Podcast Groei

Hoe Leentjes Poeder Pret in 3000 supermarkten terechtkwam

Een eenvoudig en leuk idee binnen een jaar winstgevend maken en je product in 3000 supermarkten verkopen. Het lukte Marleen de Haan en Willem Kors met hun gekleurde poedersuiker Leentjes Poeder Pret. In onze podcast vertellen ze hun bijzondere ondernemersverhaal.

Van onze redactie 7 januari 2020

IMG 20200107 WA0005

Marleen de Haan en Willem Kors, de oprichters van Leentjes.

Het idee ontstond, niet geheel onverwacht, aan de keukentafel. Pannenkoeken bakkend met haar zoon vroeg mede-oprichter Marleen de Haan zich ineens af: waarom is poedersuiker eigenlijk altijd wit? De volgende dag maakte ze al haar eerste sample van de gekleurde poedersuiker en een nieuw product was geboren.

Nieuw product in de schappen

,,Het begon als een grap,'' vertelt Willem Kors in de podcast, die net als De Haan uit de mediawereld komt. Samen met haar wilde hij de uitdaging aangaan en kijken of zij konden wat veel marketeers zo moeilijk vinden, namelijk een heel nieuw product in de schappen van de supermarkt krijgen.

De Haan en Kors klopten als eerste bij Jumbo aan en vertellen in onze podcast hoe het hen lukte bij de supermarkten binnen te komen. De ondernemers richtten zich eerst op de franchisers en niet op het hoofdkantoor.

,,De franchisers hebben iets meer vrijheid. Daarom zijn we naar die ondernemers toegegaan en zeiden: zet een potje van ons neer en kijk hoe het verkoopt. Die data konden we gebruiken in het gesprek met het hoofdkantoor.'' Omdat het wel even duurt voordat je daar wordt uitgenodigd, konden Kors en De Haan ondertussen zorgen dat ze alles goed geregeld hadden, van financiën tot logistiek.

Financiering

Eenmaal binnen bij Jumbo moest de productie omhoog. De Haan en Kors merkten dat het relatief gemakkelijk was om financiering te krijgen. ,,Heb je een product bij je dat ergens ligt, dan is dat tastbaar om over te praten. Doordat het aantoonbaar was, gaan de deuren van banken snel open.''

MKB Export Award

Door zo snel te groeien en een plek in 3000 supermarkten te veroveren, speelde Leentjes Poeder Pret zich in de kijker. Vorig jaar wonnen Kors en De Haan de MKB Export Award.

,,Dat was voor ons een duwtje in de rug,'' zegt Kors. Met plannen voor het buitenland houden ze nog een slag om de arm. Eerst een stabiele positie in de Nederlandse schappen met meer producten, zoals gekleurde stroop en strooisels. Het buitenland volgt dan op z'n vroegst aan het einde van 2020 of begin 2021. Door de flinke omzetgroei liggen er in ieder geval genoeg kansen.