Nieuws Groei
Hengelsport-webshop Visdeal verwacht dit jaar 21 miljoen euro omzet
Vissen: het is een van die hobby's die in tijden van lockdowns een vlucht heeft genomen. Niet vreemd dus dat hengelsport-webshop Visdeal uitbreidt in Europa en in 2020 al een omzet van 14,6 miljoen euro maakte. De website die dit jaar zijn tienjarig jubileum viert is marktleider hengelsport in de Benelux. Toch dromen de oprichters en tweelingbroers, Willem en Teun Bontrup, van meer.

Het begon in 2011 allemaal in een klein kantoor in Utrecht. Tweelingbroers Bontrup zagen ‘group buying’-initiatieven als Groupon en Groupdeal uit de grond schieten, waarbij groepen korting kunnen krijgen als ze allemaal op een aanbieding reageren. De broers Bontrup besloten dit concept toe te passen op een nichemarkt: de hengelsport. Ongehinderd door kennis van zaken gingen ze aan de slag.
,,Winkels benaderen om overschotten over te nemen, zelf de pakketjes naar het postkantoor brengen, aan de telefoon hangen voor de klantenservice. Het hoorde er allemaal bij,” vertelt Willem Bontrup over de beginjaren van het bedrijf. ,,Het was een verademing toen we personeel kregen dat wel alles van de hengelsport wist.”
''Door corona heeft de hengelsport een vlucht genomen, mensen willen naar buiten en ze bestellen online''
Pechepromo en Fischdeal
Die dagen liggen inmiddels ver achter beide ondernemers. Het kleine kantoor heeft plaatsgemaakt voor een magazijn van vijfduizend vierkante meter in Vianen, het team is uitgegroeid tot vijfenzeventig medewerkers (waarvan de meeste hengelsporters) en Visdeal is actief in acht landen.
,,Met elk een eigen sausje,” zegt Bontrup. Zo is er Pechepromo voor Frankrijk, Fischdeal voor Duitsland en Zlowokazje voor Polen. Alle bestellingen worden geleverd vanuit het Nederlandse magazijn in Vianen. Dagelijks stuurt het bedrijf gepersonaliseerde nieuwsbrieven naar ruim 350.000 hengelsporters.
En er zijn meer plannen voor internationale expansie. De webshop in Italië is net online gegaan, die van Spanje staat klaar en daarna volgt noord-Europa.
Tekst gaat verder onder foto van Teun en Willem Bontrup
Hengelsport populair door corona
Hoewel de broers ooit begonnen met het in- en verkopen van overschotten uit de hengelsportbranche zijn ze de afgelopen jaren ook druk bezig geweest met het opzetten van hun eigen merk: ‘Ultimate.’
Dat het een goede tijd is om in deze branche te zitten heeft Bontrup ook gemerkt: ,,Door corona heeft de hengelsport een vlucht genomen, mensen willen naar buiten en ze bestellen online.''
Voor 2021 verwacht hij dan ook een omzetgroei. De gerealiseerde omzet over 2020 was 14,6 miljoen euro: voor 2021 wordt dat naar verwachting 21 miljoen euro.