Nieuws Groei

Hoe dit tweetal succes in Amerika weet te creëren met 'praktische groene spullen'

Met hun House of Thol groeien de partners Thomas Linssen en Jana Flohr tot in Amerika. De basis van hun succes? 'Praktische spullen voor een groene gedragsverandering, zónder het opgeheven vingertje.'

Leo Klaassen (de Gelderlander) 16 november 2022

Kiemplantjes hit eettafel

Jana Flohr en Thomas Linssen met hun Patella Crescenda. Foto: Theo Peeters.

De kiemplantjes moeten nog wel even groeien, maar hun worteltjes happen al enthousiast naar water. In een ingenieus schaaltje dat Flohr en haar partner Thomas Linssen zelf ontwierpen en binnenkort tot in Amerika verkopen, zo schrijft de Gelderlander.

Zonder geitenwollensokkenlucht en een opgeheven vingertje

De Patella Crescenda (‘groeischaaltje’) is de nieuwste vinding van het Overasseltse designbureau House of Thol, dat het stel samen vormt. In hun werkplaats bij de Hatertse en Overasseltse Vennen ontwikkelen ze praktische spulletjes die mensen moeten aanzetten tot een ‘groene gedragsverandering’, maar dan wel zonder geitenwollensokkenlucht en een opgeheven vingertje. De spullen zijn gaaf om te hebben en leuk om te geven, is het idee.

Lees ook: Een van grootste plantenkwekers van Nederland stopt door kostenstijgingen: 400 mensen raken baan kwijt

Want neem nou die patella. Uit een schaaltje van terracotta en een rvs-dekplaatje met gaatjes steekt een geinige ‘gloeilamp’ die je maar één keer met water hoeft te vullen. Daaromheen liggen de kleurrijke zaadjes, die door de constante toevoer van net genoeg vocht uit het peertje, binnen een dag of vijf veranderen in smaakvolle kiemplantjes die je met crescenda en al zo op tafel kunt zetten.

,,Zie het als een peper- en zoutstel”, zegt Linssen (40). Flohr: ,,Je hoeft de groente niet te wassen: er komt geen aarde bij kijken. Ik zie het al in een leuk restaurant op tafel staan.”

"Ja, je kunt de spullen ook bij de hon­derd­dui­zen­den van plastic maken. Maar dat gaat niet gebeuren"

Thomas Linssen

Terracottabakker in Portugal

Zover is het nog niet. Het Overasseltse stel kan prima leven van de verkoop van hun zelfbedachte producten, maar moet er via crowdfundsite Kickstarter wel eerst een paar honderd stuks verkopen om de productie te kunnen starten. Die terracottabakker in Portugal kan niet voor één patellaatje aan de slag, en de rvs-plaatjes moeten in Italië worden geëtst.

,,Op deze manier peilen we ook of mensen het wíllen. 90 procent van de 16.000 euro die we nodig hebben is al binnen”, zegt Flohr. ,,En dan zie je het leuke van zo'n internationale site. Een derde van de schaaltjes gaat straks naar de Verenigde Staten, en er zijn ook veel kopers in Duitsland. We verkopen via agenten producten in winkels in Frankrijk en Duitsland. Dan heb je het niet over massaproductie, hoor. Maar van de Waterworks verkopen we er toch wel een paar duizend per jaar.”

Jana Flohr en Thomas Linssen in hun werkplaats in Overasselt. Foto: Theo Peeters.

Portugese producent helpt mee

Die Waterworks, dat is kortgezegd een pot waarin een plant ook zelf bepaalt hoeveel water hij drinkt. En dan heb je nog de Flower Constellations, een schijfje met gaatjes dat het makkelijker maakt om bloemen te (her)schikken, zodat je niet meteen de hele bos hoeft weg te gooien.

Ook een succes: de Patera Magna, een fruitschaal die in diverse vakjes een soort kelderklimaat creëert zodat de verschillende fruitsoorten niet samen gaan rotten. Linssen maakt de grote schalen, en de losse bakjes die erbij horen, nu nog één voor één zelf in de werkplaats, maar de twee hopen dat de Portugese producent straks ook bij dit succesnummer kan meehelpen.

Lees ook: PlantLab kruipt uit de kelders en gaat nu serieus voedsel produceren

Onze klantenkring waardeert juist de natuurlijke materialen

House of Thol won vorig jaar de Ondernemerspitch Rijk van Nijmegen en een jaar eerder vereerde minister Sigrid Kaag het stel zelfs met de landelijke MKB Export Award. ,,Helaas ging dat vanwege corona digitaal en leidde het vervolgens niet meteen tot een boost in de verkopen”, zegt Flohr.

Want natuurlijk wil House of Thol meer van het grote publiek worden, al is dat geen heilig doel. Linssen: ,,Ja, je kunt de spullen ook bij de honderdduizenden van plastic maken. Maar dat gaat niet gebeuren. Onze klantenkring waardeert juist ook de vormgeving en de natuurlijke materialen.”

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws