Nieuws Groei

Dit is waarom logistiek in West-Brabant een grotere rol speelt dan je denkt

West-Brabant ligt midden tussen de twee belangrijkste havens van West-Europa, Rotterdam en Antwerpen. De regio biedt mogelijkheden voor vervoer over de weg, via het spoor, via pijpleidingen en over het water.

Wim Oppelaar | Foto: ANP 27 september 2018

Logistiek west brabant

Logistieke bedrijven in West-Brabant kunnen goederen die in Rotterdam, Antwerpen of Moerdijk van ver aankomen, verder vervoeren naar locaties in de Benelux en andere landen in Europa. Vlakbij, vanuit Tilburg, een directe spoorverbinding met Chengdu, China. West-Brabant biedt dus tal van mogelijkheden voor de distributie van goederen die van elders komen. Daarnaast vormt de logistieke sector een belangrijke ondersteuning voor de industrie die gevestigd is in West-Brabant.

Logistiek belangrijk voor arbeidsmarkt in West-Brabant

Logistiek levert West-Brabant veel arbeidsplaatsen op. Ongeveer 12% van de werkgelegenheid in de regio is gerelateerd aan de sector. Het gaat om medewerkers in distributiecentra maar ook om de mensen van transportbedrijven, onderhoudsbedrijven, bedrijven die logistieke systemen bedenken en bouwen en bijvoorbeeld bureau's die douanezaken regelen. In de logistiek werken mensen met een laag opleidingsniveau zoals chauffeurs en medewerkers van distributiecentra tot mensen met een universitaire opleiding zoals ontwikkelaars van logistieke systemen. Door het gunstige economische klimaat is er op dit moment veel vraag naar nieuw personeel in de sector.

Hotspot nr. 1 blijven

De markt ziet West-Brabant als een aantrekkelijke plaats voor logistieke activiteiten. 27 deskundigen uit de sector riepen in mei van dit jaar de regio voor de tweede keer op rij uit tot 'Logistieke Hotspot nummer 1'. West-Brabant scoorde het beste op bouwgrond en geschikte panden, inzetbaarheid en motivatie van medewerkers en beschikbaarheid van logistieke knooppunten. Om een belangrijk hotspot te blijven, zal de regio vooral zijn best moeten doen om voldoende gekwalificeerd personeel aan te trekken.

In de periode tussen 2010 en 2014 raakten in de logistiek nog veel mensen hun baan kwijt door de economische crisis en door een trend waarbij Oost-Europese (vrachtwagen)chauffeurs via detacheringsconstructies zorgden voor verdringing op de Nederlandse arbeidsmarkt. Inmiddels is er weer een tekort aan chauffeurs. Ook is het moeilijk om planners en andere hoger opgeleide logistieke specialisten te vinden. Voor goed personeel vist West-Brabant samen met andere logistieke regio's in Zuid-Holland en Brabant in dezelfde vijver.

Samenwerking

Regio West-Brabant (een samenwerking tussen de colleges van 18 gemeenten in West-Brabant en het Zeeuwse Tholen) zet in op samenwerking tussen onderwijs, overheid en ondernemers om de instroom van geschikt personeel zo snel mogelijk te verhogen. Daarbij ligt de focus op opleiden voor de toekomst. Nu is veel personeel nodig, maar op langere termijn (5 tot 10 jaar) zullen de banen veranderen en zal het aantal banen wellicht afnemen door verdergaande automatisering. Nieuwe werknemers in de logistiek zullen flexibel moeten zijn om door te kunnen groeien of zijstappen te kunnen maken in de sector.

Technologische ontwikkeling

Naast krapte op de arbeidsmarkt kan een gebrek aan beschikbare ruimte de ontwikkeling van de logistieke sector in de weg staan. Daarom zetten overheid, ondernemers, onderwijs en kennisinstituten stevig in op technologische ontwikkeling, zoals toepassing van robots in distributiecentra. Vervoersbedrijven kunnen door intensievere samenwerking de weg, het spoor en waterwegen efficiënter benutten. Een voorbeeld daarvan is de West-Brabant corridor, een samenwerking tussen deepsea-terminals, binnenvaartrederijen en binnenlandse terminals om containerlading te bundelen op de vaarroute tussen Tilburg, Moerdijk en de Rotterdamse haven. Door deze samenwerking zijn de wachttijden bij de containerterminals met 30% teruggebracht en is de bezettingsgraad van de schepen verbeterd.

Verstopping

Groei van de logistieke sector kan ook leiden tot verstopping van de infrastructuur. De aanleg of uitbreiding van een industrieterrein kan leiden tot verkeershinder en bijbehorende milieubelasting verderop. Slim gebruik en uitbreiding van de infrastructuur kan deze problemen voorkomen, maar dat kan alleen als de betrokken gemeenten intensief blijven samenwerken en zich niet alleen richten op de eigen economische ontwikkeling.

Genoeg mogelijkheden

West-Brabant heeft meer dan 220 bedrijventerreinen. De meeste terreinen bieden ruimte aan kleinere en middelgrote bedrijven. De verwachting is dat hier voorlopig genoeg mogelijkheden zijn voor nieuwe vestigingen of uitbreiding van bestaande vestigingen. Hiervoor zullen locaties opnieuw ingericht moeten worden en oude gebouwen moeten worden vervangen. De laatste jaren zijn er in de regio grote distributiecentra verschenen zoals Primark en Lidl in Roosendaal, Ikea in Oosterhout en Bol.com in Waalwijk.

LPM Moerdijk

Voor vestigingen van deze omvang (5 hectare of meer) is nog maar weinig ruimte beschikbaar. Alleen op bedrijventerrein Noordland in Bergen op Zoom en Borchwerf II in Roosendaal zijn hiervoor nog mogelijkheden. Het Logistiek Park Moerdijk (LPM) zou met 150 hectare voor distributie en opslag een oplossing moeten zijn voor dit tekort aan ruimte. De ontwikkeling van dit gebied kan echter nog niet van start gaan omdat de Raad van State (RvS) een bezwaarschrift in behandeling heeft van de Stichting Behoud Buitengebied Moerdijk (SBBM). Volgens de RvS heeft de vertraging vooral te maken met het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Dit programma moet de natuur versterken door de uitstoot van stikstof te verminderen.

E-commerce

E-commerce is booming, ook in West-Brabant. In de regio zijn verschillende bedrijven gevestigd die actief zijn in de e-fulfilment, zoals MCS Fulfilment (Etten-Leur), Montapacking (vestigingen in Roosendaal, Oosterhout en Breda) en S&H (Moerdijk). Deze bedrijven zorgen ervoor dat bestellingen via webshops hun weg vinden naar de consument of zakelijke klant. De bedrijven werken voor kleine en grote retailers en zorgen dat de pakketjes vanuit hun warehouse via PostNL, DHL, DPD of UPS worden verzonden naar de klant. Die bevindt zich voornamelijk in de Benelux, maar de fulfilmentbedrijven werken bijvoorbeeld ook voor Amerikaanse retailers en zorgen voor levering van pakketjes in heel Europa.