Nieuws Groei
Nederlandse unicorn MessageBird haalt 200 miljoen dollar op
De Nederlandse 'unicorn' MessageBird, dat met zijn omnichannel platform-as-a-service wereldwijd communicatie-complexiteit beoogt te vereenvoudigen, heeft een nieuwe kapitaalinjectie opgehaald van maar liefst 200 miljoen dollar.

Robert Vis, oprichter en ceo van MessageBird.
De injectie gebeurde in een investeringsronde, geleid door Spark Capital, waarin het van origine Nederlandse bedrijf op inmiddels 3 miljard dollar wordt gewaardeerd. Als onderdeel van de investering treedt Will Reed, General Partner bij Spark Capital, toe tot de board van MessageBird.
Meer vraag door lockdown
De investeringsronde, die tijdens de lockdownperiode op afstand werd georganiseerd, komt voort uit de groeiende vraag naar communicatiemiddelen tijdens diezelfde lockdown. Wereldwijd zoeken bedrijven naar andere manieren om met klanten te communiceren, nu fysiek bezoek aan winkels wordt afgeraden en de traditionele bezetting van callcenters door het thuiswerken onmogelijk is. Dit zorgde ervoor dat MessageBird haar dienstverlening ontwikkelde van een communicatie-platform-as-a-service (CPaaS) naar ‘s werelds eerste omnichannel-platform-as-a-service (OPaaS).
De financiering zal worden gebruikt om de omvang van het wereldwijde team van MessageBird te verdrievoudigen en verder uit te breiden naar kernmarkten in Europa, Azië en Latijns-Amerika. Het bedrijf start bovendien officieel een ‘Work from Anywhere’-beleid.
''Deze nieuwe investeringsronde is het bewijs dat die behoefte wereldwijd aanwezig is en ook geldt voor traditionele bedrijven''
Nooit meer in de wacht staan
Robert Vis, oprichter en ceo: ,,Ik wil in een wereld leven waarin ik een bedrijf een berichtje kan sturen en nooit meer in de wacht hoeft te staan. MessageBird is de eerste met een omnichannel platform-as-a-service gebaseerd op het idee dat klanten supermakkelijk moeten kunnen communiceren met bedrijven op de manier die zij wensen. Deze nieuwe investeringsronde is het bewijs dat die behoefte wereldwijd aanwezig is en ook geldt voor traditionele bedrijven. Wij hebben het product om hen daarbij te helpen.”
,,Nu consumenten steeds meer van bedrijven vereisen dat ze bereikbaar zijn op die manier die zij willen, moeten organisaties op grote schaal overstappen op omnichannelstrategieën”, zegt Will Reed. ,,Robert en het MessageBird-team hebben het beste platform voor klantcontact op elk kanaal gebouwd, inclusief een softwaresuite die deze interacties verbetert en automatiseert, waardoor bedrijven positief opvallen in deze nieuwe ‘messaging-first’-wereld.”
Lees ook: Waarom de Amsterdamse techsector juist nú veel investeringen ontvangt
MessageBird wereldwijd actief
MessageBird is in 2011 opgericht en marktleider in omnichannel cloud communications middels een aanbod van van Omnichannel Products en Cloud Communications API’s die ontwikkelaars en bedrijven in staat stellen gemakkelijk te communiceren met klanten over vrijwel de hele wereld, via elk kanaal.
Na zes jaar ontving het de eerste externe investering van 60 miljoen dollar in een van de grootste Series A rondes voor een Europees softwarebedrijf. Klanten zijn onder andere Heineken, Amber Alert, Lufthansa Airlines, Hugo Boss, Rituals Cosmetics, SAP, Uber, HelloFresh en Deliveroo. Het bedrijf heeft kantoren in Amsterdam, San Francisco, Singapore, Bogota, Londen, Shanghai, Dublin, Hamburg en Sydney.
Lees ook: Steeds grotere investeringsbereidheid via crowdfunding