Nieuws Groei
Meer webshop-omzet maken door eurotekens te verwijderen
De conversie (aankopen) in je webshop verhogen door simpelweg het euroteken voor de prijs weg te halen en alleen de cijfers te laten staan. Het klinkt gek, maar het resulteert toch echt in een hogere omzet. Bij Werk aan de Muur weten ze er alles van. De online webshop in wanddecoratie testte vijf weken lang het gedrag van haar klanten en inmiddels is er geen euroteken meer op de site te vinden.

,,Wij waren een tijdje geleden met ons bedrijf bij ZEO”, vertelt Jasper van der Meij van Werk aan de Muur. ,,Zij denken met je mee als het gaat om het beter zichtbaar en vindbaar maken van je website. Hier werd ons gevraagd of het ons wel eens was opgevallen dat bijvoorbeeld de Bijenkorf geen eurotekens op de website gebruikt, maar puur de cijfers die de waarde van het product weergeven. Ik had het nooit eerder opgemerkt en daarom ben ik er zelf eens ingedoken. Ik kwam een onderzoek tegen waarin het over Amerikaanse restaurants ging. Een partij zag een gemiddelde stijging van 26 dollar op de rekeningen bij het gebruik van een menukaart zonder dollartekens.”
In de test, die Van der Meij uitvoerde met VWO (Visual Website Optimizer), zijn er honderden conversies gemeten. Onder de helft die de webshop kreeg te zien zonder euroteke waren de uitersten in het conversieverschil -6,7 en + 38,6 procent, wat neerkomt op een verbetering van gemiddeld 14 procent.
Aanzienlijke conversieverbetering
Van der Meij zegt dat het echt een ‘psychologisch dingetje’ is. ,,Het voelt voor ons alsof we minder geld gaan uitgeven als we dat teken niet zien. Tijdens het online shoppen willen we zo snel handelen dat een kleine vertraging er al toe leidt dat we de site verlaten. Dat gaat al bijna onbewust. De frictie op een site moet gewoon zo laag mogelijk zijn. Hoe vervelend is het om eerst een account aan te moeten maken voordat je iets kunt bestellen? Een euroteken kan blijkbaar hetzelfde effect hebben. Wij hebben onze site vijf weken lang getest met enkel de getallen bij de artikelen en dat leverde een aanzienlijke conversieverbetering op. Bizar toch? Sinds twee weken hebben we het definitief aangepast.” Geen euroteken ervoor, niet het woord 'euro' erachter."
Lees ook: EenmansZaken: Is een zzp’er wel een echte ondernemer?
Micro-optimalisatie
,,Het is micro-optimalisatie. En dat is ontzettend leuk om te doen. Neem bijvoorbeeld de kleur van de button om iets aan je winkelmandje toe te voegen. Deze was altijd rood, maar toen ik me verdiepte in website-optimalisatie, kwam ik erachter dat rood een stopkleur is. Net als bij het stoplicht. Groen betekent doorgaan. We hebben op onze site getest wat er zou gebeuren als we de button van het winkelmandje in groen zouden veranderen. En inderdaad, onder zo’n 1.300 klanten werden tien procent meer aankopen gedaan. Let op: zo’n grote groep is wel noodzakelijk voor een representatief onderzoek.”
Surfgedrag
Van der Meij geeft aan dat het ontzettend lastig is om kritisch naar je eigen site te kijken en bovenstaande verbeteringen boven water te krijgen. Het is moeilijk om je in het surfgedrag van de klant te verplaatsen. ,,Er bestaat software (zie hotjar.com, red.) waarmee je kunt meekijken hoe iemand door je site bladert. Dat heb ik dan ook wel eens gedaan. In het begint voelt dat wat voyeuristisch, maar het is superinteressant. Je vraagt je telkens af waarom mensen bepaalde keuzes maken.”
Lees ook: Topmarketeer voor Girav: 'Ik word het merk waarvoor ik werk'
Blijven testen
,,Heb je weleens gehoord van de Starbucks-test? Dat is vergelijkbaar”, besluit hij. ,,Hierbij gaat men in deze koffietent zitten en op het moment dat er iemand uit jouw doelgroep binnen komt, vraag je of je vijftien minuten van zijn tijd mag gebruiken en dan zijn koffie betaalt. In dat kwartier zet je deze persoon achter je laptop en laat je hem over je site surfen. Nu heb je continu de kans om bepaalde keuzes uitgelegd te krijgen. We doen dit af en toe in onze showroom in Haarlem omdat we altijd willen blijven leren. We bestaan inmiddels 8 acht jaar en ik dacht dat we het allemaal wel wisten. Niet dus. Blijven testen is gewoon ontzettend belangrijk.”