Podcast

Stella Fietsen: 'Ook buiten Nederland kansen voor onze e-bikes'

Acht jaar geleden startte ondernemer Daan van Renselaar vanuit de schuur van zijn ouders Stella Fietsen. Inmiddels telt het bedrijf 550 werknemers, bedraagt de omzet ruim 100 miljoen euro en lijkt er in ons land geen enkele 50-plusser te zijn die het elektrische fietsenmerk niet kent. In de nieuwste podcast van De Ondernemer vertelt Van Renselaar het verhaal achter het succes en over de ambitie die hem drijft.

Podcast ondernemer stella fietsen ebikes elektrisch ceo

Presentator: Robert van den Ham 17 september 2019

De moeder van Daan van Renselaar was een grote inspiratie voor Stella Fietsen. Ze wilde graag een elektrische fiets, maar liep tegen de hoge prijzen van de zogenaamde e-bikes aan. En hoe laat je de fiets snel repareren wanneer de reparateur ver weg is en jijzelf niet mobiel genoeg bent om de zware elektrische fiets weg te brengen? ,,Daarom bieden we sinds het begin service aan huis. Het kost ons veel om op deze manier te werken, maar het levert Stella nog meer op.’’

Lees ook: Stella Fietsen: marktleider door deze nieuwe manier van verkopen

Lef hebben en behouden

Van begin af aan zette de ondernemer marketing opvallend goed in. Bescheidenheid was er niet bij. ,,Vanaf dag één wilden we groots ons gezicht laten zien. Dat is lef hebben en lef blijven houden.’’

Die instelling werpt nog steeds zijn vruchten af. Zo nam het investeringsfonds van keukenverkoper Ben Mandemakers, DM Equity Partners, vorig jaar een substantieel belang in het fietsbedrijf om het te helpen bij de uitbreiding naar het buitenland. ,,We hebben inmiddels een vestiging in Duitsland geopend. Dit jaar nog volgen enkele vestigingen in België en begin volgend jaar openen we winkels in Denemarken.’’

The sky is the limit?

Alleen maar mooie berichten. Maar hoe gaat Stella Fietsen met die enorme expansie om, zowel intern als extern. Is the sky, the limit of ziet Van Renselaar het toch anders? Dat en meer vertelt de jonge ceo in de podcast van De Ondernemer.

Prinsjesdag

Hoofdredacteur Robert van den Ham sprak Daan van Renselaar voor De Ondernemer-podcast op Prinsjesdag, voor hem als ondernemer juist dit jaar een bijzondere dag. Het maakt zijn omzetverwachtingen namelijk nog rooskleuriger dan ze al waren.

,,Omdat in de regeringsplannen voor 2020 en daarna de nieuwe leaseregeling voor e-bikes is meegenomen. Het wordt vanaf 1 januari een stuk voordeliger en aantrekkelijker om een e-bike te leasen. Een e-bike die door de werkgever wordt aangeschaft, kan de werknemer tegen 7% bijtelling leasen."

E-bikes leasen tegen 7%

,,Dat betekent iemand, afhankelijk van het inkomen, voor een e-bike van bijvoorbeeld 2000 euro een bedrag van 5 euro per maand gaat betalen. Werknemers kunnen ook zelf de e-bike leasen en dan wordt het leasebedrag van het brutosalaris afgetrokken, zo’n 40 tot 50 euro per maand. Welke keuze dan ook, dit gaat een boost aan de markt van e-bikes geven.”

Van Renselaar vertelt in de podcast hiervoor eerder dit jaar daarom Bike Project te zijn gestart, een onafhankelijk e-bike leasebedrijf. ,,Onafhankelijk omdat iedereen bij welke fietsenwinkel dan ook, en dat geldt ook voor online, via Bike Project een e-bike kan aanschaffen. De winkel, het merk, het maakt niet uit. De e-bike hoeft niet per se via Stella Fietsen gekocht te zijn”.

Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details
Sleutel tot Succes

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen de vrolijke kleding over de hele wereld het dragen

In de tien jaar dat A Fish Named Fred bestaat werd het van een kledinglijn - kleurrijk, vrolijk, onderscheidend - een internationale lifestyle brand. Verkrijgbaar in meer dan dertig landen, te zien in populaire Amerikaanse tv-series, omarmd door tal van bekende mensen, wereldwijd nu gedragen door veel, héél veel mannen. Hoe hebben Rob Schalker en zijn team dit imperium op weten te bouwen, wat is dus dé Sleutel tot Succes?

Details
De Ondernemer

Eén ondernemer, drie branches: hoe keek dus Ed Bindels naar de persconferentie?

Horeca, retail en clubevents. Ondernemer Ed Bindels is actief in deze drie branches, met Food District Liemès, Amac en Club Basis: hoe keek hij naar de eerste persconferentie Rutte-Kuipers?

Details
De Ondernemer

Dirk Beljaarts (KHN): 'Horeca dicht is weer een politieke beslissing, geen wetenschappelijke'

'Het is een politieke keuze om onze sector gesloten te houden, het is slepen met RIVM-modellen. Het is niet een wetenschappelijke keuze. Dan moet je als kabinet erkennen dat je ons tijdelijk opoffert om de rest van Nederland aan de gang te krijgen." KHN-directeur Dirk Beljaarts spreekt zich uit, in de nieuwe podcast 'Na Rutte en Kuipers'.

Details
Sleutel tot Succes

Sieradentweeling Vedder & Vedder: 'Duizend keer tegen elkaar gezegd: we kappen ermee'

Waar het begon met workshops sieraden maken op vrijgezellenfeesten, moeder-dochter-dagen en in studentenhuizen, staat er zes jaar later een online sieradenimperium. En dat met meer dan 70 werknemers, een eigen atelier, tv-serie en internationale marketingcampagnes. Sieradentweeling Anne en Esther Vedder over hun 'Sleutel tot Succes'.

Details
Aandachtstrekkers

Snelle, mooie en betrouwbare website? Zorg voor een optimaal halo-effect

Ook in dit nieuwe jaar werpen Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels regelmatig hun licht op alles dat met (neuro-)marketing te maken heeft. In 2022 gaat het duo gestaag door met hun uiterst informatieve en amusante podcastserie. In deze aflevering: hoe maak je jouw website als ondernemer zo betrouwbaar mogelijk en laat je de consument steeds weer met een goed gevoel op de site terugkomen?

Details