Combined ShapeAcademy Groei

Zo bereken je de marktomvang van je nieuwe idee

Of je nu een nieuw bedrijf gaat beginnen of je met je huidige onderneming stevig gaat pivotten: het is van levensbelang om een beeld te hebben van de markt die je wilt gaan bestormen. Al is het alleen maar omdat de bank dit waarschijnlijk wil weten als je aan moet kloppen voor financiering. Hier lees je hoe je de marktomvang van een product berekent.

Van onze redactie 3 februari 2021

Markt omvang berekenen

Dit artikel is een voorpublicatie uit het boek: 'Bouw een succesvolle online marktplaats' van Wout Withagen en Joost Gielen. Boek kopen of meer weten? Klik dan hier.

Bouw een succesvolle online marktplaats

€32,90

Koop hier direct het boek

Je hebt voor de vragers, aanbieders en voor jezelf een idee geformuleerd waar iedereen beter van wordt. Maar hoe groot is je markt? Hoeveel vraag en aanbod is er eigenlijk op dit moment? Over hoeveel transacties gaat het op dit moment en over hoeveel zou het kunnen gaan als de markt opgerekt wordt? Je bent nu nog in de fase dat je keuzes kunt maken over de omvang van je markt. Ga je voor een niche of wil je juist de massa aanspreken? Werk je regionaal, nationaal of internationaal? Waar zie je het meeste brood en hoe groot is je vijver eigenlijk?

Allemaal relevante vragen om je markt te verkennen, maar als je er een goed onderbouwd antwoord op zou willen geven, kost het je jaren onderzoek. Die tijd hebben we niet, toch willen we voor jouw idee een zo goed mogelijk beeld schetsen van de markt. We gaan je daarom in de volgende paragrafen helpen met wat praktische handvatten om de markt te bepalen.

Informatie verzamelen omvang markt

Er is veel gratis informatie voorhanden. Zo kun je voor gegevens over Nederland bijvoorbeeld terecht op de website van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) of de Kamer van Koophandel (KvK). Google vooral ook naar gepubliceerde onderzoeken, brancheverenigingen of andere informatiebronnen. De kans is groot dat je in no time een heleboel te weten komt. Vind je niet alles wat je nodig hebt? Maak dan een schatting (lees: aanname) van de omvang van je markt. Gebruik hiervoor de informatie die je wél kunt verzamelen. Praat bijvoorbeeld met de ‘gevestigde orde’ binnen jouw markt om zo ten minste wat gevoel te krijgen bij de omvang van de doelgroepen.

Misschien is het luchtfietserij, maar kijk ook eens welke markten je erbij kunt slepen die nu nog niet actief zijn. Uber is groot geworden door mensen die een auto kunnen besturen, maar die niet bij het selecte clubje hoorden van geregistreerde taxichauffeurs. De markt bestaat uit mensen die van A naar B willen, maakt niet uit hoe, een oneindig grote markt dus. Airbnb is explosief gegroeid door potentie te zien in kamers die voorheen leeg stonden tijdens de vakantie van de bewoners. Die kansen en die markten liggen overal. Hoeveel parkeerplek is er eigenlijk niet over als je het begrip parkeerplaats wat verder oprekt? Hoeveel fietsen worden er het grootste deel van de dag niet gebruikt? Hoeveel rolschaatsen en verkleedspullen staan er niet 99% van hun tijd stof te verzamelen? The sky is the limit, maar laat je niet gek maken.

Totale markt berekenen

Om een beeld te krijgen van de omvang van de markt voor jouw idee, begin je met een inschatting van de totale markt. Bepaal het volgende:

  • Het aantal personen of bedrijven aan de vraagzijde (V)
  • Het aantal personen of bedrijven aan de aanbodzijde (A)

Naast de doelgroepen is het belangrijk om in kaart te brengen hoeveel transacties er tussen deze doelgroepen plaatsvinden. Bijvoorbeeld per jaar. Bepaal voor jouw idee dus ook het volgende:

  • Het aantal transacties per jaar (T)

Laten we eens werken met fictieve getallen: stel een totale markt bevat 160.000 vragers en 10.000 aanbieders. Het totaal aantal transacties binnen deze markt is 120.000 per jaar.

Addressable market

Laten we eerlijk zijn; het is niet realistisch dat de volledige markt voor jouw idee zal gaan. En juist dáár wil je een gevoel bij krijgen. Wat is het potentieel? Hoeveel transacties zouden er (bijvoorbeeld per jaar) in theorie plaats kunnen vinden? Dit deel noemen we de potentiële markt: de ‘addressable market’.

Helaas is er geen formule voor het bepalen van de addressable market. Stel je voor dat je 20% van je doelgroep niet kunt bereiken, dat 10% van je doelgroep niet wil veranderen en dat nog eens 10% buiten het geografische gebied voor jouw idee valt. Dat zijn zomaar wat voorbeelden die je totale markt doen slinken naar een 60% addressable market.

Uitgaande van deze 60% hebben we dan een potentieel van 72.000 transacties volgens het laatste rekenvoorbeeld. Laten we voor het gemak zeggen dat je dan ook 60% van de vragers en de aanbieders nodig hebt: 96.000 en 6.000. Let hierbij wel op: niet iedere vraag in de markt zal tot een transactie leiden. Stel dat slechts 50% van de vragen een transactie wordt, dan ziet de potentiële markt voor jouw idee er als volgt uit:

In deze markt genereert iedere vrager anderhalve vraag. Elke aanbieder ontvangt gemiddeld twee vragen per maand, waarvan iedere maand er één tot een deal komt.

Wout Withagen en Joost Gielen

Bouw een succesvolle online marktplaats

€32,90

Marktaandeel

En was het nou maar zo mooi dat de hele addressable market straks bij zou handelen. Helaas, er is een wezenlijk verschil tussen de addressable market en jouw aandeel hierbinnen. Je zult straks in de echte wereld de koek met je concurrentie moeten gaan delen. Om een goede inschatting te maken van het te bereiken marktaandeel, dien je meer te weten over de omgeving waarin je opereert. Wees je voor nu bewust van het onderscheid tussen de totale markt, de addressable market en jouw marktaandeel.

Over het boek

Meer over het herkennen van de markt en het opbouwen van jouw bedrijf lees je in het boek 'Bouw een succesvolle online marktplaats'. Hier vind je er alles over.

Artikel gaat hieronder verder ↓

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.