Blog Groei
Inkoop, fotoshoot, social media: hoe december voor Daniëlles fashion-webshop een succes werd
Doen, extra voorraad inkopen? Maar als ik na de feestdagen daarmee blijf zitten? Of ben ik te voorzichtig...? Daniëlle (24) is startend ondernemer, heeft haar online fashionshop dane.studios en deelt haar ervaringen op deze website. Het antwoord op de vragen: já, ze heeft die extra voorraad ingekocht. En dat was maar goed ook.

In mijn vorige blog schreef ik over het succes van de influencer-samenwerking met Claire Pronk. Afgelopen week heb ik daar nog steeds de vruchten van geplukt. De extra partyshoot met vriendinnen heeft daarbij ook een rol gespeeld. Mijn conclusie is dan ook: durf risico’s te nemen, durf uit je comfortzone te stappen, ook als je een bepaalde visie vol overtuiging hebt.
Wat ik bedoel te zeggen is, ik ben een startende ondernemer, ben voorzichtig met het uitgeven van mijn gespaarde geld want dat kan ik voor dane.studios maar één keer doen. Ik kan mijn ingekochte kleding niet terug brengen als ik het toch niet wil of het toch niet verkoop, zoals ik als consument bij een ZARA of H&M wel kan. Ik wil natuurlijk liever niet blijven zitten met ingekochte kleding waar je je eigen verdiende geld in hebt gestopt, je wilt het weer verkopen. Want als je kunt verkopen dan kun je ook weer verder groeien.
Lees ook: Hoe Daniëlle met fashionshop dane.studios inzet op influencer marketing
Om die reden was ik sceptisch over het inkopen van glitter items; ik kon niet goed inschatten of ik er vanaf zou komen want ja, het zou tóch een ander soort kerst en oud & nieuw gaan worden. Tótdat Claire een ‘party’ samenwerking met mij wilde aangaan. Ik besloot 'ns tegen mijn 'voorzichtigheid' in te gaan en tóch glitteritems in te kopen: nadat de voorraad die ik had ingekocht met haar video op Instagram na een paar uur al was uitverkocht, besloot ik die ‘risicokeuzes’ door te zetten. Ik ben terug gegaan naar het fashion centre en heb extra voorraad in gekocht, véél extra voorraad.
Maar je kunt ook té voorzichtig zijn...
Het nieuwe jaar komt er namelijk ook weer aan, dan wil je weer nieuwe kleding inkopen. Als ik deze glitters niet zou verkopen, was daar dan wel ruimte voor? Waarschijnlijk niet. Dus je begrijpt het risico...
Ik stond in het fashion centre nog twijfelend, totdat mijn moeder ter plekke aan de telefoon zei: ik zou toch het dubbele meenemen van wat je nu in je handen hebt. Kerst is in aantocht, je online bezoekcijfers en volgers blijven toenemen, de winkels zijn dicht - dóen. Met een brok in mijn keel nam ik het moederlijk advies aan, heb ter plekke online in het fashion centre via mijn telefoon meteen de voorraad aangevuld (mensen die een notificatie hebben aangevraagd krijgen automatisch een melding in hun mailbox) en voordat ik de auto instap zie ik op mijn telefoon dat er alweer drie stuks zijn verkocht. Geweldig!
Die extra shoot was noodzakelijk, want ik moest wel iets extra’s doen om al die glitter- voorraad zo leuk mogelijk onder de aandacht te brengen. Het was het driedubbele in aantallen dan wat ik van normale kleding normaal inkocht, dus ik moest het minimaal ook het driedubbele van de aandacht geven.
Reels op Instagram heel populair
Ik besloot mijn vriendinnen in te schakelen en met elkaar een oprecht gezellig gevoel over te brengen via een leuke kerstvideo en leuke foto’s. Reels op Instagram is nu heel populair! Bewegend beeld geeft toch meer een ‘feeling’ qua sfeer en hoe iets zit of valt. Daar ga ik dus nu ook steeds meer mee doen. Een reel word vaak veel meer bekeken dan je aantal volgers, dus werkt goed om je brand onder de aandacht te brengen.
Long story short: bijna alle glitter is verkocht! Dat is een mega fijn gevoel. En de bestellingen voor oud & nieuw komen nú binnen.
Belangrijker dan ooit was én is alles op tijd te versturen, de postbedrijven hadden het heel druk en ik merkte dat de ophaal-mogelijkheid populair was - geheel coronaproof natuurlijk. Mensen kwamen naar Woerden vanuit ook buiten mijn provincie, zelfs uit Heerenveen, om hun feestelijke outfit 100 procent zeker op het juiste moment te kunnen dragen.
Gone with the old, in with the new!
Deze maand heb ik ook ingezet op win-acties via Instagram en Facebook, echt een hele goede mogelijkheid voor meer bereik en interactie op je kanaal en natuurlijk potentiële klanten. Meer interactie zorgt er voor dat je profiel meer verschijnt bij andere profielen, meer volgers zorgt weer voor extra geloofwaardigheid bij nieuwe mensen die op je pagina komen en dus: veel voordelen dus.
Intussen pakken we uit met de eindejaarsale: gone with the old, in with the new! En wie wil er nu niet lekker shoppen voor de helft van de prijs. Ik hoop nog veel mensen voor het eind van het jaar blij te gaan maken met dane.studios.
Lees ook: Wat één influencer-video met Claire Pronk voor dane.studios deed