale karweitjesplatform van Nick? De vier juryleden zien een groot verschil tussen de succeskansen van beide startende ondernemers. Of ze het eens met elkaar worden over welk plan door mag naar de volgende ronde, dat hoor je in deze Droomstart.

Lees ook: Tweede pitch Droomstart: gaat de jury voor slimme fintech-startup of voor horecatrend?

Jury én publiek beslissen wie de Droomstart maakt

In seizoen 2 van Droomstart meten acht startende ondernemers zich met elkaar. In een pitch van een minuut krijgen ze de gelegenheid de vakjury, bestaande uit businesscoach en bestseller-auteur Kelly Weekers, Barry van Ruiven (topondernemer achter SEABASS), commercieel directeur André Dolsma van Qredits en De Ondernemer-directeur Gerard van den Broek, te overtuigen van hun plannen.

Uit alle inzendingen selecteert de jury tien potentiële Droomstarters die worden uitgenodigd voor een pitch. Daarvan maken er acht de kans om door te gaan, om vervolgens via twee rondes tot twee finalisten te komen die een super-pitch gaan doen. De jury en het publiek bepalen dan gezamenlijk wie Droomstart wint!

Ga met ons mee op ondernemersreis, leef mee met de kandidaten en kom te weten of jouw favoriete ondernemer zijn of haar Droomstart gaat beleven! Luisteren kan via Spotify en Apple.

Lees ook: Twee duurzame businessplannen in derde Droomstart-pitch: wordt het de growtower of fashion-software?

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Droomstart

Twee duurzame businessplannen in derde Droomstart-pitch: wordt het de growtower of fashion-software?

Ook in deze derde aflevering van Droomstart mogen twee startende ondernemers hun businessplan bij een vierkoppige jury voorleggen in de vorm van een pitch. Wie overtuigt de jury? Een uiterst duurzame kweektoren voor kruiden of fashionsoftware met een hoog body positivity-gehalte? Het beloven 25 spannende minuten te worden in deze podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Kleine letter f en hoofdletter Q: het eigenzinnige en eigentijdse verhaal achter de naam fonQ

Dit keer duikt naamexpert Floris Hülsmann in het verhaal van fonQ. Kleine letter f aan het begin, hoofdletter Q aan het eind. Een opvallende naam, van een net zo’n opvallend bedrijf: fonQ verkoopt in haar webwinkel trendy meubels, lampen, cadeaus en accessoires. Hoe is het bedrijf op deze naam gekomen? Heette het altijd al zo? En wat is de gedachte erachter? Ceo Jeremiah Albinus legt het haarfijn uit in De Zo Genaamde Podcast.

Details
Hart voor Zaken

Waarom een leidinggevende volgens René Kesselaar een giraffe moet zijn en geen Bokito

Ondernemer René Kesselaar is ontevreden over de wereld waarin hij met zijn bedrijf opereert. Sterker, hij moet niks van die hele aannemerswereld weten. Daarom noemt hij Kesselaar & Zn geen aannemings- of bouwbedrijf, maar een ‘gastheer in de bouw’. Gastheer Cor Hospes van de podcastserie Hart voor Zaken wil alles over het gastheerschap en de opmerkelijke manier van Kesselaars ondernemen weten.

Details
Selfmade in Holland

Selfmade in Holland: Sharon Hilgers slaat een groenere weg in met My Jewellery

Volgend jaar staat voor Sharon Hilgers in het teken van grote veranderingen. Op zakelijk én persoonlijk vlak. Team Selfmade in Holland reist af naar Den Bosch. Het gesprek tussen Roelof Hemmen en Sharon vindt plaats in de kleurrijke showroom van My Jewellery. Sharon: ,,Voor het eerst gaan we met ons merk een ander verhaal vertellen. Dat past bij de nieuwe weg die we inslaan.” Ze heeft al fors geïnvesteerd in verduurzaming en vanaf 2023 worden de plannen uitgerold. Haar rol als meewerkend voorvrouw ziet ze steeds meer veranderen.

Details