Aangeboden door Innomads

Branded Content Groei

Innomads: tourgids in online landschap

Bedrijven exponentieel laten groeien: Joost Lansink van Innomads heeft er zijn missie van gemaakt. Van uitvaartonderneming, it-bedrijf of producent van medische apparatuur, Lansink gidst elk bedrijf door het complexe online-landschap op weg naar forse groei. Dat doet hij aan de hand van slimme online marketingstrategieën, denk bijvoorbeeld aan advertenties via Facebook, Instagram en LinkedIn Ads, e-mail marketing, SEO en conversieoptimalisatie. Innomads pakt de klant bij de hand en maakt het nut van investeringen in online marketing inzichtelijk.

Jeroen Kreule 29 juli 2021

Ondernemers innomads

Bedrijfsgroei realiseren? Innomads is de gids in bedrijfsgroei. Foto: Innomads

Never change a winning team? De 32-jarige Lansink uit het Twentse Agelo vindt het maar een rare uitspraak. ,,Always change a winning team, daar geloof ik veel meer in. Waarom? Omdat een team, of bedrijf, zich constant moet aanpassen aan een veranderende omgeving. Dat is nodig om te verbeteren, om te innoveren en om te groeien. Met Innomads wil ik bedrijven graag helpen. Beschouw Innomads als een soort tourgids in het steeds belangrijk wordende online landschap, met als eindbestemming groei. Eindbestemming is misschien niet het juiste woord, want groei is als een rijdende trein die nooit stopt. Mijn stelling is dat bedrijfsgroei een keuze is. Een gedurfde keuze. Je gaat als bedrijf op ontdekkingsreis. En ik kan bedrijven oneindig schaalbaar maken. Dat doe ik door een model te ontwikkelen waarbij mensenhanden niet meer de beperking zijn bij de groei van jouw bedrijf.’’

Aanpassen om te overleven

Innomads is een mashup van de woorden Innovative en Nomads. ,,Wij zijn in de eerste plaats innovatief, omdat we bedrijven op innovatieve wijze laten groeien. Persoonlijk vind ik het tweede woord interessanter, want daarin schuilt de kern van hoe het bedrijfsleven in elkaar steekt. Net als nomadische stammen moeten ook bedrijven zich continu aanpassen om te kunnen overleven. Neem corona, iets wat niemand zag aankomen. Je zag ineens dat bedrijven innovatief werden. Het ene bedrijf maakte alsnog de stap naar online, terwijl een ander bedrijf online ging herevolueren. Ook zag je offline allerlei prachtige initiatieven ontstaan.’’

Corona bracht een duidelijke verandering in het (online) landschap teweeg, maar bedrijven hebben volgens Lansink continu met veranderingen te maken: veranderende en/of nieuwe markten, economische hoog- en laagconjuncturen en nieuwe doelgroepen. Maar ook klanten die steeds kritischer worden dwingen je als ondernemer te veranderen.

''Aan de hand van een 5-stappenplan gidst Innomads bedrijven naar de gewenste groei''

Joost Lansink, Innomads

Be A Mad

Innomads hanteert de zogenaamde Be A Mad methodiek. Be A Mad staat voor Business Expansion Through Analysis via Marketing, Acquisition and Deals. Aan de hand van een 5-stappenplan gidst Innomads bedrijven naar de gewenste groei. De reis begint met een financiële analyse. Wie is je doelgroep? Wat zijn je doelen? Welke producten en diensten doen het goed, welke doen het minder goed? Lansink: ,,Door middel van een strategisch plan – een hybride sales marketing plan - ga ik uiteindelijk aannemelijk maken welke groei een onderneming kan verwachten. Het is een concreet uitvoeringsplan. Hierin staat alles over het instellen en inregelen van advertenties via Facebook, Instagram en LinkedIn, maar ook welke personen er bij betrokken zijn en wat ze wanneer moeten doen.’’

Vijf stappen

Innomads levert maatwerk. De vijf te nemen stappen zijn voor iedere ondernemer weliswaar gelijk, maar de invulling is afgestemd op de persoonlijke en zakelijke wensen en doelen van de klant. Innomads helpt momenteel zo’n 35 bedrijven op weg naar groei: van camping en kantoorinrichter tot it-bedrijf dat software levert voor kinderdagopvang.

Lansink benadrukt dat online marketingstrategieën in zijn ogen ‘slechts’ een middel zijn om exponentiële groei te realiseren, en geen doel op zich. ,,Het is voor mijn heel logisch, maar er zijn genoeg digital marketingbureaus die online marketing als einddoel beschouwen. Daar moeten we echt van af. Veel bureaus zorgen er inderdaad voor dat je als bedrijf hoger in Google komt te staan, dat je zichtbaarder wordt, dat je merk krachtiger wordt. Natuurlijk wil je er online fatsoenlijk uitzien voor je potentiële klanten, maar het gaat juist om die volgende stap: het genereren van meer leads, van daadwerkelijke groei. Vergelijk het maar met iemand die op stap gaat. Neem mezelf. Ik zag er altijd keurig verzorgd uit: nette kleren, gelakte schoentjes, gelletje in het haar. Ik deed dat om aantrekkelijk gevonden te worden door de potentiële doelgroep. Dames, in mijn geval. Hoe netjes ik er ook uitzag, ik bereikte vaak niet wat ik wilde. Ik had vrienden die er minder verzorgd uitzagen en wel succes hadden. Online marketing is eigenlijk hetzelfde: het is een manier om er als bedrijf aantrekkelijk uit te zien, maar het is slechts een middel. Innomads weet heel goed wat een bedrijf nodig heeft om er online fatsoenlijk uit te zien, maar kan vervolgens ook de volgende stap maken: daadwerkelijke groei realiseren.’’

''En dan heb ik het niet over een omzetgroei van tien procent, maar tien keer zoveel omzet. Ik vind het leuk, ik ben er goed in’’

Joost Lansink, Innomads

SKEPP

Lansink is de grondlegger van SKEPP, een bedrijf dat zich onder meer bezighoudt met de verhuur en inrichting van kantoorruimte. Hij was oprichter in loondienst. Onder zijn leiding is dit bedrijf gegroeid naar een internationaal opererend platform in acht Europese landen. In die hoedanigheid heeft hij alle facetten van bedrijfsgroei en online marketing en sales aan den lijve ondervonden. ,,We hebben jaren gehad met een omzetgroei van honderden procenten. Dan barst het bedrijf niet uit de voegen, maar vallen de buitenmuren eruit.’’

Impact maken

Na ruim zes jaar besloot hij SKEPP te verlaten om met Innomads een nieuw avontuur te beginnen. Zijn belangrijkste drijfveer: impact maken. ,,Ik ben er achter gekomen waar mijn passie ligt: bedrijven exponentieel laten groeien. En dan heb ik het niet over een omzetgroei van tien procent, maar tien keer zoveel omzet. Ik vind het leuk, ik ben er goed in.’’

Experimenteren

Zijn doel is om honderd oneindig schaalbare ondernemingen te bouwen: bestaande, vooruitstrevende ondernemingen helpen hun expansiedromen te realiseren. Hij laat zich graag inspireren door topondernemers als Jeffrey Bezos (Amazon), Elon Musk (Tesla) en Mark Zuckerberg (Facebook). ,,Bezos voert iedere week honderd experimenten uit, om te kijken wat wel en niet werkt. Ik doe ook graag experimenten. Weet je waarom deze ondernemers zo groot zijn geworden? Niet zozeer omdat ze veel slimmer zijn dan jij en ik. Ze hebben ook slechte ideeën. Het verschil is dat ze vooral heel veel ideeën hebben en durven te experimenteren.’’

Creative Business Port?

Lansinks grootste droom is Twente op de kaart te zetten als Creative Business Port. ,,In Nederland heb je de bekende driehoek met Airport Amsterdam, Seaport Rotterdam en Brainport Eindhoven. Ik hoop dat Twente als Creative Business Port wordt toegevoegd. De kern: met heel veel plezier het maximale uit je onderneming halen.’’

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws