Nieuws Groei

Cabture koppelt taxi's aan adverteerders

Een taxi kan veel meer zijn dan een vervoerder van A naar B. Louaie El Rowidi (28), oprichter van Cabture, haalde veel inspiratie uit zijn reizen naar het buitenland. “Daar zijn de taxichauffeurs veel eerder visitekaartjes dan simpelweg vervoerders. Ze halen daar hun omzet uit het aanraden van musea of restaurants. De toerist wordt veel beter op weg geholpen en wegwijs gemaakt in de stad, en krijgt de rit in sommige gevallen zelfs gratis. Dat buitenlandse model willen wij in een Nederlands jasje gieten.”

Maurice de Zeeuw 28 februari 2017

Cabture ceo louaie

Het bedrijf Cabture, dat El Rowidi in juni 2014 startte met zijn toenmalige zakenpartner, heeft een flinke database aangelegd met tal van taxi’s, taxibedrijven en andere vervoerders. “Wij koppelen kenmerken als automerk, diensttijden en de chauffeur aan relevante adverteerders. Zo kunnen wij een strategie uitdenken waarmee het desbetreffende merk zichzelf kan presenteren.” Chauffeurs krijgen iedere maand betaald voor het promotiewerk dat ze doen, eventueel gecombineerd met een commissie van de locaties waar zij reclame voor maken.

Taxi’s met tablets
Volgens El Rowidi zijn service en technologie de ideale combinatie voor zijn bedrijf. “Lees je tijdens je rit naar je hotel via de gratis wifi op de aanwezige tablet de krant, dan kunnen wij alvast aan het hotel doorgeven welke krant dat is. En dan ligt daar bij binnenkomst, verrassing, die krant op je kamer.” Er worden niet alleen campagnes bedacht voor het mkb en lokale bedrijven, maar ook voor grote merken als de Bijenkorf en Heineken. “Die laatste wilde bijvoorbeeld meer bezoekers naar de Heineken Experience in Amsterdam”, legt El Rowidi uit. “Dan gaan wij kijken welke taxi’s daar passen. Dat zijn toeristische ritten als hoteltaxi’s en Schipholtaxi’s. Die campagne ging nog veel verder dan stickers op de auto. Toeristen werden als ze dat wilden gratis naar de Heineken Experience gebracht in een bijpassende auto. Ze kregen korting op de entreeprijs én we hebben de taxichauffeurs eerst zelf een bezoek laten brengen aan dat museum. Verder kregen ze een training om de bezoekers op een optimale manier te onthalen. ‘Welcome to Amsterdam! Do you have any idea where you’re gonna go? I have a discount card for the Heineken Experience. I can bring you there and you’ll get your ride for free!’ Op uitgaansdagen stond er zelfs een koud biertje voor ze klaar. Kijk, dát is beleving!”

Lead by example
Het bedrijf van El Rowidi is flink gegroeid. Op dit moment wordt de directie van Cabture gevormd door drie personen, van wie El Rowidi er één is. Bij Cabture werken voornamelijk mensen rond de 30. “We hebben nu 7 mensen vast in dienst, maar binnenkort komen er weer 2 bij. Daarvan vind ik niet dat ik hun baas ben, maar gewoon, net zoals zij. Ik draag alleen wat meer verantwoordelijkheid. Vooral in het begin deed ik letterlijk alles: van het vinden van chauffeurs in de stromende regen tot het plakken van stickers. Noem maar op. Een ook nu denk ik nog regelmatig mee met grote campagnes. Alleen dán kan ik gevoel en waardering krijgen voor het werk dat iemand anders doet en weet ik wat er allemaal bij komt kijken. Ik ben geen afstandelijke manager. Ik wil mijn mensen niet iets laten doen wat ik zelf ook niet zou doen en ik vind dat ik juist de drempels voor hen moet wegnemen om hun werk te kunnen doen. Ik ben immers naar hén toegekomen met mijn droom. We groeien en we groeien maar: we richten momenteel kantoren op in het buitenland om ook daar aan de slag te gaan. Wij zijn namelijk de enige partij in de wereld die op deze manier werkt. In Qatar in Dubai willen wij ook actief worden.”

Investeerders
Iedere bezoeker die naar Cabture.nl gaat, krijgt de mededeling dat er investeerders nodig zijn. Hoe zit het daarmee? “Om uit te breiden hebben wij nu in totaal 147 investeerders, die allemaal aandelen krijgen. Het kapitaal gebruiken we om uit te breiden, nieuwe mensen aan te nemen, hardware aan te schaffen en nieuwe software te ontwikkelen. We genereren er nieuwe business mee. Dat kost allemaal heel wat geld en we investeren alle winst weer terug in het bedrijf. Onze omzet was vorig jaar 1,2 miljoen, maar daarvan gaat het overgrote deel gewoon weer terug in het bedrijf”, lacht El Rowidi. “Want we willen groeien. Zowel horizontaal, in andere landen, als verticaal, qua andere vervoerders. Via gesprekken met luchtvaartmaatschappijen, trambedrijven en de NS, bijvoorbeeld. Dus we zijn nog altijd op zoek naar meer investeerders.”

80 uur per week
In het begin werkte de jonge ondernemer zeven dagen per week door aan zijn bedrijf. “Maar nu heb ik wat rust ingebouwd. Nu zijn het ‘gewoon’ vijf dagen in de week, zo’n 60 uur. Ik probeer wat af te bouwen zodat ik ook meer tijd voor mezelf heb. Hoe meer goedgetraind personeel je hebt, hoe meer je uit handen kunt geven. Je moet gedreven mensen vinden en trainen, die de passie met je delen. Dat kost tijd, maar zodra dat is gelukt, kun je erop vertrouwen en hoef je er bijna niet meer naar om te kijken.”

Tips
De bezielde ondernemer sluit af met tips voor zijn collega-ondernemers. “Valideer je markt en valideer je product. Kijk of er vraag is naar wat je aanbiedt. Niets is zo vervelend als twee jaar ergens aan werken en dan merken dat er helemaal geen interesse voor is. Laat je ook niet van je stuk brengen. Tegen iedere ontwikkelaar met een nieuw concept is er wel gezegd dat ze maar aan het dromen waren. Maar het belangrijkste: blijf altijd geloven in waar je voor staat!”

Ceo cabture

Ik wil mijn mensen niet iets laten doen wat ik zelf ook niet zou doen

Louaie El Rowidi