Nieuws Groei

Hoe Farm Brothers via Marqt en AH scoort met biologisch

De biologische koekjes van Farm Brothers doen het goed in tijden dat de koekconsumptie afneemt. Het is niet zomaar een koekje, maar een middel om onze (landbouw)bodem gezonder te maken. Een deel van de omzet gaat daar dan ook naartoe. Hoe deze scale-up met slechts spaargeld naar een gezonde onderneming is gegroeid.

Suzanna Timmer 7 april 2019

Farm Brothers photo biologisch koekje ondernemer

Farm Brothers begon in 2015 uit idealisme. Maar het was ook de juiste timing. Teyler Padberg en Herman Insinger wilden biologisch eten meer op de kaart zetten, voor een goede prijs én met een smakelijk product wat de consument aanspreekt. Dat werd een biologisch koekje. In korte tijd veroverden de koekjes van Farm Brothers de markt. Niet alleen de biologische supermarkt, ook de reguliere. De koekjes staan inmiddels in het schap van vierduizend winkels in Europa. Farm Brothers zit nu in de fase dat ze hun missie echt willen uitdragen: met de koekjes wil het bedrijf uiteindelijk gaan zorgen voor betere en gezondere landbouwgrond.

Teleurgesteld in foodindustrie

Padberg en Insinger zijn goede vrienden en werkten allebei in de foodsector. ,,We waren beiden teleurgesteld in het ouderwetse systeem in de foodindustrie en we wilden er iets aan doen”, legt Insinger uit. ,,Het bedrijf is dus uit passie en morele overwegingen ontstaan.” Biologisch eten was voor beiden de meest logische sector. Padberg: ,,Die markt groeit wel, maar nog te langzaam. Het imago is nog altijd stoffig en de perceptie is dat biologisch eten niet lekker is en te duur. We wilden een product bedenken dat een grote groep mensen aanspreekt. Een koekje dus, maar wel met alle biologische eigenschappen. En een goede, opvallende verpakking er omheen. Niet de saaie verpakkingen die je vaak op biologische producten ziet.”

Toen ze het koekje eenmaal hadden ontwikkeld, leverden ze het eerst aan bevriende restauranthouders en horecagelegenheden. Padberg: ,,We hebben specifiek gevraagd naar feedback van de klanten. Die waren vrijwel unaniem in hun oordeel: ze vonden het een lekker koekje. Vervolgens zijn we de verpakking gaan regelen en echt begonnen. We gingen aan biologische winkels leveren en aan Marqt. Bij Marqt werd Farm Brothers meteen goed verkocht.''

Albert Heijn

''Met die case zijn we naar Albert Heijn gegaan. Het is best lastig om daar voet tussen de deur te krijgen, maar we hebben nooit opgegeven. Het voordeel is dat de vraag naar gezonde producten groeit. Supermarkten hebben tegenwoordig in hun corporate beleid staan dat er meer producten komen die goed zijn voor mens en planeet. De category managers zijn steeds meer bereid om naar dergelijke producten te kijken.” Het bedrijf heeft nooit een groot marketingbudget hoeven aanwenden om de koekjes in de schappen te krijgen. ,,Alles is via word of mouth gegaan.”

Insinger vertelt dat ze geen grote ondernemerservaring hadden toen ze begonnen. Hoewel Padberg wel chef(kok) was en kort een cateringbedrijf heeft gerund. Beide hebben ze een economische studie gedaan. Er gingen bij de start van Farm Brothers logischerwijs best wat dingen mis. ,,We hadden bijvoorbeeld een verkeerde verpakkingsmachine gekocht. Dus de eerste periode hebben we zelf bijna alle pakjes door onze handen heen laten gaan om de kwaliteit van de verpakkingen te controleren. En dat ging om duizenden. We maakten lange dagen, die vaak begonnen om 06.00 uur in de bakkerij, en korte nachten. We hebben in het begin ook wel te vaak ‘ja’ gezegd tegen de verkeerde mensen. Ik zie het allemaal niet als fout, maar juist als een enorm leerproces.”

Padberg en Insinger hebben de start deels gefinancierd uit eigen middelen en toen dat geld opraakte, leenden ze geld bij familie en vrienden. ,,Iedereen is inmiddels terugbetaald”, zegt Insinger. Hoeveel geld heb je nodig om een dergelijk bedrijf te starten? Insinger: ,,Het is bijna een tegeltjeswijsheid, maar je hebt meer geluk nodig dan geld. Je moet een beetje geld hebben om de rekeningen te betalen. Ik heb wel altijd strak op de financiën gezeten. Van de 25.000 euro die ik heb gespaard, bouw je een website, kun je autoritten maken en verpakkingskosten betalen. Voordat je echt op start kan drukken ben je toch wel snel 50.000 euro verder. Wij hebben het destijds goed opgezet en konden makkelijk verder groeien. Alle groei die wij gerealiseerd hebben, lukte omdat de basis van ons bedrijf goed was. Wij hadden gewoon het blinde geloof dat we op een gegeven moment op dit punt zouden komen. Dat hebben we bewerkstelligd door heel hard werken en veel geluk.”

Team en bedrijfsvoering

De fit met het team is nog belangrijker dan winst maken, wil derde Farm Brother – die later bij het bedrijf kwam – Tjebbe van Meeteren benadrukken. ,,We hebben altijd naar het bedrijf gekeken als vrienden met dezelfde filosofie. Met wie je ook privé een leuke tijd kan hebben. Maar natuurlijk moet je wel een gezonde bedrijfsvoering hebben. We spelen dit jaar quitte en dat was vorig jaar niet het geval. We zijn financieel gezond. Als we over een maand vier keer zo groot zouden worden omdat we een heel grote nieuwe klant binnenhalen, dan kunnen we dat op alle vlakken aan. We hebben een IT- en distributiesysteem dat geavanceerder is dan we bij sommige grotere foodbedrijven zien.”

Insinger ziet Farm Brothers echt als het bouwen aan een droombedrijf. ,,Farm Brothers moet een bedrijf zijn waar Millennials en Generatie Z voor zouden willen werken. Iedereen moet betrokken zijn. We willen uiteindelijk het perfecte voedselbedrijf creëren. Ik zeg niet dat we daar al zijn, maar we zijn er wel naar op weg.” Van Meeteren: ,,Er komen wekelijks wel tien cv’s binnen en het zijn vaak mensen uit andere sectoren dan food. Bankmedewerkers, consultants.”

Universiteit Nyenrode

Het bedrijf zit in een gebouw van Universiteit Nyenrode waar zij in de Incubator een plek hebben. ,,Wij hebben zelf geen directe relatie met Nyenrode, wel krijgen we vaak stagiairs van ze”, legt Insinger uit. ,,Maar Nyenrode draagt sociaal ondernemerschap en ons in het bijzonder een warm hart toe. Wij geven af en toe colleges en andersom geeft Nyenrode zakelijke klanten die op bezoek komen of die een opleiding volgen koekjes mee.”

De volgende stap van het bedrijf is om uit te dragen dat we met naar gezondere landbouwgrond moeten. Farm Brothers zet de koekjes in als product om dat te doen. Padberg: ,,Het leven in de grond wordt vernietigd door de vele bestrijdingsmiddelen op gewassen en kunstmest. Bij biologische landbouw zijn er ongelooflijk strenge regels wat gewasbescherming betreft. De aarde onder onze voeten leeft letterlijk en zonder bestrijdingsmiddelen kun je gezonde gewassen verbouwen die veel voedzamer zijn. Gezonde grond betekent een gezonde aarde en voedzamere producten.”

Biologische landbouwgrond

Farm Brothers doneert daarom 0,5 procent van de omzet aan stichting grondbeheer. Samen helpen zij boeren die conventionele grond omzetten naar biologische landbouwgrond. De grond ligt in Flevoland. Per verkocht pak Farm Brothers wordt er meer dan vijf vierkante centimeter grond ‘gered’ voor de toekomst. ,,We willen op een leuke manier de consument ervan bewust maken waarom het belangrijk is om biologisch te gaan kopen en consumeren. Voor deze stap zijn we de site makesoilmatter.com begonnen. We kunnen het niet alleen en willen een beweging in gang zetten.”