Nieuws Groei

Alain Götz (Shock Media) wil met overnames grootste managed hostingbedrijf van Europa worden

De ‘Jonge miljonairs Quote’ is weer uit, de rijkenlijst met 40-minners wier vermogen op minimaal 11 miljoen wordt geschat. Op plek 38 staat de 39-jarige Almeloër Alain Götz, eigenaar van Shock Media, met een geschat vermogen van 28 miljoen euro. Zijn ambitie is om het grootste managed hostingbedrijf van Europa te worden. 'Misschien dat we in de toekomst wel in het buitenland bedrijven gaan overnemen.'

Gerben Kuitert (AD) 31 mei 2021

Alain Götz overziet de werkvloer bij Shock Media in Almelo, het bedrijf dat hij als 17-jarig oprichtte. Foto: Frans Nikkels

Zo bewijst de import-Tukker - Götz groeide op in de Betuwe - dat je met het hosten van webwinkels, websites en wat dies meer zij een leuke stuiver kunt verdienen. De internethandel, de websites en het intranet van circa 1.500 klanten draaien op de servers van Shock Media, het bedrijf dat in 1999 door Alain Götz op zijn slaapkamer in Elst werd opgericht.

Zeventien jaar was hij toen en hij had er al een carrière in het mbo op zitten, waar hij zijn diploma haalde zonder veel in de lessen te zijn verschenen. Met een lening van 1000 gulden als startkapitaal begon hij met het repareren van computers en het bouwen van websites. Twintig jaar later heeft Götz de ambitie ‘de grootste en beste managed hoster’ van Europa te worden. „Zonder op te scheppen denk ik dat we op ons terrein in Nederland al de grootste zijn”, zegt Alain Götz op Tubantia. „Van onze omzet komt nu al 30 procent uit het buitenland.” De omzet over 2020 bedroeg bijna vijf miljoen en de operationele winst kwam uit op ruim drie miljoen.

Lees ook: Recyclebare bloempotten maken van dit familiebedrijf een wereldwijde speler

1.500 klanten, ook in het buitenland

Managed hosting gaat een stap verder dan webhosting, het voor klanten op het internet plaatsen van een simpele winkel of pagina. Shock Media doet het voor 1.500 klanten. Dat zijn multinationals, mkb-bedrijven, maar ook overheden en zorginstellingen. Götz kwam een veertien jaar geleden min of meer toevallig in Almelo terecht. „De eerste acht jaar heb ik het bedrijf in mijn eentje gedaan. Ik wilde meer mensen aan gaan nemen en had een kantoor nodig. Een goede vriend wist goedkope kantoorruimte voor mij in het Multimedia Center op de Woonboulevard.”

Storing met kerst en in 48 uur opgelost

Dat was in de dagen dat Götz nog bijna alles alleen moest doen. In Quote vertelt hij daarover de anekdote dat hij met kerst werd gebeld dat er in een datacenter in Amsterdam een server van een klant van hem uit lag. „Dus ik vanuit Twente daar naartoe. Probleem opgelost, bijna thuis, kreeg ik weer een belletje dat er wéér problemen waren. Ik heb toen 48 uur aan één stuk gewerkt. Dan ga je hallucineren.”

"Ik heb keihard gewerkt voor wat ik nu heb en ben trots op wat ik heb bereikt. Jaloezie blijft er altijd, maar mensen die me al lang kennen, gunnen me dit wel"

Alain Götz, eigenaar Shock Media

Ondernemer werd door vijf banken weggestuurd voor een hypotheek

Een vetpot was het toen nog niet. Götz betaalde zichzelf de eerst twaalf jaar van zijn loopbaan het minimumloon uit, zegt hij. „Er werd wel geld verdiend, maar dat ging terug in de zaak om de groei mee te financieren. De medewerkers verdienden in die periode meer dan ik, de eigenaar/directeur. Ik ging nooit op vakantie en woonde in een studiootje van de woningbouwvereniging. Ik probeerde destijds een hypotheek te krijgen om zelf een huisje te kopen, ben wel bij vijf banken geweest en werd overal weggestuurd.”

Een witte elektrische Porsche gekocht

Toch is hij volgens de berekeningen van Quote inmiddels goed voor 28 miljoen euro. Götz: „Dat geld staat niet op mijn bankrekening, maar zit in de zaak.” Pas sinds een jaar of vijf permitteert hij zich de nodige luxe. Gaat wel regelmatig op vakantie en staat er een witte (elektrische) Porsche te glimmen voor het landhuis dat hij vorig jaar in Almelo kocht, helemaal heeft laten strippen en laten omtoveren tot een klein paleisje. „Ik vind mezelf geen patser. Ik heb keihard gewerkt voor wat ik nu heb en ben trots op wat ik heb bereikt. Jaloezie blijft er altijd, maar mensen die me al lang kennen, gunnen me dit wel. Die weten wat ik er allemaal voor heb moeten doen en voor heb moeten laten om zover te komen.”

Hij heeft dus de ambitie met Shock Media de grootste van Europa te worden. Daarvoor geef ik mezelf nog wel twintig jaar. We hebben al echt grote klanten in Scandinavië, Duitsland en België, terwijl we daar geen kantoren hebben. Dat is nog maar een klein stukje Europa. Misschien dat we in de toekomst wel in het buitenland bedrijven gaan overnemen, maar zover ben ik er nu nog niet mee.”

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws