Nieuws Groei

'De nieuwe tijd': zes belangrijke e-commerce trends

Als er iets is dat we dit jaar zelf aan den lijve hebben kunnen ondervinden is het wel de invloed van de coronacrisis op online shopping. Online marketeer Eric van Hall bracht zes e-commerce trends in kaart voor deze 'nieuwe tijd'.

Eric van Hall 22 november 2020

Webshops webwinkels Nederland buitenland

Van Hall ondervroeg een groot aantal e-commercespecialisten uit zijn netwerk. Het resultaat in een achtergrondverhaal en de zes trends.

Trend 1: Kritische consumenten en transparantie

Volgens Nathan Veenstra van Optimus Online moeten we er rekening mee houden dat consumenten steeds kritischer worden. ,,Dat komt voor een deel ook door de vele dropshipping webshops (webwinkel plaatst de bestelling van de consument gelijk door naar een producent of groothandel, deze levert het product rechtstreeks aan de koper, red.) en ontwikkelingen rondom de externe partijen die bijvoorbeeld via Bol.com verkopen. De klachten hierover stapelen zich op. Het aantal kritische online shoppers neemt hierdoor toe. Als webshop heb je tegenwoordig echt wat te bewijzen. Kritische consumenten zorgen er wel voor dat zaken die in e-commerce bijdragen aan transparantie veel belangrijker worden. Denk aan keurmerken en de identiteit van de ondernemer.”

Trend 2: Prominentere rol voor marketplaces

Dries de Gelder van eCommerce Cafe: ,,Een online marketplace is een platform dat de diensten of producten van meerdere derde partijen aanbiedt. De marketplace-trend is al een paar jaar bekend, maar wordt steeds belangrijker.”

Volgens Dennis Pettinga van Daar-Om komt dat doordat steeds meer bedrijven de stap naar e-commerce maken, vooral sinds de uitbraak van corona: ,,Dat effect wordt verder versterkt doordat het maken en onderhouden van een eigen webshop een dure hobby is. Daarom spelen marketplaces een steeds prominentere rol in de mix. Al is het wel de vraag of dit voor de consument de meest ideale situatie is.”

Trend 3: Snelle levertijd belangrijker

Laurenze Meskers van Bambuu verwacht dat de ‘P’ van prijs niet de belangrijkste trigger blijft: ,,Mensen kijken vandaag de dag steeds meer naar de levertijdbelofte. Sinds de eerste coronagolf zie je duidelijk dat het aantal dropshippers is toegenomen. Alleen regent het bij deze partijen vaak klachten over de levertijd. Bij consumenten ontstaat daardoor steeds meer het bewustzijn dat 'vandaag besteld, morgen in huis' lang niet altijd de standaard is. Onderscheid je daarom met een snelle levertijd.”

Trend 4: Duurzaamheid

Duurzaamheid is de laatste jaren iets wat heel erg belangrijk is geworden. Volgens Dries de Gelder wordt dit de komende jaren alleen nog maar belangrijker: ,,Steeds meer mensen zijn zich bewust van hun eigen voetafdruk en zoeken daarom ijverig naar milieuvriendelijke producten. Ook een duurzame productie speelt daarbij een rol. Ik denk dat milieuvriendelijke bedrijven in de nabije toekomst de markt zullen domineren. Zo heeft Amazon een plan gemaakt om in 30 jaar tijd hun koolstofemissie naar tot nul te reduceren.”

'De rol van kunstmatige intelligentie neemt snel toeneemt. Het biedt de koper persoonlijke begeleiding'

Dries de Gelder van eCommerce Cafe

Trend 5: Doorbraak online kopen bij voorheen terughoudende doelgroep

Marc de Groot van DGOC Online Marketing ziet vooral kansen bij een voorheen terughoudende doelgroep: ,,Nood breekt wet. Thuiswinkel.org noteerde maar liefst achthonderdduizend nieuwe e-shoppers toen mensen tijdens de eerste lockdown zoveel mogelijk moesten thuisblijven. Niet alleen waren er veel meer online kopers, ook het bestede bedrag per koper steeg aanzienlijk. Ik denk dat dit een blijvende stijging en trend is. De terughoudende doelgroep heeft dankzij corona het online winkelen echt ontdekt. Minimaal de helft blijft hangen.”

Trend 6: Meer kunstmatige intelligentie en augmented reality

Dries de Gelder is van mening dat de rol van kunstmatige intelligentie (AI) snel toeneemt: ,,AI biedt de koper persoonlijke begeleiding. Stel het je eigenlijk voor als een extra 'medewerker'. Zo houdt kunstmatige intelligentie de aankoopgeschiedenis bij en biedt het op basis van de vorige aankopen de meest vergelijkbare producten aan.”

Ook ziet Dries de Gelder het belang van augmented reality snel groter worden: ,,Augmented reality helpt klanten je product echt te ervaren. Denk bijvoorbeeld aan een online kledingwinkel. Een kledingstuk is niet direct te passen. Augmented reality biedt op zo’n moment echt een uitkomst en geeft een goede impressie van hoe de kleding je zal staan.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.