Nieuws Groei

Food for Skin maakt de wereld en de mens steeds een beetje mooier met cosmetica

Het scheelde weinig of Angela Ursem was samen met haar zus Cathy afgelopen januari de winnaar van het tweede Droomstart-seizoen geworden. De ondernemende zussen willen de cosmeticawereld opschudden met een verzorgingslijn die niet alleen goed is voor de huid, maar ook voor de natuur. Naam van de onderneming: Food for Skin. Hoe staat het vijf maanden later met het bedrijf? Angela vertelt…

Bart Remmers 6 juni 2023

Angela Cathy Ursem Food for Skin witte shirts

Angela Ursem (rechts) is samen met haar zus Cathy oprichter en eigenaar van Food for Skin: Foto: Marielle van Opbergen

,,Hoe gaat het met Food for Skin? Eigenlijk gewoon hartstikke goed’’, antwoordt Angela nadat we hebben gevraagd hoe het haar onderneming sinds de deelname aan Droomstartis vergaan. ,,In november en december hadden we al te maken met een enorme spurt. ‘Dat zullen de laatste maanden van het jaar wel zijn. Cadeaus, de feestdagen, de tijd voor huidverzorging’, zeiden Cathy en ik destijds tegen elkaar. Maar ook het eerste kwartaal van dit jaar ging het ontzettend goed met het bedrijf. Boven verwachting zelfs. Waaruit het blijkt? Veel nieuwe klanten de afgelopen periode. We zijn een aantal mooie samenwerkingen gestart en zijn naar een groter kantoor verhuisd, wat ons de mogelijkheid biedt verder te groeien. Als slagroom op de taart hebben we de afgelopen maand onze twee eerste werknemers aangenomen.’’

''We werken samen met bekende mensen op social media, influencers. Rens Kroes is een mooi voorbeeld''

Angela Ursem, Food for Skin

Deze planeet letterlijk en figuurlijk een klein beetje mooier maken

Nog meer goed nieuws: Food for Skin mag zich sinds kort ook B Corp noemen. Het is een internationale certificering voor winstgedreven bedrijven die een grote, positieve impact hebben op mens en milieu. ,,Dat vind ik zeer belangrijk, vooral ook omdat we vanuit de B Corp-gedachte dit bedrijf zijn gestart. Deze planeet letterlijk en figuurlijk een klein beetje mooier maken. Het is fijn wanneer die ambitie wordt bekroond met een certificering. Een voordeel van de moeite die je moet doen voor een B Corp-aanvraag is alle bewijsvoering die je moet aanleveren, je bedrijfsvoering moet perfect gedocumenteerd zijn. Voor ons een mooie stok achter de deur om alles op papier te zetten en bij te houden. Onze impact, de footprint. Hoe je omgaat met de leveranciers, de consument. Op die manier hebben we ook een goede professionaliseringsslag kunnen maken met Food for Skin.’’

Een professionaliseringsslag die zeker ook heeft geholpen bij de eerder genoemde samenwerkingen met andere bedrijven. Bijvoorbeeld met ohmygood, cadeaukaarten die kunnen worden ingeleverd voor impactvolle cadeaus. ,,Verder werken we samen met bekende mensen op social media, influencers. Rens Kroes is een mooi voorbeeld. Daarnaast zijn onze producten verkrijgbaar bij individuele retailers. Dan moet je denken aan (het duurzame warenhuis, red.) TOMO in The Mall of The Netherlands, maar ook Het Faire Oosten in Amsterdam en Moment Voor Jezelf in Zeeland. Bij een saunacomplex in de Beemster vind je onze zonnebrandproducten. Stuk voor stuk mooie zaken die hetzelfde verhaal als wij willen vertellen’’, aldus Angela.

Angela (links) en Cathy Ursem. Foto: Marielle van Opbergen

Nog meer de focus op het upcyclen van productie- en voedselstromen

Het verhaal dat we zuiniger met onze planeet om moeten gaan, willen we er nog lange tijd van genieten. Nadenken over hoe en wat je consumeert. Door producten te kopen die voor een deel bestaan uit geupcyclede ingrediënten. In het geval van Food for Skin resten uit de productiestroom van ons voedsel. ,,Op het upcyclen willen we ons nog meer focussen’’, belooft de ondernemer.

,,De resten uit de productie van Italiaanse tomatensaus, maar ook afgekeurde avocado’s, zaden uit frambozen. Het liefst zouden we hebben dat onze producten voor honderd procent uit die resten zouden bestaan. Helaas is dat nog niet mogelijk. We zitten nu op zo’n 25 procent en willen elk jaar zo’n vijf tot tien procent omhoog. Weet je, het probleem is niet dat er te weinig reststromen zijn. Dat zijn er genoeg. Vooral het verwerken van die stromen is in ons land moeilijk. De supply chain is nog lang niet voldoende. Wil je echt impact maken, dan heb je grotere volumes aan stromen nodig. Volumes van eenvoudig verkrijgbare ingrediënten."

Hoe dan ook: Food for Skin is goed op weg, al kan het altijd nog duurzamer en beter voor Moeder Aarde. Aan de marketing zal het zeker niet liggen. Richt het bedrijf zich vooral op vrouwen of worden de mannen niet vergeten? Angela: ,,Zeker niet. We noemen onze producten gender free. Het is voor elke sekse, huidskleur, achtergrond. Onze producten zijn voor iedereen omdat ook duurzaamheid voor iedereen bereikbaar moet zijn. In onze communicatie zie je dat we ons wel vooral op vrouwen richten. Omdat daar het low hanging fruit zich bevindt. Vrouwen zijn veel meer gewend om hun huid te verzorgen. Maar we zien wel steeds meer mannen die zich voor onze producten interesseren.’’

''We zijn ons aan het oriënteren op sommige vormen van financieren. Hoogstwaarschijnlijk starten we eind 2023 met sharefunding, het verkopen van kleine stukjes aandelen''

Angela Ursem, Food for Skin

In 2024 wil Food for Skin de Duitse markt betreden

Het buitenland lonkt voor het jonge bedrijf. Hebben de zussen Ursem al stappen richting de grens gezet? ,,We hebben altijd gezegd: zolang we geen productiefaciliteiten buiten Europa hebben, gaan we ook niet naar landen buiten Europa exporteren. De footprint wordt anders te groot’’, benadrukt de ondernemer. ,,De komende tien jaar focussen we ons op dit continent, dat al een zeer groot speelveld is. Dit jaar bouwen we nog puur aan onze basis in Nederland. Na de zomer starten we onze voorbereidingen voor de gang naar Duitsland. In 2024 willen we de Duitse markt betreden. Naturkosmetik is gangbaar in dat land, daarom zijn de oosterburen interessant voor Food for Skin.’’

Voor die nationale en internationale groei: gaat het bedrijf op zoek naar investeerders? ,,Vooralsnog blijft Food for Skin bootstrapped. We hebben met onze eigen spaarcenten geïnvesteerd en zijn zo onafhankelijk van andere partijen. Daarmee maak je het jezelf niet gemakkelijk. Met de hand op de knip ondernemen is soms erg ingewikkeld. Anderzijds moet je daardoor keuzes maken en is focus noodzaak’’, aldus Angela. ,,Wel zijn we ons aan het oriënteren op sommige vormen van financieren. Hoogstwaarschijnlijk starten we eind 2023 met sharefunding, het verkopen van kleine stukjes aandelen.’’

Lees ook: Christina Hadinoto (Contour Lab): zo draagt haar startup met AI bij aan een duurzamere modesector

Twee jaar lang keihard gebikkeld en heel veel uren gemaakt

We begonnen dit artikel al met de constatering dat het erg goed gaat met Food for Skin. En dat mag ook wel, besluit Angela. ,,We hebben twee jaar lang keihard gebikkeld. Heel veel uren gemaakt. Dat werpt nu eindelijk zijn vruchten af’’, vertelt de mede-oprichter van de Droomstart-finalist. ,,Laatste advies aan startende ondernemers? Durf meer risico’s te nemen. Dat zijn we de laatste tijd veel meer gaan doen en het helpt. Leuk om te doen, maar ook superspannend. Dat hoort ook bij het ondernemen. Weloverwogen risico’s nemen. You win some, you lose some. Maar het gaat om het positieve resultaat.’’

Lees ook: Hoe het duurzame thee-abonnement van Teazie groeit met nog grotere ambities

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws