Nieuws Groei
Ondernemer Jan van Es scoort met plexiglas: ‘In twee weken tijd evenveel verkocht als in een jaar’
Voor veel ondernemers is het een lastig jaar, maar niet voor Jan van Es uit Sliedrecht. Zijn glas- en verfgroothandel verkocht in twee weken net zoveel als in een jaar. Met dank aan het plexiglas dat massaal werd ingekocht ter bescherming. ,,Het was een heksenketel."

Jan van Es (Glas- en Verfgroothandel): ‘2020 is voor ons een gouden jaar’ : Foto: ANP
Directeur Jan van Es (59) somt het rijtje op van ondernemingen die zijn bedrijf half maart platbelden: ,,Horeca, drogisterijen, supermarkten, apotheken, autobranche, kledingwinkels. En dan vergeet ik er nog een heel stel. Iedereen kwam tegelijk. Voor spatschermen in winkels, om tussenschotten in bedrijfsbusjes te maken, om gasten in restaurants op een verantwoorde manier te ontvangen of om een tijdelijk afhaalloket te maken.''
,,Dit bedrijf bestaat al bijna honderd jaar, maar zoiets hebben we niet eerder meegemaakt"
25% meer omzet
Van Es had behoorlijk wat plexiglas op voorraad, maar het was lang niet genoeg om iedereen te voorzien. ,,Het was een heksenketel. Je wilt je klanten zo snel mogelijk helpen en tegelijkertijd moesten we al snel op zoek naar nieuwe voorraad want wat we hadden, slonk als een malle. Gelukkig hebben we goede contacten met onze leveranciers. Niet alleen in Nederland, maar ook in België en Duitsland. Maar op een gegeven moment was het echt op.''
In twee weken tijd verkocht de groothandel uit Sliedrecht net zoveel plexiglas als in een jaar. ,,Niet te geloven, hè. We draaien in 2020 bijna 25 procent meer omzet dan in 2019. Dit bedrijf bestaat al bijna honderd jaar, maar zoiets hebben we niet eerder meegemaakt.''
Prijzen verhogen
2020 was voor de groothandel van Jan van Es dus een gouden jaar. ,,We zijn best wat gewend, zeker na een flinke storm of hagelbui. Dan stromen de aanvragen voor glas ook binnen. Maar die hausse is na een paar dagen voorbij. In dit geval duurde het veel langer.''
Sommige groothandels verdubbelden de prijzen, maar de Sliedrechter heeft dat naar eigen zeggen niet gedaan. ,,Ik ben 59 jaar, de zaak bestaat bijna honderd jaar. En dan nog het risico lopen op een slechte naam? Nee, dat was het me niet waard. De prijs ging wel wat omhoog, maar we vroegen zeker niet de hoofdprijs.''
Lees ook: Maak je bedrijf nu klaar voor de periode na corona
Creatieve oplossingen
Naast het leveren en op maat snijden van plexiglas, dachten Van Es en zijn zeskoppige team ook mee over creatieve oplossingen voor de klanten. Hij loopt naar een paneel dat is gemaakt van hout en kunststof. ,,Dat hebben we dit voorjaar gemaakt in nauw overleg met onze plaatselijke apotheker. In de hal van de apotheek heeft hij een afhaalloket neergezet, zodat de mensen niet naar binnen hoefden en zich bij het loket konden melden voor hun medicijnen. Op die manier kon de apotheek op een veilige manier openblijven.''
Een ander voorbeeld is zijn neef Jeffrey van Mourik. ,,Jeffrey heeft een schoenenzaak en bedacht een mobiel rek van glas. Dat gebruikt hij nog steeds om mensen, met name kinderen, te helpen bij het passen van schoenen. Tussen Jeffrey en de klant zit het scherm, alleen onderin kun je je handen eronder steken. Mooie oplossing, toch?''
Tekst gaat verder onder de foto. Mobiel rek van glas, ontwikkeld voor schoenenwinkel. Foto: Pim Ras Fotografie
Van kunststof naar echt glas
De plexiglasstorm is al een tijdje gaan liggen, bij Van Es merken ze dat de vraag naar 'echt' glas juist weer toeneemt. ,,Plexi is kunststof, daar zie je sneller krassen op. Glas ziet er ook een stuk netter uit. Ik zag tijdens de eerste lockdown een afhaalloket van een restaurant waarbij ze plastic zakjes gebruikten als afscherming. Dat zie je gelukkig niet meer. Nu we weten hoe lang de impact van corona gaat duren, kiezen veel klanten toch een nettere oplossing.''