Nieuws Groei

Utrechtse ondernemers komen met lokale variant op Thuisbezorgd

Als boeren, kleine winkeliers en ambachtsmensen uit de verre omtrek van Utrecht de krachten weten te bundelen en een vuist maken naar de grote supermarktbedrijven, dan is voor Paul van Straaten de missie geslaagd. En dus brengen hij en zijn compagnon het lekkers van de kaasboerderij, de marktkraam, de lokale winkel en de boer om de hoek, bij de mensen thuis.

Maaike Kooistra (AD) 17 september 2021

Boerderijwinkel hoeve ravenstein

De gezichten achter de Lokalist: Paul van Straaten en Richard Nederlof. Foto: AD/Tony Perez.

Het idee ontstond vorig jaar simpelweg voor een white board op het hoofdkwartier in het Utrechtse dorpje Groenekan, schrijft AD. Van Straaten en compagnon Richard Nederlof hadden van daaruit jaren lang met hun bedrijf tegen de grote spelers in de postbezorging opgebokst en de zaak uiteindelijk verkocht aan Sandd (inmiddels zelf weer opgegaan in PostNL). Het was tijd voor iets nieuws. ,,En opeens bedachten we: waarom is er een thuisbezorgd voor pizza's en niet voor lokale winkeliers en boeren?”, zegt Van Straaten. ,,Voor alle lekkers en kwaliteit die er te vinden is.”

Online meegaan met de tijd essentieel om te kunnen blijven concurreren

Het antwoord lag eigenlijk voor de hand. ,,Een webshop werkt voor negen van de tien kleine ondernemers niet. Niet qua investering, tijd, logistiek, bepaalde kennis die er nodig is. Ze doen het er bij. En dan moet je flinke orderbedragen hebben om het te laten lonen.” Terwijl online meegaan met de tijd essentieel is om overeind te blijven en te kunnen blijven concurreren met de grote spelers, meent Van Straaten.

Het was voorjaar 2020 en het idee voor de Lokalist was geboren, schrijft AD. ,,We moesten de orders van die kleine ondernemers zien te combineren, want individueel zijn ze te klein.”

"Dat betekent dus dat winkeliers extra klanten trekken, meer omzet draaien. En dat geeft vertrouwen"

Paul van Straaten, medeoprichter de Lokalist

Extra klanten en omzet door de Lokalist

Van Straaten en Nederlof begonnen met het opzetten van een infrastructuur, een uitgebreid bestelplatform compleet met recepten en realtime te volgen bezorgtijden. Ze strikten de eerste winkeliers. Als klanten hun bestellingen voor 16.00 uur plaatsen, gaan de chauffeurs de volgende ochtend vroeg langs alle ondernemers voor het inkopen van de gekozen (verse) producten. In Groenekan worden ze​ samengevoegd, tot complete bestelling verpakt en vervolgens uitgereden naar de klant.

,,Winkeliers waren in eerste instantie afwachtend, bang dat klanten niet meer in de winkels zouden komen”, weet Van Straaten nog. ,,Maar dat hebben we getackeld door heel transparant te zijn over de plaats waar orders vandaan komen. En dat is in de meeste gevallen niet de plaats komt waar de winkelier zich bevindt. Dat betekent dus dat ze extra klanten trekken, meer omzet draaien. En dat geeft vertrouwen.”

Producten uit wijde omgeving verkrijgbaar

Inmiddels zijn zo’n 120 ondernemers aangehaakt bij de Lokalist. Voornamelijk in de provincie Utrecht, een aantal in ‘t Gooi en op de Veluwe. Zo kan het dat er een keur aan lokale producten is te bestellen. Variërend van kippenvlees van het eigen erf van Landwinkel De Groenekan in Groenekan, brood en lekkers van bakker Neplenbroek uit Utrecht, biologische groenten uit Breukelen, vis van vishandel Volendam in Bilthoven, soepen en sapjes van Lekker uit Driebergen, delicatessen van Landwaart Culinair uit Maartensdijk, bloemen van Boutique Nicole uit Montfoort, scharrelvlees van Proefland in Maarn tot appels en aardbeien van Boer Erik uit Loenen aan de Vecht, Indische maaltijden van Toko Ibuku uit Zeist en alles wat er tussen zit. Zelfs verse frieten van ’t land en huisgemaakte kroketten komen voor in het assortiment.

En omdat ook een lokale supermarkt is aangehaakt bij de Lokalist, hoeft volgens Van Straaten ook de fles cola of zak chips niet te ontbreken bij de boodschappenbestelling.

Lees ook: Deze Local Hero scoorde de grootste investering ooit bij Dragons' Den

Consument bespaart tijd met de Lokalist

Het grote voordeel voor de consument: ,,Normaal ben je er een halve dag mee bezig om al die zaakjes af te gaan. Het levert een enorme tijdsbesparing.” Al draait het initiatief in belangrijke mate om smaak en kwaliteit. ,,Als jij zuivel of kipfilet van de boer hebt geproefd, wil je die van de supermarkt niet meer hoor.”

Geen online supermarkt, maar een ‘met-elkaar-markt’ noemt Van Straaten de Lokalist trouwens liever. ,, We willen de drempel verlagen om bij die mooie, kleine ondernemers te kunnen kopen en ik zie het ook echt als mijn missie om consumenten en bedrijven te overtuigen van het feit dat ze beter hun lokale mede-ondernemer kunnen ondersteunen dan de aandeelhouders van de multinationals. Als we met z’n allen naar Albert Heijn blijven gaan, wordt de marktmacht van Albert Heijn steeds groter en dat drijft de prijs van de boer steeds verder naar beneden. Want dat is natuurlijk het spel van de grote supermarkten.”

Maar daarvoor is een infrastructuur als die van de Lokalist onmisbaar, weet hij. ,,Als deze ondernemers niet mee gaan doen online, verdwijnen ze op de lange termijn uit de winkelstraat en boeren blijven afhankelijk van grote partijen. Maar samen kunnen we iets neerzetten dat kan concurreren, dat bestaansrecht geeft aan kleine ondernemers.”

Lees ook: Lokaal Ideaal ontzorgt ondernemers uit dezelfde stad met online omzet

Lokalist heeft nominatie voor Nieuwkomer van het Jaar al op zak

Tien auto’s rijden intussen dagelijks rond in Midden-Nederland. De Lokalist is in bedrijvig Nederland intussen ook opgemerkt. Een deskundige jury nomineerde het voor de prijs Nieuwkomer van het Jaar van ABN Amro, die later dit jaar wordt uitgereikt. Het begin is er. ,,Nu is het zaak het bestelniveau omhoog te krijgen, in een marktgebied waar alle grote foodbedrijven zijn vertegenwoordigd en waar 10-minutenbezorgingen oprukken”, zegt Van Straaten. ,,Best een uitdaging.”

Mede-investeerders en een einde aan de coronacrisis moeten daarbij gaan helpen. Want gaf corona soms een extra boost aan nieuwe initiatieven, het tegendeel bleek waar in het geval van de Lokalist. ,,Tijdens de lockdowns was naar een lokale winkel gaan juist een uitje. Daar gingen mensen graag naartoe, de dorpen waren in trek”, zegt Van Straaten. Nu het leven weer is opgestart brengen Van Straaten en consorten die dorpen graag aan huis.

Boerderijwinkel regio lokaal

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws