Nieuws Groei

Jouri Schoemaker weer aan roer Pieter Pot: met crowdfunding stapje voor stapje terug op de weg naar succes

Een vorm van crowdfunding, langzaam groeien en terug aan het roer als ceo van Pieter Pot. Dat is in een notendop het nieuws dat Jouri Schoemaker, mede-oprichter van de verpakkingsvrije supermarkt, maandag naar buiten heeft gebracht. De ondernemer is voorzichtig optimistisch na een zeer tumultueus jaar waarin het bedrijf bijna omviel.

Bart Remmers 24 juli 2023

Jouri Schoemaker strand

Pieter Pot-oprichter Jouri Schoemaker. Foto: Pieter Pot

Er is groot nieuws vanuit de verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot. De onderneming van oprichters en ondernemers Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt kwam begin dit jaar in zwaar weer en een faillissement leek onafwendbaar.

Om het bedrijf te redden kwamen de ervaren ondernemers Dominique Rommers en Jordan Koppelle aan boord. Zij hebben de aandelen van Pieter Pot in februari overgenomen en kwamen met een plan om van het jonge bedrijf weer een gezond bedrijf te maken. Onder meer door middel van een kleinere voorraad en optimalisaties tussen Pieter Pot en de Delicatessenfabriek (de onderneming van Rommers en Koppelle, red.) moesten de overheadkosten verder omlaag worden gebracht.

''We waren misschien iets te optimistisch in februari. In drie maanden alles weer rendabel krijgen was niet mogelijk. Maar we hebben het vertrouwen dat het in november wel lukt''

Jouri Schoemaker

Ambitie om met Pieter Pot in november break-even te draaien

Het is nu hartje zomer en De Ondernemer spreekt met Schoemaker (Bijmolt heeft de onderneming begin dit jaar verlaten) die flink wat te vertellen heeft. Als eerste: hij staat weer aan het roer van Pieter Pot. ,,Eerlijk is eerlijk, ik ben bij Pieter Pot blijven hangen omdat ik het bedrijf niet los kon laten. Ik voelde me verantwoordelijk voor de missie en het team. Dominique en Jordan hebben de afgelopen periode flink gesneden in de onderneming op een manier die eerst niet mogelijk leek.''

,,Concreet operatie-wise is alles inmiddels uitbesteed. Het orderpicken, de wasstraat… Dat is nu allemaal in handen bij partijen waar we goed mee samenwerken. Daardoor is ons team op het hoofdkantoor veel kleiner en is het realistischer geworden om op veel kleinere volumes te draaien. We zitten nu in de zomerdip, maar hopen in november break-even te kunnen draaien. Dat zou een ontzettend mooi resultaat zijn na de strijd die we het afgelopen jaar hebben geleverd.’’

Dat zou een mooie mijlpaal zijn.

,Zeker. Kijk, er zijn geen garanties. Dat is nu eenmaal een feit. We waren misschien iets te optimistisch in februari. In drie maanden alles weer rendabel krijgen was niet mogelijk. Maar we hebben het vertrouwen dat het in november wel lukt. Al benadruk ik nogmaals dat niets zeker is. We zetten kleine stappen en ik ben ontzettend blij dat Dominique en Jordan me gevraagd hebben om het team weer te leiden. Als je ons drie titels wilt geven ben ik de ceo, Dominique de coo en samen met Jordan is hij aandeelhouder. Met zijn drieën zijn we verantwoordelijk voor de financiën."

Met alles wat je de afgelopen periode door hebt gemaakt, had je nog wel een restje lol in het ondernemer zijn? Of was dat een tijd verdwenen?

,,Goede vraag. Eerlijk is eerlijk, die lol was een tijd lang weg. Sinds vorig jaar zomer was het lange tijd echt niet leuk. Ik ben dankbaar dat Dominique en Jordan me teruggevraagd hebben in de executieve rol. Ik denk dat daar ook mijn grootste waarde zit. Nu komt die lol in het ondernemen terug, omdat het Pieter Pot-team het ook heel fijn vindt dat ik op deze plek terug ben. Daar krijg ik het meeste energie van. Die bevestiging had ik nodig en heeft mij er bovenop geholpen. Ik zat een paar maanden lang in een diep gat, ben er een maandje uit geweest en dacht serieus na om iets anders te zoeken. Dat is uiteindelijk niet gebeurd dankzij het vertrouwen van dit team. Weet je, ik geloof nog altijd heilig in de mensen en het floreren van die mensen. Dat is altijd zo gebleven.’’

''De focus ligt nu echt op het holy grail-moment: het break-even draaien. Wat we in ieder geval hebben geleerd is dat we daarna niet weer exponentieel kunnen groeien''

Jouri Schoemaker

Stel, die break-even is er in november. Wat gaat er dan met Pieter Pot gebeuren?

,,Dat zijn we momenteel nog aan het vormgeven. De focus ligt nu echt op het holy grail-moment: het break-even draaien. Wat we in ieder geval hebben geleerd is dat we daarna niet weer exponentieel kunnen groeien en enorme investeringen gaan ophalen. Wat we dan wel voor het eerst sinds de oprichting van Pieter Pot hebben is tijd. Dankzij die tijd kunnen we werken aan duurzame groei en ontwikkeling. Ik geloof nog steeds heilig in de potentie van Pieter Pot. De potentie om langzaam te groeien.’’

,,Waarom? Ten eerste zie je dat er nog steeds heel veel ontwikkelingen zijn als het gaat om statiegeld. Op het gebied van regelgeving. De blikjes, maar ook EU-regels aangaande onverpakt groente en fruit. Ten tweede: we hadden met dit bedrijf eindeloos veel fans. In het verleden waren er meer fans dan klanten. Daar zit ontzettend veel potentie in. Ook potentie in productverbetering. Met name in het assortiment. Zo gaan we werken aan een gekoelde keten zodat we gekoelde producten zonder of in hergebruikte verpakking kunnen verkopen. Als laatste zie je dat Pieter Pot steeds meer een tech-bedrijf aan het worden is. Daardoor kunnen we veel verbeteren aan de app en de gehele customer experience.’’

Maar voordat die stappen in gezond tempo gezet kunnen worden is Pieter Pot as we speak bezig met een vorm van crowdfunding. Waar is die crowdfunding voor?

,,We hebben het vertrouwen bij onze leveranciers geschaad door die overname en een crediteurenakkoord waarmee we moesten werken. Die leveranciers geloven in onze missie en willen graag met ons blijven werken. Echter, ze willen wel op pro-forma basis betaald worden. Dat is voor ons enorm lastig als je kijkt naar de cashflow. Zeker ook omdat we geen extra investering hebben aangetrokken.We zijn daarom gaan betalen op basis van de omzet die we draaien. Daardoor lukte het niet altijd op tijd en was een kwart van ons assortiment uitverkocht. Alsof je een supermarkt binnenloopt en een kwart van de schappen is leeg. Dat is een negatieve klantervaring. Dat helpt ook niet bij de omzet. Je komt in een negatieve cirkel terecht.’’

Jullie hebben echter een oplossing bedacht.

,,We zijn zo transparant mogelijk naar onze klanten toe. We hebben ze in een mail verteld dat er vaak een deel van het assortiment uitverkocht is waardoor men misgrijpt. We hebben ze uitgelegd wat ik jou net ook heb verteld. De leverancier wil graag vooraf betaald worden. De oplossing? De klant de mogelijkheid bieden om alvast extra tegoed bij ons te kopen. Tegoed voor toekomstige boodschappen. Het gaat dan om 100, 250 of 500 euro aan tegoed. Daarmee kunnen wij de leverancier betalen en het assortiment opbouwen. De klant krijgt een soort van rente. Voorbeeld: je betaalt 100 euro, dan krijg je direct 110 euro tegoed. Betaal je 250, dan is het tegoed 275 euro. Is het 500 euro, dan is het tegoed 570 euro. In oplopende stapjes gaat het om 10 tot 14 procent extra tegoed.’’

Hoe is daar door de klanten op gereageerd?

,,We hebben inmiddels 120.000 euro opgehaald. Dat is de kracht van onze community. De crowdfunding loopt door, elk uur is het weer een groter bedrag en doen meer mensen mee. Uiteindelijk willen we zo’n 150.000 tot 200.000 euro ophalen. Lukt dat, dan zijn we heel ver. Ik zei het al: transparanter kunnen we niet zijn. We hopen daarna weer met facturentermijnen te kunnen betalen bij leveranciers. Binnen 30 dagen in plaats van vooraf betalen. Hoe ik naar de toekomst kijk? Met vertrouwen en met voorzichtigheid. Maar wat ik je al eerder vertelde: we kunnen verder bouwen aan onze missie met een mooi, kleiner team en vele fans in de vorm van klanten. Daar ben ik enorm trots op.’’

Foto: Pieter Pot

Lees ook: Pieter Pot na faillissement: dit is het plan naar winstgevendheid

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws