Nieuws Groei

Deze ondernemers maken hun limoncello op historische plek

Limoncello. Laat Robin van de Beek de naam van de Italiaanse citroenlikeur uitspreken en zijn gezicht begint te dansen. De 32-jarige Apeldoorner brengt onder de naam Amante zijn eigen limoncello op de markt. En is maar wat blij dat Sander de Jonge (29) en Peter Feldkamp (28) bij hem in het bedrijf zijn gestapt. Over het waarom vertelt hij ons.

Jeroen Pol (AD) 12 augustus 2020

Limoncello amanta jonge ondernemers apeldoorn

Robin van Beek (l) en Peter Feldkamp van Amante Limoncello in de Nettenfabriek. Foto: Kevin Hagens

De grote lijnen staan. In de voormalige Nettenfabriek aan de Spoorstraat werken de drie mannen hard aan het nieuwe hart van hun bedrijf. Hier wordt Amante Limoncello voortaan gemaakt. In hartje Apeldoorn, in plaats van op het Italiaanse eiland Capri. En, laat het de Italianen niet horen, gemaakt van Spaanse citroenen.

Toch is de link met Italië er wel degelijk, legt Van de Beek aan het AD uit. ,,De zus van mijn moeder is er zo'n twintig jaar geleden gaan wonen. Daardoor hebben wij er veel vakanties doorgebracht. Ik zag daar hoe aan het eind van een heerlijke maaltijd de gezelligheid verder vorm kreeg. Dan kwam een fles limoncello op tafel. Lekker genietend de avond in.’’

''We zien het zo: we verkopen geen drankje, maar een ervaring. Dat kan alleen via verkopers die tijd voor hun klanten nemen''

Sander de Jonge, ondernemer

Eerste stapjes als ondernemer in limoncello

Drie jaar geleden zette Van de Beek zijn eerste stapjes als producent van het gele drankje. ,,Zoals een ander thuis begon met brouwen begon ik te onderzoeken of ik ook zelf goede limoncello kon maken.’’ Niet alles lukte. Soms was de smaak ronduit bitter. Soms was het alcoholpercentage zo hoog dat, bij wijze van spreken, het openen van de fles voldoende was om dronken te worden. Maar hij zette door en zijn drankje viel ook bij anderen in de smaak.

Om echt stappen te kunnen zetten zocht Van de Beek hulp bij vrienden en bekenden. Sander de Jonge en Peter Feldkamp zagen de potentie, waarna het driemanschap in 2018 een bv oprichtte. ,,We doen dit alle drie naast onze fulltime baan’’, legt Feldkamp uit. Het werk is strak verdeeld. ,,We komen alle drie uit de sales’’, lacht Feldkamp. ,,En hebben nogal een eigen mening. Door de taken te verdelen voorkomen we lange discussies.’’

De Jonge ontbreekt bij het gesprek. Hij is deze ochtend op pad om meer slijterijen en horecazaken te interesseren voor Amante. Feldkamp is verantwoordelijk voor de productie, terwijl De Jonge de rol van vliegende keep op zich heeft genomen en de administratie voor zijn rekening neemt.

Lees ook: De beste limoncello Italiaans? Nee, hij komt 'gewoon' uit Drenthe

Link met Paleis het Loo

De citroenlikeur uit Apeldoorn wordt volledig met de hand gemaakt. Kleur- en smaakstoffen komen er niet aan te pas. Water, citroenschillen, alcohol en suiker zijn de vier enige producten die er aan te pas komen. ,,Er is natuurlijk al veel keuze op de markt’’, zegt De Jonge. ,,Het onderscheid zit hem in het ambacht en het feit dat wij biologische citroenen gebruiken. We kijken met het toenemen van de productie wel hoe het efficiënter kan, maar het zal voor ons altijd handwerk blijven.’’

Inmiddels zijn er 650 flessen verkocht. Onder meer Henri Bloem, Slijterij Kok, ’t Okshoofd, Mitra en de Cognactheek hebben Amante in het assortiment opgenomen. ,,We zoeken de exclusiviteit op bij zelfstandige, lokale ondernemers”, vertelt De Jonge. ,,We zien het zo: we verkopen geen drankje, maar een ervaring. Dat kan alleen via verkopers die tijd voor hun klanten nemen. Qua prijs zitten we bovenin de markt wanneer je het met reguliere limoncello's vergelijkt. Maar vergelijk je binnen de biologische limoncello's dan zitten we met 19,95 euro onderin de markt.’’

De link met Apeldoorn is verwerkt in de fles. Op het etiket zijn voor de liefhebbers de ornamenten van de deuren van Paleis Het Loo te vinden. ,,En in de hoeken staan een uil, vos, eekhoorn en wild zwijn’’, aldus Feldkamp.

Lees ook: Jonge ondernemers (22 en 23) richten zich met hun theebedrijf op thuiswerkers

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.