Podcast De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Isa Hoes Vlinder Kamerling kleding limitless

Vlinder Kamerling toont met moeder Isa Hoes enkele designs uit de collectie van Limitless.

Van onze redactie 19 januari 2023

,,Het is belangrijk dat mentale gezondheid bespreekbaar wordt. Je ziet zoveel gevallen die struggelen met hun mentale problemen of zelfs een eind aan het leven maken. Ook jongeren. Wij hebben het idee dat er meer over deze problemen gepraat moet worden’’, vertelt Vlinder, dochter van actrice Isa Hoes en Antonie Kamerling. De acteur en zanger, die in 1990 doorbrak als het personage Peter Kelder in de soap Goede Tijden, Slechte Tijden, maakte in 2010 een einde aan zijn leven. ,,Mentale problemen mogen geen taboe meer zijn.’’

''Het design bestaat uit wazige gezichten en drukke beelden die weergeven hoe je je soms kunt voelen wanneer je mentale problemen hebt. Of als je niet zo lekker in je vel zit''

Vlinder Kamerling, mede-oprichter Limitless

Persoonlijke puzzelstukjes broer en zus Kamerling vallen met Limitless op hun plaats

Eerst terug naar het merk en de merknaam Limitless, Engels voor 'grenzeloos'. Vlinder legt in de podcast onder meer uit waarom er voor deze naam gekozen is. Er vallen met de oprichting van het streetwearbedrijf veel persoonlijke puzzelstukjes voor broer en zus Kamerling op hun plaats. Moeder Isa Hoes: ,,Merlijn was al jaren zoekende in wat hij wilde. Kleding vond hij leuk. Vlinder vond kleding al veel langer leuk. Eerst probeerde Merlijn met vrienden een bedrijf te beginnen. Dat ging niet door. Ik zei: ‘Moet je het niet met Vlinder gaan doen? Die is zo lekker bezig thuis met allerlei creatieve dingen’. Uiteindelijk zijn ze samen begonnen.’’

,,Door wat ze hebben meegemaakt, het verliezen van hun vader aan een mentale ziekte, hebben Merlijn en Vlinder besloten om daar iets mee te gaan doen. Het is heel verdrietig dat iemand in alle eenzaamheid besluit dat hij het leven niet meer aan kan. Maar ik denk dat het voor de kinderen een trigger is geweest om iets met dat verdriet te doen. Dat het zinvol wordt. Het is natuurlijk iets dat ontzettend speelt in deze maatschappij’’, aldus Isa Hoes. ,,Vooral onder jongeren die problemen hebben en het leven vaak niet meer zien zitten. Super erg en verdrietig. Daar moet iets mee gebeuren. Meer aandacht. Een heel groot onderwerp op de agenda.’’

Vlinder en Isa tijdens de opname van podcastserie De Jonge Ondernemer.

'We willen onze kleding zo duurzaam mogelijk produceren'

Dat lukt. In ieder geval op de agenda van broer en zus. Maar dan is het zaak dat het onderwerp bij veel meer mensen op de agenda komt. In de vorm van Limitless. Hoe Vlinder en Merlijn aan de slag zijn gegaan, wat goed ging en wat nog niet helemaal: Vlinder legt het uit in de podcast. ,,We willen onze kleding zo duurzaam mogelijk produceren. Maar duurzaam kost ook geld. We hebben er veel geld ingestopt, maar helemaal duurzaam gaat nooit lukken. De stof is wel honderd procent organic cotton’’, benadrukt de jonge ondernemer die eveneens vertelt over het productieproces en de inspiratie voor de collectie. ,,In de toekomst hopen we natuurlijk om steeds duurzamer te worden.’’

Hoe de missie van het merk terugkomt in het design? Dat is subtiel, maar zeker niet onopvallend. Vlinder: ,,Zo is er een shirt, dat heet ‘chaotic mind’. De naam zegt het al. Het design bestaat uit wazige gezichten en drukke beelden die weergeven hoe je je soms kunt voelen wanneer je mentale problemen hebt. Of als je niet zo lekker in je vel zit. Verder is er een shirt met een wazige tekst, want soms kan het even wazig zijn.’’

Lees ook: Zo supporten jonge ondernemers Merlijn en Vlinder Kamerling (Limitless) MIND Blue Monday

Hulp bij mentale problemen: de samenwerking tussen Limitless en MIND

De 17-jarige ondernemer is duidelijk: de belangrijke boodschap, de missie, mag geen commerciële tool zijn om meer kleding te verkopen. Hoe broer en zus dat in de gaten houden, hoor je in de podcast. Ook is Vlinder open over hoe de marketing professioneel wordt aangepakt. Een pop-up-store in hartje Amsterdam kan dan helpen, zo is gebleken. Ook de samenwerking met MIND is een goede move. De organisatie wil dat niemand met mentale problemen er alleen voor staat en wil mensen met elkaar in verbinding brengen en hulp bieden, zoals via de hulplijn MIND Korrelatie. Je hoort in De Jonge Ondernemer meer over deze samenwerking.

Aan het einde hoor je nog een niet te missen tip van Vlinder Kamerling. Wie weet heb jij er veel aan wanneer je bezig bent met het opstarten van een bedrijf of een businessidee.

Ondernemers, broer en zus, met een mentale missie: Merlijn en Vlinder Kamerling.

De Jonge Ondernemer: dit zijn de succesverhalen

De Jonge Ondernemer is een nieuwe podcast waarin we spreken met jonge ondernemers tot 21 jaar. In elke aflevering vertellen zij hoe het is om te ondernemen vanuit de schoolbanken. Wat is hun ambitie, wie zijn de klanten, wat willen ze verdienen, wat gaat goed en wat gaat minder goed en waar lopen de jeugdige ondernemers tegenaan? Je krijgt ook tips en advies. Wat kan en moet je doen bij de start en wat juist niet? Hoe bouw je op een slimme manier verder aan je businessplan? Kortom: laat je informeren en inspireren. O ja, deze podcastserie is er voor jong en oud!

Luister de podcast via Spotify of Apple Podcasts. En: vergeet niet te abonneren om geen enkele aflevering te missen.

Lees ook: Stephan (20) richtte al twee IT-bedrijven op: 'Ondernemen leer je niet uit de boeken'

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details