Nieuws Groei

Dankzij briljante marketingstrategie werd dit festival in 2 jaar tijd beste van Europa

Het Roemeense Untold Festival was de eerste twee edities al volledig uitverkocht. Hoe de organisatie dat voor elkaar heeft gekregen? Met een bijzonder slimme marketingstrategie.

Redactie De Volkskrant / De Ondernemer | Foto: EPA 25 mei 2018

Untold festival

Untold Festival

De kans is groot dat je nog nooit gehoord hebt van Untold Festival, dat georganiseerd wordt in Cluj-Napoca, de grootste stad van de Roemeense regio Transsylvanië. Toch wordt het EDM-festival door zowel festivalgangers als dj’s het beste festival van Europa genoemd. Grote namen als Hardwell, Martin Garrix en David Guetta staan achter de draaitafels voor een publiek van een paar honderdduizend man.

Jeugdhoofdstad van het jaar

Het begon allemaal toen studentenstad Cluj-Napoca in 2015 werd uitgeroepen tot Europese Jeugdhoofstad van het Jaar. Om nog meer uit die titel te halen, wilde de gemeente een festival in de stad organiseren. Ondernemer Bogdan Buta had al lange tijd een idee voor een groot festival in zijn hoofd en kreeg de leiding voor de organisatie in creatieve zin. Samen met marketingman Edy Chereji zet hij Untold Festival op poten.

Subsidie

Vanwege het belang van de gemeente in project Untold krijgt de organisatie een subsidie van 8 procent van hun totale budget en steun van de politie en brandweer.

Twee grote headliners

Die subsidie gebruiken Buta en Chereji om de twee hoofdacts te boeken: Avicii en David Guetta. Gigantische namen in de dancewereld, die een groot aantal festivalgangers moeten trekken.

Sterk concept

Om de line-up aan te vullen met nog meer bekende namen, zetten de organisatoren in op de wereldberoemde, duistere mythe van Transsylvanië: ze nodigen acts uit om te komen draaien in de streek van Dracula. Om dit concept kracht bij te zetten, wordt de aankleding van het complete festival in een mysterieus jasje gestoken. Dracula wordt ook ingezet om bezoekers te trekken met de Pay with Blood-campagne: iedereen die bloed geeft, mag gratis naar het festival.

Ticketverkoop

Op dat moment hebben Buta en Chereji pas twee acts op de planning en een concept voor Untold Festival, maar dit blijkt genoeg om de ticketverkoop te starten. Met de eerste stroom geld die hiermee binnenkomt, wordt de lijst met artiesten aangevuld.

Sponsors

Als er steeds meer (bekende) namen op de line-up van Untold komen te staan, kloppen de sponsors aan de deur. Hiermee komt er nog meer financiele ruimte vrij om het allereerste Untold Festival uiteindelijk met succes te lanceren. Resultaat: twee volledig uitverkochte eerste edities en een reputatie die alleen maar groeit. Onder festivalgangers en artiesten.