Combined ShapeAcademy Groei

Met deze succesvolle strategie wist familiebedrijf Jumbo te groeien

Wat is de houdbaarheid van de traditionele supermarkt? Die vraag hield het management van Jumbo bezig. Ze bekeken trends, dachten na over waar zij echt goed in zijn en onderzochten de mogelijkheden om tot nieuwe groei te komen. Hoogleraren Tom Mom en Justin Jansen kijken naar succesvolle bedrijven en leggen uit waarom zij groeien. Zelf ook groeien? De hoogleraren hebben, samen met De Ondernemer en nlgroeit, Het Groeicollege opgezet. Waarin ondernemers geholpen wordt om op een gezonde manier te groeien.Hier lees je er meer over. Deelnemers krijgen het boek Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen, geschreven door Mom en Jansen. Hieronder vind je een voorpublicatie uit het boek dat eind van de maand verschijnt: de successtrategie van Jumbo.

Tom Mom en Justin Jansen 18 maart 2021

Jumbo groei supermarkt van eerd

Jumbo-supermarkt. Afbeelding ter illustratie.

Wat is de houdbaarheid van de traditionele supermarkt? Die vraag hield het management van Jumbo bezig. Net als in elk ander bedrijf lag ook hier disruptie op de loer. Ze bekeken trends, dachten na over waar zij echt goed in zijn en onderzochten de mogelijkheden om tot nieuwe groei te komen. Zij zagen bijvoorbeeld dat mensen niet altijd zin hebben om te koken. Klanten willen steeds meer gemak en doen – nog versneld door de uitbraak van het coronavirus – hun boodschappen vaker online. Zeker in de stad zijn er steeds meer jonge mensen die helemaal niet willen nadenken over de vraag: ‘Wat eten we vanavond?’ Ook zagen ze de toenemende behoefte aan beleving. Jumbo verdiepte zich in de veranderende klantwensen en zocht mogelijkheden om daar beter bij aan te sluiten.

Nieuwe of aanvullende afzetkanalen

Een eerste groeipad dat het bedrijf koos, was het ontwikkelen van een online kanaal, zodat mensen ook via internet hun boodschappen konden bestellen en (sinds 2016) ook laten thuisbezorgen. ‘Wij doen geen online om online, maar omdat de klant het wil’, vertelde Jumbo-CFO Ton van Veen. Hoewel online nog altijd een verliespost is voor het bedrijf – als je het geïsoleerd bekijkt – bewijst het wel zijn waarde als onderdeel van een omnichannel-strategie. Supermarkten die online actief zijn groeien harder: door de extra online omzet, maar ook doordat het nieuwe klanten naar de stenen winkels trekt en de klantloyaliteit verhoogt. Voor Jumbo is het vooral ook een manier om inzicht te krijgen in de behoeften van klanten en om met ze in contact te blijven. Een app maakt het de klant nog makkelijker om boodschappen te bestellen.

Nieuwe klantsegmenten

Jumbo wist ook te groeien door met nieuwe concepten nieuwe klantsegmenten aan te boren. Inspelend op de behoefte aan meer beleving besloot het bedrijf La Place over te nemen. Een brede klantbasis en sterke logistiek had Jumbo al, maar wat ze misten was kennis over ingrediënten en het bereiden van maaltijden. Dankzij de overname van La Place kon Jumbo zich ontwikkelen van een traditionele supermarkt naar een complete foodbeleving. Een kok die voor je neus verse sushi maakt of een pizza bakt? Je laten adviseren over de bereiding van een gerecht? Tijdens het boodschappen doen pauzeren met koffie en gebak? Bij de Jumbo Foodmarkt kan het. De maaltijden die in de filialen vers worden bereid ook gaan thuisbezorgen, kan een nieuw verdienmodel voor Jumbo zijn. Dat maakt ze dan tot concurrent van de traditionele afhaalrestaurants en aanbieders van maaltijdboxen als Ekomenu en HelloFresh. We zeiden het al: disruptie is overal!

Nieuwe producten en/of concepten

Met La Place Express (de afhaalvariant van het restaurant) en met Jumbo City (kleine supermarkten met een assortiment voor mensen die onderweg zijn) speelde Jumbo in op de behoefte aan meer gemak voor de verstedelijkte, steeds mobieler wordende mens. Broodjes om mee te nemen, snacks, sappen, frisdrank … allemaal snel, gemakkelijk en kant-en-klaar. Ideaal voor de jonge stadsbewoner.

Een groeipad met grote strategische waarde was de overname van receptenplatform Smulweb. Ceo Frits van Eerd: ‘De rijkdom aan recepten en informatie over voedingswaarde die we met Smulweb opdoen, is een mooie toevoeging aan de bestaande Jumbo-adviezen en -inspiratie. Het geeft ons inzicht in de zorgen van klanten, hun wensen, behoeften, ideeën en tips.’ Smulweb vergroot de online zichtbaarheid van Jumbo, voegt beleving toe en … een nieuw afzetkanaal. Met één klik op de ingrediënten bij het recept kan de hobbykok die laten thuisbezorgen.

Geografisch uitbreiden

In hetzelfde jaar, 2018, koos Jumbo ervoor om ook geografisch te groeien: het breidde zijn activiteiten uit naar België. Een ervaren directeur werd aangesteld om ook daar de Jumbo-formule, met zijn zeven garanties, tot een succes te maken.

Tot zover vier groeipaden die Jumbo koos om daarmee – gegeven de trends – beter aan te sluiten bij de wensen van de klant. Mooie initiatieven waarmee het familiebedrijf voortbouwt op zijn kerncompetenties: het merk Jumbo, een enorme kennis en ervaring rondom de voedsellogistiek en uitmuntend ondernemerschap.

Ondanks de groei willen ze graag nog meer bereiken bij de snelgroeiende supermarktketen, zo verwoordt Colette Cloosterman-Van Eerd, CMO van Jumbo.. “Waarde bieden aan je klanten, nu en in de toekomst. Daar gaat het om. De afgelopen jaren hebben we bij Jumbo veel geleerd over hoe we als bedrijf gezond kunnen groeien. En dan heb ik het niet alleen over groter worden, maar ook over efficiënter en duurzamer worden. Over energie besparen, voedselverspilling tegengaan en klanten helpen om gezonder te leven. Op al deze vlakken hebben we prachtige resultaten geboekt, maar willen we nog veel meer stappen zetten.”

Sneakpreview eerste Groeicollege - Verken je groeilandschap

Door prof. dr. Justin Jansen - Hoogleraar Ondernemerschap

Wil jij op een praktische manier aan de slag met de groei van jouw bedrijf en leren van wetenschappelijke experts en de top van Nederlandse ondernemers maar twijfel je of het volgen van Het Groeicollege wat is voor jou? Neem geheel vrijblijvend alvast een kijkje bij het eerste hoorcollege van hoogleraar Justin Jansen. Klik hier voor de sneakpreview. In dit college bepalen we hoe gezond jouw bedrijf is, verkennen we het groeilandschap en identificeer je mogelijke groeikansen.

Klik hier om direct aan te melden voor Het Groeicollege.

Nieuw! De dagelijkse nieuwsbrief 'De Ondernemer Vandaag'.

Winactie! Maak t/m 30 april kans op 1 van de 10 TW Steel ACE horloges t.w.v. € 949,-.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws