Nieuws Groei
Jacco Vonhof (MKB-Nederland): ‘Franse markt steeds belangrijker voor Nederlands mkb’
Frankrijk wordt voor het Nederlandse mkb een steeds belangrijker land om zaken mee te doen. Als gevolg van de coronapandemie focussen ondernemers meer op nabije markten en door Brexit zoeken ze handelspartners in andere landen dan het Verenigd Koninkrijk. Dat zei voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland bij de officiële lancering van de Netherlands Business Council France (NLBC) in de residentie van de Nederlandse ambassade in Parijs.

De handel tussen Nederland en Frankrijk is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Foto: Shutterstock
,,Daarom is dit een goed moment om deze hub te openen en ondernemers met ambities in Frankrijk verder te helpen'', aldus Vonhof donderdagmiddag in de Franse hoofdstad.
De handel tussen Nederland en Frankrijk is de afgelopen jaren sterk gegroeid. ,,Frankrijk is na Duitsland en België inmiddels het derde exportland voor Nederland”, aldus Vonhof. ,,We onderhouden belangrijke economische banden. Met de komst van deze nieuwe hub bouwen we die relatie verder uit en kunnen we de kansen die er liggen nog beter met elkaar benutten.”
Vonhof ziet voor het Nederlandse mkb, met zijn vele innovatieve, creatieve en high tech-bedrijven op het gebied van energie, water, logistiek en bouw, onder meer kansen in de energie- en duurzaamheidstransitie die ook in Frankrijk aan de gang is.
Lees ook: Liaison op het water: samenwerking tussen Nederlandse Barqo en Franse Samboat
Sterke interne Europese markt voor Frankrijk en ons land belangrijk
Verder wees Vonhof op het wederzijdse belang voor beide landen van een sterke interne Europese markt. ,,Frankrijk is vanaf komend voorjaar een jaar lang voorzitter van de Europese Unie. Een ideale kans om samen te werken aan versterking van die interne markt, aan een concurrerende Europese economie en aan EU-beleid met specifiek oog voor het mkb.”
De voorzitter van MKB-Nederland deed de officiële lancering van de NLBC France op de residentie van de Nederlandse ambassadeur in Frankrijk, Pieter de Gooijer, in het bijzijn van zowel Franse als Nederlandse ondernemers.
''Frankrijk is na Duitsland en België inmiddels het derde exportland voor Nederland. We onderhouden belangrijke economische banden''
Foto: ANP
NLBC France een belangrijke nieuwe hub in een grote Europese markt
De NL Business Hub (NLBC France) is een initiatief van een aantal in Frankrijk actieve bedrijven en NLinBusiness - zusterorganisatie van VNO-NCW en MKB-Nederland- en tot stand gekomen in samenwerking met de Nederlandse Ambassade in Parijs. Volgens directeur Edo Offerhaus van NLinBusiness is de NLBC France een belangrijke nieuwe hub in een grote Europese markt. ,,Door ondernemers via de hub in contact te brengen met lokale dienstverleners en andere bedrijven, wordt ondernemen in Frankrijk een stuk toegankelijker.”
Doel is ook om het zakelijke netwerk te organiseren en ondernemend Nederland beter te vertegenwoordigen in Frankrijk. NLBC France houdt zich daartoe onder meer bezig met individuele dienstverlening en matchmaking en de organisatie van webinars en netwerkevenementen.
Lees ook: Deze ondernemerstweeling (30) exporteert een miljoen bekroonde tonicflesjes per maand
'NLBC France perfecte aanvulling op activiteiten van economisch netwerk van ambassade'
,,We juichen het initiatief van het Nederlandse bedrijfsleven zeer toe om een organisatie én netwerk op te zetten dat elkaar kan ondersteunen op de Franse markt”, zegt Michael Pistecky, Hoofd Economisch Beleid en Ondernemen van de Nederlandse ambassade in Parijs. ,,De dienstverlening van de NLBC France is een perfecte aanvulling op de activiteiten van het economisch netwerk van de ambassade voor het bedrijfsleven. We zien met name aanzienlijke kansen op het terrein van de verduurzaming en digitalisering van de economie.”