Nieuws Groei
Jonge ondernemer Julian (22) excelleert met Formule 1-shotje Pitstop
Het succes van Tukker Schnaps smaakte voor bedenker Julian ter Horst (22) naar meer. Vanaf deze week ligt zijn nieuwste uitvinding: ‘Pitstop’ in verschillende Twentse supermarkten. Een shotje, speciaal voor Formule 1-liefhebbers. Zijn ambities zijn groot.

Julian ter Horst (22) brengt na Tukker Schnaps ook PitStop op de markt. Beeld: Leussink Retail Groep/Emiel Muijderman
Toen Julian ter Horst samen met vrienden een Formule 1-race aan het kijken was, kwam hij op het idee om een nieuw drankje op de markt te brengen. ,,We hadden allemaal een biertje. Maar een drankje gerelateerd aan Formule 1 was er nog niet. Dat zou de ervaring nog beter maken.”
De jonger ondernemer uit Haaksbergen wachtte niet tot een grote drankfabrikant op het idee zou komen, maar ging meteen aan de slag. Als afstudeeropdracht voor de opleiding Ondernemerschap & Retail Management moest hij een fictief product op de markt zetten. Fictief is het alles behalve, sinds eind april week is zijn uitvinding in negen Jumbo's en bij twee slijterijen te koop, schrijft het AD.
''Samen met een groep F1-fans hebben we ideeën bedacht en gebrainstormd. Het moest origineel zijn, niet op andere producten lijken''
De flesjes met het Pitstop-shotje hebben de vorm van een autoband
Wat de naam misschien al doet vermoeden, de gouden vondst werd bedacht tijdens de pitstop. De flesjes hebben de vorm van een autoband. ,,Samen met een groep F1-fans hebben we ideeën bedacht en gebrainstormd. Het moest origineel zijn, niet op andere producten lijken.” Daar lijkt de jonge ondernemer in geslaagd.
Pitstop is er in drie variaties: soft, medium en hard. Elk ‘bandje’ heeft een eigen smaak en alcoholpercentage. Soft, de rode band is Wodka Energy. Medium, geel, smaakt naar Pisang met Seven-Up. En de meest zware, met de witte dop, is cola met een sterke kruidenbitter. Het lijkt op de smaak van Jagermeister. In elke verpakking zitten twaalf flesjes, van elke smaak vier.
Lees ook: Jonge ondernemers Bart en Leroy (20) schieten in de roos met Saclé-shotje
'We gaan ook bij de GrandPrix in Belgïe en Oostenrijk staan'
Tukker Schaps, het vorige drankje dat Julian op de markt zette, werd een groot succes. In minder dan twee jaar tijd ging er zo'n tienduizend liter over de toonbank. Een leuk detail: ook dat kwam voort uit een schoolopdracht. Het regionale element heeft hij dit keer laten vallen. En dat is bewust. De jonge ondernemer heeft nog grotere ambities. ,,Tukker Schnaps was heel regiogebonden. Met Pitstop willen we landelijk of internationaal. We gaan ook bij de GrandPrix in Belgïe en Oostenrijk staan.”
De eerste gesprekken met groothandels zijn gevoerd. Ook zijn diploma heeft Julian met ‘Pistop’ binnengehaald. ,,Ik ben geslaagd, dat zeker.” Al is het cijfer minder hoog dan zijn aanpak doet vermoeden. ,,Ik heb geen tien, nee dat zou je misschien denken. Ik kreeg een zeven.” De ondernemer laat het daar nog niet bij zitten. ,,Mijn docent krijgt zeker nog een appje”, grapt hij.
Julian viert de lancering van Pitstop bij een Jumbo-filiaal in Hengelo. Foto: Leussink Retail Groep