Nieuws Groei
Hoe Secrid miljoenen wallets verkoopt zonder hulp van webwinkels
Familiebedrijf Secrid verkoopt wereldwijd miljoenen kaarthouders tegen digitaal zakkenrollen, maar probeert vast te houden aan zijn Nederlandse roots, schrijft De Volkskrant. 'Als bedrijf heb je ook een maatschappelijke functie.'

Op een industrieterrein in Den Haag, tegenover een scheepskade, staat een pakhuis zonder naam op de gevel. Het pand biedt sinds drie weken onderdak aan Secrid, een Nederlands familiebedrijf dat portemonnees maakt. Directeur en medeoprichter René van Geer (56), gekleed in een spijkerbroek en effen zwart t-shirt, ontvangt in de wachtruimte die door de prominente koffiebar en comfortabele stoelen en banken meer overkomt als een hippe lunchroom.
Receptie
Verhuisdozen en schilderijen staan in de hoek; de verhuizing is nog niet afgerond. Een receptie is er ook nog niet, althans zo lijkt het. 'De koffiebar is onze receptie', zegt Van Geer. 'Het is altijd zo saai als je bij een bedrijf de receptie binnenkomt, dat vinden wij niets. Een gast moet zich welkom voelen en een drankje krijgen terwijl hij wacht.'
Lees ook: Met deze apps kunnen je klanten de portemonnee voortaan thuislaten
Spirid
Toen René van Geer 18 jaar was, ontmoette hij de een paar jaar jongere Marianne van Sasse van Ysselt. Ze werden een stel, gingen studeren en richtten daarna het ontwerpbureau Spirid op. In 1997 merkten ze dat de inhoud van de portemonnee veranderde: contant geld maakte steeds vaker plaats voor een pinpas en andere (betaal)kaarten. Het ondernemersduo zag een gat in de markt en maakte een kaarthouder (wallet) waar je een aantal pasjes in kwijt kon.
Aluminium kaartenhouder
Maar daar bleef het bij. Tot in 2008 de financiële crisis toesloeg en de opdrachten voor ontwerpwerk stilvielen. Noodgedwongen werd de volledige aandacht gelegd op een droom die altijd op de achtergrond was blijven hangen: de kaarthouder nieuw leven inblazen.Negen maanden later verscheen de originele Secrid-wallet, een aluminium kaartenhouder die digitaal zakkenrollen onmogelijk maakt. Uw pinpas, ov-chipkaart en andere passen gebruiken de technologieën RFID en NFC voor bijvoorbeeld contactloos betalen en in- en uitchecken op het treinstation. Criminelen die zich in de buurt van uw portemonnee bevinden, kunnen deze persoonlijke informatie uitlezen en kopiëren met speciale apparaatjes. Aluminium blokkeert de signalen van deze uitlezers en houdt de pasjes zo veilig.
Lees ook: Zaterdag is Bookstore Day: zo overleven boekhandels in tijden van Bol.com
Zestig landen
Het concept van een compacte en veilige kaarthouder sloeg aan en nu, negen jaar later, bestaat de collectie uit zes modellen en zijn er in totaal 'een paar miljoen' Secrids verkocht. Het bedrijf is in zestig landen actief, op het nieuwe hoofdkantoor in Den Haag werken volgens directeur Van Geer bijna honderd mensen. 'Ik weet het niet eens meer precies. Elke week komt er wel weer een nieuw iemand bij', lacht hij. Het gaat vooral om jongeren: de gemiddelde leeftijd van Secrids medewerkers is 27 jaar. Van Geer: 'Mijn vrouw en ik trekken het gemiddelde aardig omhoog, wij zijn met 53 en 56 jaar by far de oudsten van het bedrijf.'
Beurzen
Samen nemen ze jaarlijks deel aan zo'n vijftig beurzen over de hele wereld om hun wallets onder de aandacht te brengen van winkeliers. Ze zijn net terug uit Milaan, waar het ging over de nieuwste designtrends. De ondernemers dromen ervan Secrid groter te maken in binnen- en buitenland, maar wel op hún manier.
Adverteren op Google
Aan adverteren heeft het bedrijf bijvoorbeeld een broertje dood. Er is eens een week geëxperimenteerd met adverteren op Google, waaruit bleek dat de internetgigant effectief een tientje verdiende per verkochte wallet. Van Geer noemt dat 'bizar' en 'weggegooid geld'. Verkopen doet Secrid liever via lokale winkeliers, omdat die belangrijk zijn geweest voor de eerste verkopen en omdat ze persoonlijke service bieden. Van Geer: 'We kiezen er bewust voor om niet te verkopen via grote webwinkels, omdat we er de toegevoegde waarde niet van inzien. Webplatforms faciliteren de verkoop van illegale kopieën en halen door hun grote omvang retail uit de straten weg. Ondertussen maken ze er slechts marginale, of helemaal geen winst mee'. Hij vervolgt: 'Steden worden heel schraal als winkels verdwijnen en we vinden het daarom van belang dat ze blijven bestaan'.
Bol.com
Accountmanagers van onder andere Bol.com en Fonq zijn volgens Van Geer op de koffie geweest en hij krijgt naar eigen zeggen wekelijks e-mail van Amazon of er interesse is om zijn kaarthouders via de webwinkelgigant te verkopen. De directeur schudt zijn hoofd: 'Ik antwoord er niet meer op.' Dat Secrid vermoedelijk een (veel) hogere omzet zou draaien als het wel via platformen als Amazon en Bol.com zou verkopen, maakt Van Geer niets uit. 'Kijk, wij zijn niet alleen maar commercieel. Als bedrijf heb je ook een maatschappelijke functie en die is onder andere naar de retailers toe.'
Lees ook: Leer van het nieuwe pinnen: betalen met horloges en sleutelhangers
Ondernemers uit Europa
Die sociale rol komt ook naar voren als de ondernemer het heeft over de vijftig leveranciers waarmee hij werkt. Daar zitten geen Aziatische bedrijven bij, er wordt alleen samengewerkt met ondernemers uit Europa. 'Bijna alle leveranciers zitten in Nederland', benadrukt Van Geer. 'De meeste huiden komen hiervandaan en de leerproductie vindt ook in ons land plaats.'
Sociale werkplaatsen
De kaarthouders worden ook in Nederland in elkaar gezet, vooral in sociale werkplaatsen. 'Ook daar is de sociale rol belangrijk, en dit werk kan heel goed worden gedaan door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.' De sociale werkplaatsen in Delfgauw, Leiden en Haarlem waar Secrid mee samenwerkt, verschaffen werk aan meer dan honderd personen. 'Voor zover het kan en haalbaar is, blijven we dit doen.'
Concurrentie
Andere, kleinere merken laten hun kaarthouders volgens Van Geer veelal in Turkije en China produceren. De afgelopen jaren heeft Secrid de concurrentie zien toenemen. Van Geer zegt respect te hebben voor succesvolle concurrenten die een eigen draai geven aan hun kaarthouders, maar tegen copycats wordt streng opgetreden.
Innovatie
Ondertussen blijft het Nederlandse familiebedrijf zich focussen op het wereldwijd uitbrengen van nieuwe wallets met innovaties, waar Van Geer logischerwijs nog niets over kwijt wil. Volgens hem is de intrek in het nieuwe hoofdkantoor in Den Haag het begin van een nieuwe fase. Maar eerst een naambordje op de gevel.
Als bedrijf heb je ook een maatschappelijke functie en die is onder andere naar de retailers toe