Nieuws Groei

Hoe ondernemende tieners slim plasticvrije shampoofabrikant Beesha helpen

Economieles uit schoolboeken? Nee, leerlingen van het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek richtten als huiswerk gewoon een eigen zaak op. En het bedrijfsleven leert van de ondernemende tieners.

Leon van Heel (AD) 19 maart 2022

School ondernemers leren1

Daven Inderson (r) en Fenna Stolk presenteren de bedrijfsresultaten van Zeepy. Foto: AD/Jan de Groen.

Met zijn filmpje op Tiktok over haarzeep trok Daven Inderson (18) in één keer 15.000 kijkers. Dat was ze bij de fabrikant nog nooit gelukt. Hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen? Inderson haalt zijn schouders op. ,,Gewoon gefilmd en online gezet,’’ zegt de jonge ondernemer in het AD. Daven Inderson begon het afgelopen jaar met schoolgenoten Pien Struijs, Fenna Stolk en Gwen Wubben een winkel in verantwoorde shampoo. In tegenstelling tot de vloeibare zepen bevatten deze blokken geen plastic.

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

In de eerste weken van haar bestaan verkocht Zeepy honderden soapbars. In het begin veel aan familie van de vier jonge oprichters, maar na het Tiktok-filmpje vonden ook mensen buiten de kennissenkring de weg naar de Zeepy-webshop. Toeleverancier Beesha, waar zij de zeep inkochten, volgde de verkoopcijfers met argusogen. ,,Hier leren wij ook van’’, zegt Ben Bos van de zeepfabrikant uit Almere.

Het starten van een eigen onderneming is onderdeel van de economielessen bij het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek, zodat de leerlingen ervaren wat er allemaal bij komt kijken. Jaarlijks gooien meer dan vijfhonderd scholen in Nederland hun leerlingen zo in het diepe. Ze schrijven zich in bij de Kamer van Koophandel, openen een bankrekening, doen een marktonderzoek, onderhandelen met klanten en leveranciers (‘We dachten een overeenkomst te hebben met Wim, maar Wim bleek daar helemaal niet over te gaan en het stond niet op papier’), bouwen een website, moeten zorgen dat de boekhouding op orde is en betalen belasting.

Lees ook: Generatie met lef: waarom het aantal jonge ondernemers blijft groeien

Makkelijker kiezen voor eigen bedrijf

Achter deze praktijklessen zit de stichting Jong Ondernemen, een organisatie van zakenlieden die jongeren enthousiast wil maken voor het beginnen van een eigen zaak. Onder meer mediamagnaat Joop van den Ende, Randstad-oprichter Frits Goldschmeding en reismiljardair John Fentener van Vlissingen zijn erbij betrokken. Net als voormalig GroenLinks-politicus Paul Rosenmöller, die tegenwoordig voorzitter is van de VO-Raad, de vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs.

Het komt nooit voor dat zo’n middelbare school-bedrijf uitgroeit tot een serieuze onderneming. Ook Zeepy is weer ter ziele, ondanks dat de Bergschenhoekse tieners in de paar maanden dat het bedrijf bestond 44 procent winst draaiden op hun investeringen - ruim 500 euro die zij ophaalden bij hun familie. De winst keren zij als dividend weer uit aan hun ‘aandeelhouders’. Eenmaal geroken aan het ondernemen zullen de leerlingen later wel gemakkelijker voor een eigen bedrijf kiezen, zegt Jong Ondernemen.

Biologisch afbreekbare winkelwagenmuntjes

Ook de andere bedrijven die door 28 leerlingen van het Wolfert Lyceum zijn opgericht, zijn alweer opgeheven. Van een onderneming die biologisch afbreekbare winkelwagenmuntjes op de markt bracht tot een leverancier van potten met ingrediënten voor het bakken van koekjes. Allemaal goede ideeën, maar de leerlingen willen er geen van allen mee doorgaan.

,,Het ondernemen kost gewoon heel veel tijd’’, aldus Daven Inderson. ,,Ik zit in mijn examenjaar van het vwo en dan kun je geen bedrijf ernaast hebben.’’ Hij vindt dat niet jammer, zegt hij. ,,Dankzij Zeepy zijn 505 minder shampooflessen met plastic verkocht. Dat hebben we wel voor elkaar gekregen. Wij stoppen, maar er zijn genoeg andere winkels waar je shampoobars kunt kopen.’’

'De proef­pak­ket­ten die Zeepy op de markt bracht, werden veel meer verkocht dan de gewone stukken zeep'

Ben Bos van Beesha

Waaronder dus Beesha van Ben Bos, die van de samenwerking met Zeepy juist leerde dat de jonge doelgroep weliswaar milieubewust is, maar ook voorzichtig met de aanschaf van een shampoo die niet uit een vertrouwde fles komt. ,,De proefpakketten die Zeepy op de markt bracht, werden veel meer verkocht dan de gewone stukken zeep.’’ Die proefpakketten heeft Beesha nu zelf ook in het assortiment opgenomen.

Een andere les die Bos heeft getrokken uit het ondernemersavontuur met de tieners, is het ‘investeren in social media-gebruik’. ,,Met Instagram en Facebook bereiken we de moeders, maar niet de jongeren. We hadden al een Tiktok-account, maar daar deden we niet zoveel mee.’’

Lees ook: Geen personeel te krijgen, dus dit bedrijf begint een eigen bedrijfsschool

Professioneel bedrijf ingeschakeld

Hier komt na het succes van het Zeepy-filmpje op Tiktok verandering in. ,,Daar zit een enorm marktpotentieel, weten we nu. We hebben er een professioneel bedrijf voor ingeschakeld, omdat het voor ons een onbekende wereld is.’’

Beesha wil in de toekomst vaker met ondernemende tieners en ook hbo’ers en studenten aan de slag. ,,We bestaan pas 15 maanden, zijn zelf nog een start-up en moeten dus zelf ook heel veel uitvinden en leren.’’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws