Nieuws Groei

Perridon (Dragons' Den) gaat voor groen en investeert twee ton in klimaatkoala

Een positieve bijdrage leveren aan de wereld door gezinnen te helpen om groene keuzes te maken. Het is de missie van Liselot Jansen en Vicky van der Spoel. Met hun initiatief Koos de Koala - die gezinnen middels een prentenboek en online kinderseries kennis laat maken met klimaatthema's - overtuigden zij Dragons' Den-investeerder Michel Perridon om 200.000 euro in hun onderneming te steken. ,,We hebben allemaal de verantwoordelijkheid om te investeren in onze aarde."

Van onze redactie 12 april 2021

Vicky van der Spoel (links) en Liselot Jansen hielden een investering van 200.000 euro over aan hun pitch bij Dragons' Den. Foto's: Media Tornado

Het is een boodschap die Perridon direct begreep nadat Jansen en Van der Spoel hun pitch bij Dragons' Den achter de rug hadden ,,We zijn het zelfs verplicht om goed voor onze aarde te zorgen", zei de Rotterdamse topondernemer dan ook. Voor zijn investering krijgt hij een kwart van de aandelen die bij Koos de Koala horen.

Een confronterende duik in Australië

Een duik bij het Great Barrier Reef in Australië deed Jansen ontwaken. De confronterende aanblik van het uitgestorven koraal deed haar beseffen dat er iets moest veranderen aan onze manier van leven. En aangezien zoiets bij jezelf begint, bedacht ze Koos de Koala. Het aanstekelijke dier staat symbool voor Australië, maar als het aan Jansen ligt ook binnen aanzienlijke tijd voor het welzijn van onze planeet.

"Alle clichés op een stokje: klimaatverandering is nu, en niet morgen"

Liselot Jansen, oprichter Koos de Koala

Lees ook: Champagne op kantoor Nikkie Plessen: Dragons' Den-deal met vitamineleverancier Viteezy

Dragons' Den-deelnemer zegde baan op om ambitie na te jagen

Eenmaal terug in Nederland stopte Jansen met haar baan in de televisiewereld om daadwerkelijk bewustzijn te creëren voor de huidige klimaatproblematiek. Na een half jaar sloot marketingstrateeg Vicky van der Spoel zich bij haar aan. De twee sloten eind vorig jaar een succesvolle crowdfundingscampagne af waarop het prentenboek (foto onder) over Koos werkelijkheid werd. Later volgde er een online kinderserie en diverse uitingen op social media.

Jansen: ,,Via Koos maakt het hele gezin kennis met grote klimaatthema’s, zonder dat het te zwaar wordt. Op een toegankelijke manier informeert hij over het veranderende klimaat. Je zult ontdekken dat je meer kunt doen dan je denkt om de aarde groen door te geven."

Met het interactieve boek ‘Koos zoekt een huis’ gaan gezinnen samen met de koala op avontuur voor een groene aarde. Zo krijgen kinderen de opdracht om afval te zoeken en wordt er bijvoorbeeld beschreven met welke tips we het gebruik van hout aanzienlijk kunnen verminderen.

Lees ook: Investeerders Dragons' Den ingepakt met thee van eigen bodem

Lees ook: Derde seizoen Dragons' Den: de succesverhalen van 2021

Enkel deelname aan Dragons' Den geeft bedrijven al een stevige boost

Hoewel Perridon de enige dragon was die investeerde in het initiatief van Jansen en Van der Spoel, waren de overige vier investeerders het erover eens dat kinderen op een laagdrempelige manier kennis moeten maken met klimaatverandering. Als vanzelfsprekend zijn de twee vrouwen enthousiast over datgene wat Perridon voor hun kan betekenen. De ervaring leert overigens dat enkel deelname aan Dragons' Den een bedrijf al een enorme boost geeft.

Jansen: ,,We zijn enorm blij dat we Koos een podium hebben kunnen geven bij Dragons’ Den. We zijn weer een stapje dichterbij het realiseren van onze doelen. Denk hierbij aan het vergroten van de naamsbekendheid. We willen ervoor zorgen dat kinderen, maar zeker ook hun ouders Koos leren kennen. En dat doen natuurlijk niet alleen. Wij zijn actief op zoek naar partners en bedrijven die ook hun steentje willen bijdragen aan een betere wereld. Alle clichés op een stokje: klimaatverandering is nu, en niet morgen."

Tekst gaat verder onder teamfoto Dragons' Den. Foto: Annemieke v/d Togt

In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n 1 miljard euro en investeren met eigen geld in bedrijven die zich in het tv-programma presenteren.

De afleveringen van Dragons’ Den zijn terug te kijken NPO Start. Hier vind je een overzicht van de Dragons' Den-deelnemers van het seizoen 2021.

Lees ook: Nikkie Plessen: 'Dragons' Den nu extra interessant door huidige crisis'

De dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij. Niet alleen te lezen, maar ook te beluisteren. 

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws