Aangeboden door Exact

Branded Content Groei

Gegrepen door cijfers: zo maakt diamantair Mike Asscher zijn bedrijf klaar voor de volgende generatie

In deze videoserie van De Ondernemer - in samenwerking met Exact - portretteren we vier ondernemers die op de zaak én thuis gegrepen zijn door cijfers.

Thomas Hendriks 8 november 2021

Hoe maak je een familiebedrijf klaar voor de volgende generatie? Welke cijfers bepalen je koers en hoe flexibel ben je daarbij? Waarmee kun je je onderscheiden en welke rol spelen cijfers bij het goede doel dat Mike Asscher omarmt? Bekijk de video hierboven.

Zesde generatie, grootste diamant

Mike Asscher staat sinds 2020, samen met zijn zus, aan het hoofd van Koninklijke Asscher Diamant Maatschappij. Het bedrijf bestaat 167 jaar, Mike en Lita Asscher behoren tot de zesde generatie Asscher die het bedrijf leidt. Dat gebeurt vanuit het gebouw in Amsterdam dat zijn over overgrootvader in 1907 betrok. De werknemers woonden in die tijd in de buurt van de fabriek in straten met namens als Diamant-, Saffier en Smaragdstraat. En in die fabriek werd kort na de opening de grootste diamant ter wereld (3106 karaat) geslepen. Niet in één stuk, maar in diverse grote stukken waarvan enkele belangrijke stenen nog steeds onderdeel zijn van de kroon en scepter van het Engelse koningshuis.

'We hebben vier gepatenteerde diamant slijpingen die we in meer dan 30 landen in de wereld verkopen'

74 facetten

Cijfers spelen op diverse manieren een rol bij de wijze waarop de familie het bedrijf runt. Dat begint al bij het aantal facetten van de diamanten waarom Asscher Diamonds bekend staat. Mike Asscher: ,,We hebben vier gepatenteerde diamant slijpingen die we in meer dan 30 landen in de wereld verkopen, waarvan Amerika, Japan en Engeland de grootste zijn. Alle vier die patenten hebben 74 facetten, de kanten waar het licht in valt. Dat aantal is bij toeval ontstaan toen de grootste diamant werd geslepen. Het bleek de mooiste reflectie van licht op te leveren en daar gaat het ons vandaag de dag nog steeds om: we cut for beauty.”

Cijfers bepalen een belangrijk deel van het succes van ondernemers. Ze bieden inzicht en controle en helpen bij het stellen van doelen, zowel zakelijk als privé. Lees hier meer over hoe je cijfers succesvol kunt inzetten.

Mike Asscher exact cijfers familie

Mike Asscher voor het gebouw dat zijn over overgrootvader in 1907 betrok: 'We sturen niet op winst, maar op de vraag hoe we zorgen dat het bedrijf ons en onze kinderen overleeft'

Klaar voor de toekomst

Asscher vertelt dat 90 tot 95 procent in zijn branche uit familiebedrijven bestaat. ,,Er zijn een paar grote families in Nederland. De drempel is hoog, omdat het kapitaalintensief is. Als je er eenmaal in zit, ben je die financiële drempel over.” Familie speelt ook een belangrijke rol bij het businessplan: ,,Overdragen van het bedrijf aan de volgende generatie staat centraal. Ons doel is de langetermijnvisie, natuurlijk helpen cijfers daarbij. We sturen niet op winst, maar op de vraag hoe we zorgen dat het bedrijf ons en onze kinderen overleeft. Dat doen we door elke 5 tot 7 jaar het bedrijf te vernieuwen. We kijken dan naar het businessmodel, het product, de strategie en de cijfers die daarbij horen. Zeven jaar geleden hebben we dat ook gedaan. We zijn toen van producent naar marketing gedreven organisatie gegaan, waarin we sturen op het licenseren van ons merk aan producenten en retailers. Die koppelen we aan elkaar.”

'We vernieuwen ons bedrijf elke 5 tot 7 jaar. We kijken dan naar het businessmodel, het product, de strategie en de cijfers die daarbij horen'

Coronacrisis overleefd

Die laatste verandering van strategie heeft er volgens Asscher voor gezorgd dat het bedrijf de coronacrisis kon overleven. ,,We konden veel sneller veranderen van bedrijfsvoering. Alle juweliers waren dicht, wereldwijd volgden die bewegingen elkaar steeds op, waardoor je als retailer lang zonder omzet zat.

Lees ook: Gegrepen door cijfers: het ultieme doel van Daf Dubbelman van krnwtr+

Diamantgek

De traditie om het bedrijf klaar te maken voor de volgende generatie heeft geen effect op Mike’s privéleven. ,,De keuze is altijd vrij geweest. Wat je ook gaat doen, je moet er een passie voor hebben. Ik had al vanaf mijn achtste het idee dat ik in het bedrijf zou gaan. Mijn broer, de oudste, helemaal niet. Je moet wel een beetje diamantgek zijn.” Asscher heeft vier kinderen en voor hen geldt: ,,We zien het wel tegen de tijd dat ze zijn afgestudeerd. School is belangrijk en dan studeren, welk niveau dat maakt niet uit. Eerst ontwikkelen.”

'Ik had al vanaf mijn achtste het idee dat ik in het bedrijf zou gaan. Mijn broer, de oudste, helemaal niet'

Goed doel

Privé is Asscher ook op een andere manier gegrepen door cijfers: met enkele internationale (jonge) diamantairs begeleidt hij een goed doel. In Botswana wil de groep een school voor kinderen van de mijnwerkers uitbreiden met een keuken en een bibliotheek. ,,Veel scholieren moeten het doen met één maaltijd per dag en ze missen informatie om zich verder te ontwikkelen. Ook bij dit project spelen cijfers een belangrijke rol: voor de bouw hebben we 350.000 dollar nodig. Dat zijn 14.000 stenen die 25 dollar per stuk kosten. Zo kan iedereen bijdragen en kunnen we ook daar iets teruggeven aan de volgende generatie.”

Controle over cijfers

Bij ondernemen maakt controle over cijfers vaak het verschil tussen ondernemingen die ‘zelf de regie nemen over de toekomst’ en hen die ‘het min of meer overkomt’. In de contentserie 'Gegrepen door cijfers' deelt De Ondernemer in samenwerking met Exact inspirerende verhalen over ondernemers die de beste versie van zichzelf willen worden en hiervoor het belang van cijfers omarmen. Elke dag een stapje beter willen worden, zowel zakelijk als privé.