Podcast

Hoe Leentjes Poeder Pret in 3000 supermarkten terechtkwam

Een eenvoudig en leuk idee binnen een jaar winstgevend maken en je product in 3000 supermarkten verkopen. Het lukte Marleen de Haan en Willem Kors met hun gekleurde poedersuiker Leentjes Poeder Pret. In onze podcast vertellen ze hun bijzondere ondernemersverhaal.

IMG 20200107 WA0005

Marleen de Haan en Willem Kors, de oprichters van Leentjes.

Van onze redactie 7 januari 2020

Het idee ontstond, niet geheel onverwacht, aan de keukentafel. Pannenkoeken bakkend met haar zoon vroeg mede-oprichter Marleen de Haan zich ineens af: waarom is poedersuiker eigenlijk altijd wit? De volgende dag maakte ze al haar eerste sample van de gekleurde poedersuiker en een nieuw product was geboren.

Nieuw product in de schappen

,,Het begon als een grap,'' vertelt Willem Kors in de podcast, die net als De Haan uit de mediawereld komt. Samen met haar wilde hij de uitdaging aangaan en kijken of zij konden wat veel marketeers zo moeilijk vinden, namelijk een heel nieuw product in de schappen van de supermarkt krijgen.

Lees ook: Dankzij deze filosofie van Frits van Eerd groeit Jumbo al 25 jaar

De Haan en Kors klopten als eerste bij Jumbo aan en vertellen in onze podcast hoe het hen lukte bij de supermarkten binnen te komen. De ondernemers richtten zich eerst op de franchisers en niet op het hoofdkantoor.

,,De franchisers hebben iets meer vrijheid. Daarom zijn we naar die ondernemers toegegaan en zeiden: zet een potje van ons neer en kijk hoe het verkoopt. Die data konden we gebruiken in het gesprek met het hoofdkantoor.'' Omdat het wel even duurt voordat je daar wordt uitgenodigd, konden Kors en De Haan ondertussen zorgen dat ze alles goed geregeld hadden, van financiën tot logistiek.

Financiering

Eenmaal binnen bij Jumbo moest de productie omhoog. De Haan en Kors merkten dat het relatief gemakkelijk was om financiering te krijgen. ,,Heb je een product bij je dat ergens ligt, dan is dat tastbaar om over te praten. Doordat het aantoonbaar was, gaan de deuren van banken snel open.''

Lees ook: Dit betaal je voor een plek in de (bonus)schappen van Albert Heijn

MKB Export Award

Door zo snel te groeien en een plek in 3000 supermarkten te veroveren, speelde Leentjes Poeder Pret zich in de kijker. Vorig jaar wonnen Kors en De Haan de MKB Export Award.

,,Dat was voor ons een duwtje in de rug,'' zegt Kors. Met plannen voor het buitenland houden ze nog een slag om de arm. Eerst een stabiele positie in de Nederlandse schappen met meer producten, zoals gekleurde stroop en strooisels. Het buitenland volgt dan op z'n vroegst aan het einde van 2020 of begin 2021. Door de flinke omzetgroei liggen er in ieder geval genoeg kansen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details