Nieuws Groei

Succesjaar voor elektrische luchtvaartpioniers van E-Flight Academy brengt waardevolle deal met KLM

Op vliegveld Teuge werd dit jaar de eerste vliegschool voor elektrische vliegtuigen van Europa geopend. Luchtvaartpioniers Matthijs Collard, Evert-Jan Feld en Merlijn van Vliet spelen met hun E-Flight Academy in op de toekomst van het vliegverkeer. ,,Er was geen beter moment om met een elektrische vliegschool te beginnen.” Ondertussen heeft KLM een deal met het bedrijf gesloten om hun piloten kennis te laten maken met elektrisch vliegen.

Ruud van Slooten 5 november 2021

E flight oprichters

Evert-Jan Feld (links) en Matthijs Collard (rechts) zijn op het juiste moment ingestapt. Foto: E-Flight.

Elektrisch vliegen gaat een steeds groter aandeel krijgen in het vliegverkeer. Met E-Flight ziet het drietal hierin een voortrekkersrol voor hun bedrijf weggelegd. En dat beperkt zich niet alleen tot het opleiden van piloten, zeggen Matthijs Collard en Merlijn van Vliet. Ze willen met E-Flight een onderneming creëren die niet alleen zelf alle facetten van duurzaam vliegen verkent, maar ook andere ondernemers en particulieren inspireert.

Collard is van origine industrieel designer en had een eigen ontwerpbureau. Maar na tien jaar trok zijn interesse in de opkomende elektrische luchtvaart hem een andere richting in. Samen met piloot/instructeur Evert-Jan Feld besloot Collard om zijn duurzame luchtvaartideeën te gaan realiseren. Collard: ,,Er waren vorig jaar net voor het eerst elektrische vliegtuigjes gecertificeerd in Europa. Dus geen beter moment om een elektrische vliegschool te beginnen.”

Vliegveld Teuge als thuisbasis voor innovatie

Vliegveld Teuge bleek de meest geschikte thuisbasis voor hun plannen. Op Teuge wordt duurzame vernieuwing door de directie sterk gestimuleerd, maar het vormde niet de enige reden waarom E-Flight er neerstreek, zegt Collard. ,,Teuge is een ongecontroleerd vliegveld wat betekent dat je veel vrijheid hebt om te vliegen. En het heeft een verharde baan wat niet veel kleine vliegvelden hebben. Dus we kunnen ook starten en landen als het flink heeft geregend. Teuge ligt ook redelijk centraal en in de Cleantech Regio waar veel gebeurt op het gebied van mobiliteit en duurzaamheid.”

Dagelijks voert E-Flight bij goede weersomstandigheden zes tot acht vluchten uit. Het bedrijf beschikt over twee elektrische vliegtuigen en een toestel op brandstof dat wordt gebruikt voor de navigatievluchten. Collard: ,,Onze elektrische modellen hebben daar de verplichte actieradius nog niet voor. Een elektrische vlucht duurt bij ons maximaal 50 minuten en een les dus ook. Je kunt bij ons je PPL en LAPL halen, dat zijn licenties waar je een klein vliegtuig mee kunt besturen. De eerste 50 PPL-lessen kunnen vrijwel geheel elektrisch worden gedaan, op een klein deel navigatie na. En ons brevet geldt ook voor vliegtuigjes op brandstof."

KLM laat studenten ervaring opdoen met elektrisch vliegen

E-Flight heeft inmiddels vijfentwintig studenten in de opleiding, terwijl er voor dit jaar maar vijftien waren begroot. Ook sloot het bedrijf een deal met de luchtvaartschool van de KLM, die studenten er ervaring laat opdoen met elektrisch vliegen. Collard: ,,We kijken al of we nieuwe vliegtuigen kunnen toevoegen, want er is veel belangstelling voor onze nieuwe manier van vliegen en lesgeven. Veel mensen boeken ook een proefles.”

Skydeck teuge eflight hangar

De Skydeck-hangar op vliegveld Teuge is de thuisbasis van E-Flight. Foto: E-Flight.

Een van die mensen was Merlijn van Vliet, die acht jaar een reclamebureau had. Dat verkocht hij vorig jaar voor een groot deel waarna hij even wilde uitzoomen en meer tijd besteden aan zijn nieuwste passie: vliegen. In Lelystad volgde hij daarvoor een opleiding en op een dag landde Van Vliet op Teuge en zag daar twee kleine elektrisch vliegtuigjes staan. ,,Ik maakte een afspraak om eens elektrisch bij hen te gaan vliegen. Daarna was ik verkocht.” Het bracht Van Vliet op ideeën en zijn ondernemersbloed begon weer sneller begon te stromen. Hij zegde zijn lidmaatschap in Lelystad op en sloot zich als partner bij E-Flight aan.

Niet alleen opleiden, maar ook onderzoek doen

De E-Flight Academy is wereldwijd erkent en voldoet aan alle regelgeving. Er wordt zo veel mogelijk gewerkt met digitale technieken waaronder een gloednieuwe vluchtsimulator. Van Vliet: ,,De meeste vliegscholen zijn nog vrij traditioneel van opzet en nauwelijks gedigitaliseerd. Omdat wij vanaf scratch begonnen, is onze aanpak daarin anders. En onze nieuwe fullmotion VR/AR E-Flight Simulator is een uniek apparaat. Hiermee kunnen we bij slecht weer virtueel gaan vliegen. Het is een heel efficiënte tool om leerlingen nog beter op te leiden. We analyseren ook de waarde van de simulator voor onze lessen. Zo onderzoeken we hoe we een efficiëntieslag kunnen maken waar ook andere vliegscholen van profiteren.”

Samen met de TU Delft doet E-Flight ook geluidsmetingen bij landingen en worden data geanalyseerd van het energiemanagement van de batterij in het vliegtuig. Ook met het DEAC (Dutch Electric Aviation Centre) op Teuge worden data gedeeld.

Lees ook: Zonneauto van Lightyear krijgt Nederlandse chips van NXP

Klimaatneutrale hangar bouwen met zonnepanelen

Duurzame innovatie loopt ook buiten het opleiden als een rode draad door het bedrijf. Papieren brochures of informatiemateriaal heeft E-Flight niet. Op luchtvaartbeurzen bestaat hun stand uit een lege tafel met acht QR codes die je kunt scannen voor brochures of om een proefvlucht te boeken. En er wordt uiteraard op groene stroom gevlogen. Collard: ,,Dat halen we nu van het net, maar we willen heel graag zelfvoorzienend zijn. Daarom gaan we een eigen klimaatneutrale hangar bouwen met zonnepanelen op het dak. De ruimte en de extra stroom die dit oplevert, hebben we nodig als we meer vliegtuigen willen inzetten.”

Om meer zakelijke klanten te bereiken heeft E-Flight partnerships gesloten met bedrijven als Mister Green, een leasebedrijf van elektrische auto’s. Van Vliet: ,,Zij zijn elektrisch op de weg, wij in de lucht. Daar kunnen we elkaar mee versterken. Het merk E-Flight willen we nog breder gaan ontplooien door elektrische toestellen te leasen of laadpleinen met laadinfrastructuur aan te leggen. En we sluiten niet uit dat Teuge in de toekomst een elektrische luchthaven wordt. Wij willen die nieuwe wereld openen voor iedereen.”

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws