Nieuws Groei

Twee jonge ondernemers brouwen hit van Westlander Bier

Crispijn de Koning en Sven Boers waren net oud genoeg om legaal alcohol te mogen nuttigen toen ze besloten hun eigen speciaalbier op de markt te brengen. Amper vijf jaar later is Westlander Bier een blijvertje en Nederland twee beloftevolle ondernemers rijker.

Yoeri van den Busken 25 december 2019

Westlander Bier opslag

Crispijn de Koning (links) en Sven Boers zijn de mannen achter het succesvolle Westlander Bier.

De oorsprong ligt ergens op een Rotterdams terras. Daar gingen Crispijn de Koning en Sven Boers – liefhebbers van speciaalbier-met-een-verhaal – likkebaardend met hun vinger over de menukaart langs een stuk of vijftien soorten. Ze keken elkaar aan en dachten hetzelfde. In het Westland, waar de schoolvrienden getogen zijn, hield het wel op bij de doorsnee pilsjes. Het werd tijd dat ze die barrière gingen doorbreken.

Met een startkapitaal van 30.000 euro, geleend van familie, lieten ze in hun vertrouwde omgeving een blond speciaalbiertje brouwen waarin ook Westlands speltgraan verwerkt zat. Niet geremd door kennis van zaken begon het toen pas echt voor de twee jonge hemelbestormers.

Als een malle bestellen

Boers: ,,zonder dat iemand ook nog maar één biertje had geproefd, waren er al tweehonderd dozen verkocht. Dus wij dachten: wij fixen dit, wij gaan als een malle bestellen. De houdbaarheidsdatum mag je maximaal op twee jaar zetten; wij brachten dat met een jaartje terug. Je zou het een tikkeltje naïef kunnen noemen, want ondanks de steun van enkele regionale horeca-ondernemers hebben we uiteindelijk niet die hele eerste voorraad kunnen verkopen. Maar het was ook wel kenmerkend voor ons. We wilden lekker ondernemen, mooie dingen doen. Dan ga je er onbevangen in.''

''We wilden lekker ondernemen, mooie dingen doen. Dan ga je er onbevangen in''

Sven Boers, ondernemer

Natuurlijk vonden ze de vooroordelen op hun pad. Bij de eerste brouwerijen die ze bezochten, werden ze niet echt serieus genomen. Maar ze gaven geen krimp. Westlander Bier werd een succes, het wekte een gevoel van trots op.

Leer fouten waarderen

Bij alles wat De Koning en Boers doen, drijven ze op hun tomeloze optimisme en een energiebron die maar niet lijkt op te drogen. ,,Wij zijn altijd door blijven gaan, zelfs als er dingetjes verkeerd gingen'', zegt De Koning over die eerste stappen in de grotemensenwereld. ,,Fouten maken moet je leren waarderen, dat komt je groei ten goede.''

In dat kader past ook het pop-uprestaurant Bier & Burgers, dat in vijftien dagen duizend bezoekers trok en gelijk leidde tot een succesvol cateringconcept. ,,We waren net een jaartje bezig en we wilden dat iedereen in het Westland ons biertje zou kennen'', zegt Boers. ,,Dan kun je naar de mensen toe of je zorgt dat de mensen naar jou komen. Cris en ik hadden letterlijk nul uur ervaring in de horeca. Wat we wél hadden: een goed verhaal en gezonde bluf.''

Optimist en realist

De Koning: ,,Onze samenwerking is tamelijk uniek. Wij vullen elkaar aan en luisteren naar elkaar. Als we een besluit moeten nemen, schat ik het vaak iets te ambitieus in. Sven is wat gematigder. Het gemiddelde is dan altijd goed.'' Boers: ,,Ik zie Cris als de optimist, ik ben meer de realist. Als het om de uitvoering gaat, hebben we nog weleens discussies. Op strategisch niveau denken wij vrijwel altijd hetzelfde.''

In januari 2019 evalueerden de mannen hun daden op Curaçao. Zon op het hoofd, biertje in de hand en de wereld aan hun voeten. Ze keken terug op een geslaagd debuut als ondernemer, maar maakten tegelijk alweer plannen voor nieuwe avonturen die de regio ontstijgen.

Exitstrategie Westlander Bier

Ze bedachten een exitstrategie en namen zich voor eerst de productwaarde verder te vergroten om zo de toekomst van Westlander Bier te bestendigen. Er kwamen meer soorten speciaalbier bij, onder meer eentje met imperfecte groente. Prompt werd de omzet verdriedubbeld en een evenementenbureau uit de buurt hapte toe. Per 1 januari dragen ze voor een mooi bedrag hun kindje over. Boers: ,,Dat is spannend, want je laat iets los waar je hart en ziel in gestopt hebt. Maar het is mooi dat het merk blijft bestaan. En dat we straks, als we op een terrasje zitten, nog steeds ons eigen biertje kunnen bestellen.''

De onderhandelingen deden ze gewoon zelf. Ze vonden het ‘wel cool’. Boers: ,,Geld is nooit onze drijfveer geweest. In het begin zei ik: 'Als ik er niet slechter van word, ben ik tevreden met de ervaring die we hebben opgedaan.' Wij zullen ook niet gauw denken dat we het gemaakt hebben. Ik wil mijn leven lang leren.''

''Als we een besluit moeten nemen, schat ik het vaak iets te ambitieus in. Sven is wat gematigder. Het gemiddelde is dan altijd goed''

Crispijn de Koning, ondernemer

Vriendschap

Boers (23) gaat nu ontdekken wat hij met zijn achtergrond (econometrie) nog meer voor het bedrijfsleven kan betekenen. De Koning (24), naar eigen zeggen ‘extreem bezig met voeding’, heeft ook nog een consultancybureau en werkt met twee andere compagnons aan het ontwikkelen van een volledig gezond performance-drankje.

,,Ik sluit niet uit dat Sven en ik in de toekomst weer samen iets groots gaan oppakken. Met de verkoop van Westlander Bier stopt onze samenwerking weliswaar, maar alleen op papier. Zo voelt het namelijk niet. Vanwege onze vriendschap zal het contact nooit verwateren. En zeker één keer per maand zullen we ook afspreken om op een diep niveau over onze ontwikkeling te praten. Wij geloven heel erg in het mentorschap. Eigenlijk zijn wij elkaars coach. Zo hebben we het sinds de middelbare school gedaan en dat moeten we vooral voortzetten, want het heeft ons veel opgeleverd.''