Nieuws Groei

Event-platform Close heeft al ruim 100.000 gebruikers (en grote plannen)

Binnen een jaar na lancering heeft de startup Close al meer dan 100.000 gebruikers op het mobiele marketingplatform. Met Close hebben organisatoren in de eventbranche een nieuw (direct) marketingkanaal om bezoekers voor, tijdens en na events meer te laten beleven.

De Ondernemer 2 maart 2020

Laatste update: 2 maart 2020 12:00

Close Paradiso concert

Foto boven: een optreden van zangeres Merol in Paradiso. Onder: ceo en medeoprichter Kiliaan Toorenaar van Close. Foto's: ANP/Close

Producent Stage Entertainment, Nationale Opera & Ballet, Artis, Sanoma Media en Apenkooi zijn onder andere al klanten van het platform. In de eerste helft van 2020 maakt Close ook de stap naar het buitenland met projecten in onder meer Duitsland en het VK.

''De populariteit van festivals en evenementen geeft ons wind in de rug''

Kiliaan Toorenaar, Close

De populariteit van Close onderstreept volgens de oprichters de groei van de eventbranche in Europa. Festivals zijn de voorbije jaren als paddestoelen uit de grond gestampt en ook het aantal voorstellingen in theaters, concertzalen of andere podia neemt ieder jaar toe volgens cijfers van het CBS. Met de groei van deze branche komt ook de vraag naar nieuwe oplossingen om onderscheidend te blijven en de aandacht van de bezoeker te vangen.

Evenementen en dagjes uit

Ceo en medeoprichter Kiliaan Toorenaar: ,,De populariteit van festivals en evenementen geeft ons wind in de rug. We zijn erg trots dat we binnen een jaar na lancering samen met onze klanten al 100.000 gebruikers hebben verwelkomd op het platform.''

Lees ook: In een jaar marktleider: jonge ondernemers Sem (28) en Wouter (26) lukte het

Eerder al legde Toorenaar aan De Ondernemer uit hoe het idee achter Close is ontstaan. ,,Ik woon in Amsterdam en bezoek regelmatig concerten in de Paradiso. Ik ga ook graag naar sportwedstrijden en met mijn gezin zo nu en dan naar een musical. Dan koop je de kaartjes online. Snel, handig en innovatief. Maar er kan nog zo veel meer.''

Jaren bij Marktplaats

Toorenaar: ,,In de jaren dat ik als commercieel directeur bij Marktplaats werkte, waren we altijd met drie dingen bezig. Als eerste de customer journey en hoe je die zo optimaal mogelijk kunt maken voor de bezoeker. Op twee: hoe verzamel je slim data? Punt drie: wat kun je allemaal met die data doen? Daar merk ik niets van als ik online een ticket koop bij Paradiso. Ik krijg de PDF en wat informatie over welke tas ik wel en niet mee naar binnen mag nemen en waar ik de auto kan parkeren. Kortom, alleen de functionele zaken. Maar de leuke dingen? Die miste ik. Dat kon veel beter.’’

Lees ook: Zo brengt Close voor- en napret terug in de entertainment

Investeringsfonds Ad Scheepbouwer

Close is opgericht door Toorenaar, Wiebe Weikamp en Chris Gruijters en ontving begin vorig jaar een investering van ruim drie miljoen euro van Disruptive Technology Ventures, het investeringsfonds van onder meer Ad Scheepbouwer. Door de harde groei heeft de startup inmiddels 23 mensen in dienst. Daarnaast verwacht Close in de eerste helft van dit jaar met nieuwe en bestaande klanten uit te breiden naar het buitenland.

Lees ook: Zo kunnen events als onbetaalbare merkversterkers werken

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.