Nieuws Groei

Dragons' Den: jonge koffiemakers verleiden drie Dragons en kiezen voor Pieter Schoen

De aanbiedingen van de Dragons' vlogen Stefan Wateler (26) en Florian Fermin (27) met hun koffiebedrijf Cupplement om de oren. Pieter Schoen kreeg uiteindelijk wat hij wilde: 30 procent van de aandelen tegen een investering van 300.000 euro. ,,Sommige kansen moet je gewoon pakken.”

Robbert Daalder 25 maart 2021

De succesvolle Dragons' Den-deelnemers Floris Fermin en Stefan Wateler (rechts) kunnen gaan groeien met Cupplement. Foto: Cupplement

‘Als je er later toch nog vanaf wilt, doe ik het alsnog hoor’, zegt Nikkie Plessen vlak voor de aftiteling tegen collega-investeerder Schoen. Een paar seconden eerder gooide ze haar notitieboekje zelfs nog richting haar buurman nadat Wateler en Fermin aangaven niet met haar, maar met Schoen in zee te willen gaan.

Ze baalde ervan dat het niet tot een samenwerking kwam. Eentje die Michel Perridon overigens ook maar wat graag was aangegaan. Het zegt genoeg over de potentie van Cupplement, zoals het koffiebedrijf van de twee Utrechters heet.

'Dragons' Den is echt een rollercoaster'

,,Wij zijn twee jonge gasten en dat werkt blijkbaar in ons voordeel", begint Wateler. ,,Dat hoorden we van de jury tijdens de voorronde van het programma al, maar we krijgen het vaker als feedback. Ons enthousiasme en goede energie slaat aan. Tijdens de pitch in de tv-uitzending kwam dat gelukkig goed naar voren. We hadden ‘m ook vaak geoefend, zelfs nog in het hotel waar we de nacht voor de uitzending sliepen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik direct na afloop geen idee had van wat er allemaal gezegd was. Dragons’ Den is echt een rollercoaster.”

Lees ook: Derde seizoen Dragons' Den: de succesverhalen van 2021

Aan de voorbereiding van de twee vrienden lag het in ieder geval niet. Althans, als het gaat om de pitch over Cupplement. Over het weg te geven aandelenpercentage moesten de twee tijdens de uitzending echter wel nog met elkaar in conclaaf. Wateler vertelt dat hij en zijn compagnon diverse scenario’s hadden besproken, maar net niet degene waarmee drie gretige Dragons kwamen.

"Opeens kunnen we plannen voor de lange termijn naar voren halen. We zijn nog maar een aantal maanden met dit concept bezig en als je dan nu al zulke mooie stappen kunt zetten…"

Stefan Wateler, medeoprichter Cupplement

Dragons' Den-investeerder Schoen wilde drie keer zoveel aandelen hebben

De oprichters van Cupplement voegen vitamines en superfoods aan koffie toe en verkopen deze in biologisch afbreekbare capsules. Om de koffiewereld met dit concept te veranderen, werd er een investering van 150.000 euro gezocht tegen een bedrijfsaandeel van 10 procent. Schoen bood het dubbele aantal euro’s, maar wilde daar dan wel drie keer zoveel aandelen voor hebben.

Of dat niet iets teveel van het goede is? Wateler zegt van niet. ,,Dit was een luxepositie. Die 150.000 euro konden we gebruiken om een begin te maken met de ontwikkeling van nieuwe blends, het opzetten van een abonnementsmodel (dat eind 2022 10.000 abonnees moet opleveren, red.) en om onze naamsbekendheid te vergroten. Maar met 300.000 euro kunnen we dat in één keer neerzetten. Opeens kunnen we plannen voor de lange termijn naar voren halen. Inderdaad, 30 procent was meer dan gepland. Toch zijn we nog maar een aantal maanden met dit concept bezig en als je dan nu al zulke mooie stappen kunt zetten… Sommige kansen moet je gewoon pakken.”

Tekst gaat verder onder de productfoto van Cupplement.

Lees ook: Dragons' Den-investeerder Shawn Harris: vier ton voor wasbare luiers van HappyBear Diapers

Dragon Nikkie Plessen: 'Een socialpost kost bij ons 30.000 euro'

Het zijn kansen die Plessen ook bood. Hoewel haar investeringsaanbod met 150.000 euro aanzienlijk lager lag dan dat van Schoen, bood ze hen toegang tot haar krachtige communicatieafdeling waarmee alleen al via Instagram een half miljoen volgers worden bereikt. ‘En een socialpost kost normaal gesproken bij ons 30.000 euro’, voegde ze eraan toe. De reden om toch voor Schoen te kiezen? Zijn ondernemersbloed.

  • In het vorige seizoen van Dragons' Den investeerde Plessen fors in LOYYO. Lees hier alles over de groei die oud-deelnemer Wouter Meeuwisse als bedenker van dit loyaliteitsprogramma doormaakte.

Wateler is op de hoogte van het feit dat hun investeerder uit een rasecht ondernemersgezin komt, zelf ook nog jong was toen hij zijn eerste bedrijf oprichtte. De koffiemakers herkennen zichzelf in Schoen als jonge ondernemer. Ze bewandelen hetzelfde pad als hij ooit deed wat ervoor zorgt dat Cupplement met hem een toekomst ziet. ,,Wij willen hier nog heel lang mee doorgaan en ik weet zeker dat Pieter ons veel kan leren.”

Lees ook: Nikkie Plessen: 'Dragons' Den nu extra interessant door huidige crisis'

"De basis van het product staat, we zijn er klaar voor om onze koffie overal in Nederland aan de man te brengen"

Stefan Wateler, medeoprichter Cupplement

Investering uit Dragons' Den biedt mogelijkheden voor samenwerken met grote influencers

Zijn inbreng zal de Utrechtse onderneming geen windeieren leggen zodra het boekenonderzoek erop zit en de handtekeningen onder de deal staan. Het belooft veel goeds aangezien Wateler en Fermin zelf ook al de nodige kennis in huis hebben.

,,Florian en ik vullen elkaar qua studie heel goed aan. Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd aan de opleiding Beleid, Communicatie en Organisatie. Ik heb dus een bedrijfskundige achtergrond. Florian heeft een kleine maand geleden zijn laatste tentamen voor Communicatie en Beïnvloeding afgerond en is een koning als het gaat om sales. Het is onze strategie om meer naamsbekendheid op te bouwen via social media. Daarom zijn we in een eerder stadium ook in zee gegaan met kleine influencers. Als we straks meer mogelijkheden hebben, gaan we kijken naar grotere namen.”

,,We kunnen inmiddels wel zeggen dat we ons bedrijf aan het opschalen zijn”, besluit Wateler met gepaste trots. ,,De eerste fase van onderzoeken en experimenteren ligt achter ons. De basis van het product staat, we zijn er klaar voor om onze koffie overal in Nederland aan de man te brengen.”

Tekst gaat verder onder teamfoto Dragons' Den. Foto: Annemieke v/d Togt

Lees ook: Jonge ondernemers veroveren markt met koffie én supplementen

In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n 1 miljard euro en investeren met eigen geld in bedrijven die zich in het tv-programma presenteren.

De afleveringen van Dragons’ Den zijn terug te kijken NPO Start. Hier vind je een overzicht van de Dragons' Den-deelnemers van het seizoen 2021.

Lees ook: Won Yip: 'Open terrassen als het warmer dan 18 graden is'

De dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij. Niet alleen te lezen, maar ook te beluisteren. 

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws