Nieuws Groei
Jonge ondernemers Wesley (22) en Levi (22) brengen insectenreep op de markt
Een reep van insecteneiwit als tussendoortje tijdens of na het sporten? Wesley den Hollander en Levi Fortuin startten hun bedrijf Flin Foods: gericht op de sporter met een kleinere ecologische voetafdruk. ,,Je moet de jeukfactor voorbij’’, aldus de twee.

Ondernemers Wesley den Hollander (22) en Levi Fortuin (22, rechts) van Flin Foods met de insectenrepen. Foto: Victor van Breukelen
De jonge ondernemer Levi Fortuin (22) kwam op het idee voor een eigen bedrijf tijdens zijn studie planologie. ,,Ik dacht na over de toekomst van landbouw en toen zei mijn professor gekscherend dat we allemaal insecten moeten gaan eten. Ruim tachtig procent van de wereldbevolking eet al insecten. Dat bleef in mijn hoofd rondspoken.’’ Fortuin bezocht een dierenwinkel en begon met het kweken van insecten. ,,Dat vond mijn moeder echt goor.’’
Het idee voor een onderneming begon intussen steeds meer vorm te krijgen. ,,Tijdens de insectenkweek vindt er minder CO2-uitstoot plaats dan bij de productie van dierlijk eiwit, daarnaast gebruiken de beestjes minder water en ruimte. Het is een duurzaam alternatief. We richten ons dan ook op de nieuwe generatie sporters, die ook bezig zijn met een duurzamere toekomst’’, aldus Fortuin in de Gelderlander.
''Bij het eten van insecten hebben mensen al snel het beeld in hun hoofd van insecten op een stokje''
Sporters zijn wel bereid om nieuwe dingen te proberen om betere prestaties te leveren
Dat is waar Wesley Den Hollander (22) om de hoek kwam kijken. ,,Hij is bekend met de hele sportschoolwereld’’, licht Fortuin kort toe. Den Hollander: ,,Een reep met insecteneiwit is misschien in eerste instantie even wennen, maar sporters zijn wel bereid om nieuwe dingen te proberen om betere prestaties te leveren. Binnen de sportwereld is enorm veel vraag naar eiwit, insecten zijn een echte superfood.’’ Insecten bevatten namelijk veel goede voedingsstoffen, zoals eiwitten, (onverzadigd) vet, ijzer en vitamine B.
Papendrechters Fortuin en Den Hollander kennen elkaar al sinds de basisschool maar verloren elkaar na de middelbare school uit het oog. Hun beider interesses komen nu weer bijeen in hun gezamenlijke onderneming. Ondernemen is overigens geen onbekend fenomeen voor Fortuin, zijn beide ouders hebben een eigen bedrijf: ,,We hebben er wel geluk mee, voor advies kan ik altijd bij hen terecht.’’
Lees ook: Insecten eten: hoe dit Nederlandse bedrijf het voedselsysteem op z'n kop zet
Jeugdvrienden merkten dat het niet makkelijk was om als beginnende onderneming producent te vinden
Maar zit de Nederlander te wachten op insectenrepen? ,,Het idee is wel even wennen’’, bevestigen de twee. ,,Bij het eten van insecten hebben mensen al snel het beeld in hun hoofd van insecten op een stokje’’, zegt Den Hollander. Daarnaast merkten de jeugdvrienden dat het niet makkelijk was om als kleine, beginnende onderneming een producent te vinden. ,,We kregen regelmatig antwoorden als: ‘de markt is er niet klaar voor’ of ‘jullie produceren te kleinschalig’.’’ Toch zetten ze de schouders eronder, uiteindelijk vonden Fortuin en Den Hollander een producent die geloofde in hun idee.
''Ik was in eerste instantie best bang voor de reacties, maar tot nu toe zijn die erg positief. Wij denken dat mensen beter aan het idee kunnen wennen als ze de insecten niet zien''
Een soort brownie met natuurlijke smaakmakers zoals amandelen en dadels toegevoegd
De eerste ‘freakbar’ is inmiddels op de markt. ,,Ik was in eerste instantie best bang voor de reacties, maar tot nu toe zijn die erg positief. Wij denken dat mensen beter aan het idee kunnen wennen als ze de insecten niet zien’’, vertelt Fortuin. Er steken dus geen als zodanig herkenbare insectenpootjes uit de reep? ,,Nee’’, bevestigen de twee. ,,Er zitten vermalen buffalowormen in. Verder is het een soort brownie, om de smaak lekker te krijgen hebben we natuurlijke smaakmakers toegevoegd, zoals amandelen en dadels’’, legt Fortuin uit.
De naam van de reep vonden de jeugdvrienden wel toepasselijk: ,,Je moet toch wel een beetje gek zijn om eraan te beginnen.’’ Dat is ook de strategie van de jonge ondernemers: het product laten opvallen. Op de website zijn foto’s te zien van mensen met meerdere ledematen. ,,Precies zoals bij insecten. Het idee van insecten eten is al gek, daarom zoeken we de grenzen op.’’
Lees ook: Lode van Hattum (19): 'Rollingsushi wordt eerste fastfood sushiketen van Nederland'