Podcast

Hoe Leentjes Poeder Pret in 3000 supermarkten terechtkwam

Een eenvoudig en leuk idee binnen een jaar winstgevend maken en je product in 3000 supermarkten verkopen. Het lukte Marleen de Haan en Willem Kors met hun gekleurde poedersuiker Leentjes Poeder Pret. In onze podcast vertellen ze hun bijzondere ondernemersverhaal.

IMG 20200107 WA0005

Marleen de Haan en Willem Kors, de oprichters van Leentjes.

Van onze redactie 7 januari 2020

Het idee ontstond, niet geheel onverwacht, aan de keukentafel. Pannenkoeken bakkend met haar zoon vroeg mede-oprichter Marleen de Haan zich ineens af: waarom is poedersuiker eigenlijk altijd wit? De volgende dag maakte ze al haar eerste sample van de gekleurde poedersuiker en een nieuw product was geboren.

Nieuw product in de schappen

,,Het begon als een grap,'' vertelt Willem Kors in de podcast, die net als De Haan uit de mediawereld komt. Samen met haar wilde hij de uitdaging aangaan en kijken of zij konden wat veel marketeers zo moeilijk vinden, namelijk een heel nieuw product in de schappen van de supermarkt krijgen.

De Haan en Kors klopten als eerste bij Jumbo aan en vertellen in onze podcast hoe het hen lukte bij de supermarkten binnen te komen. De ondernemers richtten zich eerst op de franchisers en niet op het hoofdkantoor.

,,De franchisers hebben iets meer vrijheid. Daarom zijn we naar die ondernemers toegegaan en zeiden: zet een potje van ons neer en kijk hoe het verkoopt. Die data konden we gebruiken in het gesprek met het hoofdkantoor.'' Omdat het wel even duurt voordat je daar wordt uitgenodigd, konden Kors en De Haan ondertussen zorgen dat ze alles goed geregeld hadden, van financiën tot logistiek.

Financiering

Eenmaal binnen bij Jumbo moest de productie omhoog. De Haan en Kors merkten dat het relatief gemakkelijk was om financiering te krijgen. ,,Heb je een product bij je dat ergens ligt, dan is dat tastbaar om over te praten. Doordat het aantoonbaar was, gaan de deuren van banken snel open.''

MKB Export Award

Door zo snel te groeien en een plek in 3000 supermarkten te veroveren, speelde Leentjes Poeder Pret zich in de kijker. Vorig jaar wonnen Kors en De Haan de MKB Export Award.

,,Dat was voor ons een duwtje in de rug,'' zegt Kors. Met plannen voor het buitenland houden ze nog een slag om de arm. Eerst een stabiele positie in de Nederlandse schappen met meer producten, zoals gekleurde stroop en strooisels. Het buitenland volgt dan op z'n vroegst aan het einde van 2020 of begin 2021. Door de flinke omzetgroei liggen er in ieder geval genoeg kansen.

De Ondernemer Podcasts Lennard Van Otterloo Onze Man In Londen
Onze Man In Londen

Exporteren na Brexit en de CE-markering: hoe zit dat?

Lennard van Otterloo vertelt over de vele 'verrassingen' waar Britse consumenten in deze eerste Brexit-maand tegenaan lopen en wat de reden daarachter betekent voor bedrijven, ook uit Nederland. Onder meer de CE-markering (de standaardeisen van producten) komt daardoor aan bod in deze podcast, met Marco van Hagen, adviseur bij de KVK, gespecialiseerd in internationaal ondernemen.

Details
Startup siliconvalley high tech innovatie
De Ondernemer

Topondernemer Wibe Wagemans: 'Overheid moet factor 10 investeren in tech-startups'

Wibe Wagemans haalde met een open brief aan de overheid - 'er moet vol worden ingezet op innovatie' - paginagroot de landelijke media. De topondernemer/ceo uit Silicon Valley schreef onder meer dat 'Nederland zichzelf te vaak weg zet als klein land dat daarmee niet te grote ambities moet hebben'. Miljarden moeten er komen, vindt Wagemans. 'Nederland zou er goed aan doen het Finse voorbeeld te volgen, voordat we de zieke man van Europa worden'. Ook daarover vertelt hij meer in deze podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Lennard Van Otterloo Onze Man In Londen
Onze Man In Londen

Werken en wonen in 'Lockdown Londen': ondernemer Lennard van Otterloo vertelt

De Nederlandse ondernemer Lennard van Otterloo vertelt vanuit Londen over de Britse aanpak van de lockdown, het coronavirus, de effecten op het Britse bedrijfsleven en wat wij aan déze kant van de Noordzee daarvan kunnen gaan merken. 'Het is een noodsituatie hier, ongekend. Erger dan de eerste golf'. Bovendien, vertelt de ondernemer, 'corona verhult de Brexit-pijn'. Wonen en werken in 'Lockdown Londen', anno nu.

Details
Brexit europa engeland landkaart vlag
De Ondernemer

Brexit: experts Van Otterloo en Platvoet over gevolgen voor btw

In deze eerste maand van Brexit blijken er bij ondernemers veel vragen over de gevolgen voor btw te zijn, merkt ondernemer Lennard van Otterloo in en vanuit Londen, en Marco Platvoet als adviseur Internationaal Ondernemen bij de KVK. In deze podcast geven beide Brexit-experts onder meer praktijkvoorbeelden en tips, hoe daar als ondernemer anno nu mee om te gaan.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

The Avocado Show, mono-restaurant met een belofte

Van de intentie om een ‘nieuw leuk bedrijfje’ te beginnen naar een wereldwijde franchise in slechts een paar jaar. Het overkwam creatievelingen Ron Simpson en Julien Zaal met mono-restaurant The Avocado Show. Inspelen op trends met een merknaam die een belofte en een soort spanning toevoegt aan het concept, lijkt het geheime recept.

Details