Nieuws Groei
Jonge ondernemer Stephanie (22) wil met haar suikervrije cocktails marktleider worden
Stephanie Troost (22) deed met haar Lica Drinks een gooi naar de titel ‘Meest Veelbelovende Jonge Ondernemer 2022'. Het bleef bij een nominatie, maar haar pre-mixed cocktails zonder toegevoegde suikers gaan als een speer. Troost zegt proost.

Stephanie Troost met haar Lica-cocktails. Foto: AD-Jeffrey Groeneweg.
Ondernemen zit de Oud-Beijerlandse Stephanie Troost in het bloed. Net als haar vader en inspirator die zelf in het vlees en vis zit. ,,Hij koopt mooie partijen op in Zuid-Amerika die hij elders weer doorverkoopt'', vertelt ze aan het AD.
Een kunstje dat de 10-jarige Stephanie, destijds ‘100 procent paardengek’, zelf ook wel eens wilde proberen. ,,Op Marktplaats vond ik een mooie collectie zadels, waar ik wel handel in zag. Enige probleem: er hing een prijskaartje van drieduizend euro aan. Vele malen meer dan de inhoud van mijn spaarvarken.”
Haar vader, gegrepen door zoveel ondernemersdrang, wilde haar het geld wel lenen. Lang verhaal kort: ,,Niet veel later verkocht ik de hele boel voor bijna het dubbele aan lokale maneges.’’
''Moe van standaard dikmakers als bier en wijn, week ik steeds vaker uit naar het cocktailmenu. Maar ook die zitten vaak bomvol suiker. Toen besloot ik zelf maar een suikervrij alternatief te bedenken''
Vervolgopleiding Ondernemerschap en Retailmanagement aan Hogeschool Rotterdam
Voor vrienden en familie was het dan ook geen grote verrassing dat Stephanie na de havo koos voor een vervolgopleiding Ondernemerschap en Retailmanagement aan de Hogeschool Rotterdam. ,,De eerste anderhalf jaar heb ik mij vol op de studie gestort. Maar daarna heb ik mij vooral gefocust op het uitwerken van bedrijf ideeën. Iets wat door mijn opleiding ook erg wordt gestimuleerd en zelfs onderdeel is van het curriculum.”
Het idee voor haar huidige bedrijf deed de twintiger op in de kroeg. ,,Moe van standaard dikmakers als bier en wijn, week ik steeds vaker uit naar het cocktailmenu. Maar ook die zitten vaak bomvol suiker. Toen besloot ik zelf maar een suikervrij alternatief te bedenken. Een cocktail waar je géén bierbuik van krijgt.”
Marktaandeel ‘ready-to-drink’-cocktails in tien belangrijkste markten stijgt in 2025 naar 8 procent
Het begon met een marktonderzoek. Daarna volgde het design en de naam: Lica Drinks, wat staat voor light calories. ,,Vervolgens ging ik op zoek naar een producent die private label-drankjes maakt. Ofwel: in opdracht gemaakte alcohol.”
Een slimme move, want de markt zit sinds 2018 flink in de lift. IWSR Drinks Market Analysis, zeg maar de internationale trendspotter op gebied van alcoholische drankjes, ziet dat dit soort drankjes een vlucht zullen nemen. De voorspelling is dat het marktaandeel van deze zogenoemde ‘ready-to-drink’-cocktails in de tien belangrijkste markten op de wereld in 2025 stijgt naar 8 procent van de totale sector, wat het een van de snelste stijgers in de markt maakt.
''Mijn mojito’s, met een alcoholpercentage van 6,5 procent net een procentje sterker dan de gemiddelde cocktail, worden inmiddels online in meerdere landen verkocht''
Lica: suikervrije en caloriearme mojito in blik
Na wat rondzoeken, midden in coronatijd, vond Stephanie uiteindelijk haar beste match in Londen. Vele proeverijtjes later bedachten zij samen een suikervrije en caloriearme mojito in blik. ,,Vele malen minder zoet dan concurrerende merken.”
Andere smaken zouden snel volgen, maar dat idee moest Stephanie tijdelijk laten varen. De reden: ‘momenteel heerst op de Europese markt een enorm tekort aan grondstoffen, waaronder blik’. ,,Om zaken te kunnen doen met de producent, hanteert deze een minimum order van 250.000 blikjes per keer.”
Geen klein bier dus. En tevens een deal die nogal wat risico’s met zich meebrengt. Neem alleen al de vraag waar je al die duizenden blikjes moet opslaan. Maar ook daar vond Stephanie een oplossing voor. ‘Ergens’ in de Hoeksche Waard ligt haar waar opgeslagen, ‘in een loods die gelukkig steeds iets leger wordt’. Oftewel: er is ook daadwerkelijk een markt voor haar product.
Lees ook: Daan en Nicole vallen met eigen siroop- en limonademerk Soof frisdrankschap aan
Behalve in winkels worden Mojito-blikjes Lica verkocht op festivals en in de horeca
Stephanie: ,,Mijn mojito’s, met een alcoholpercentage van 6,5 procent net een procentje sterker dan de gemiddelde cocktail, worden inmiddels online in meerdere landen verkocht. Maar ook op festivals en in de horeca. En met een beetje geluk neemt binnenkort ook de grootste supermarkt van Nederland, waar ik afgelopen week een pitch mocht houden, de blikjes op in hun assortiment.”
Lica is vorig jaar ook al uitgeroepen tot Startup van het Jaar. Behalve in winkels wordt het verkocht op festivals en in de horeca. Of Stephanie, nog altijd in het laatste jaar van haar opleiding, ook in de toekomst merken als Bacardi wil blijven uitdagen weet ze nog niet. ,,Misschien dat ooit de dag komt dat ik de hele boel verkoop en heel iets anders gaan doen. Maar tot die dag is het doel helder: marktleider worden in suikervrije alcoholische dranken.”
Podcastserie De Jonge Ondernemer
Meer lezen over en/of luisteren naar jonge ondernemers? Dan is er onze podcastserie De Jonge Ondernemer, via deze link heb je een overzicht van alle afleveringen.