Nieuws Groei

Nazdrowje! Drie jonge ondernemers scoren met hun Nul30 Vodka

Van de meeste ideeën die aan de keukentafel opborrelen hoor je nooit meer iets. In het geval van de ondernemers Kuner Smaling (29), Thijs Montfoort (23) en Wesley Eeckhout (26) ligt het anders. De vrienden uit De Meern veroveren de regio met hun eigen sterke drank: Nul30 Vodka.

Ard Schouten (AD) 15 juni 2021

Vodka030 jonge ondernemers

De mannen achter Nul030 Vodka: Wesley, Kuner en Thijs. Foto: Ruud Voest

Een ode aan de Domstad. Hún stad. De naam was snel bedacht. En natuurlijk ontbreken de Domtoren en de skyline van ‘Utreg’ niet. Inmiddels is de Utrechtse variant van het drankje, dat láng geleden overwaaide uit Polen en Rusland, in veel slijterijen en kroegen in en rond Utrecht te krijgen.

Ondernemers gaan langs bij horeca om hun wodka aan de man te brengen

,,Hoe we dat voor elkaar krijgen? Door langs te gaan bij horecaondernemers, dat werkt een stuk beter dan een telefonische benadering. Door hen te laten zien en proeven wat we te bieden hebben, is het vaak meteen bingo. Ze proeven een zachte wodka met een hint van druiven en vanille. Een stuk stroperiger dan de meeste wodka’s. Bij lange na niet zo hard als andere varianten, want sommigen doen gewoon pijn bij het doorslikken.’’

''Wij zijn nieuwkomers op de drankenmarkt met een goed idee, en zij hebben juist een schat aan ervaring. Oók met het op de markt zetten van regionale dranken''

Wesley Eeckhout, Nul30 Vodka

Kuner Smaling bedacht de Utrechtse wodka samen met Thijs Montfoort. Wesley Eeckhout – ontwerper van beroep – sloot zich later bij hen aan toen het vriendenplan echt serieus werd. Dat de twee eerstgenoemden in de sales werken, maakt het een Meerns dreamteam, want iets aan de man/vrouw brengen, is hen wel toevertrouwd. En dankzij Eeckhout kloppen de looks van het flesje ook, zo valt te lezen in het AD.

Lancering van het wodkamerk vanwege corona live op Zoom

Inmiddels gaan al hun vrije uren op aan het project. Smaling: ,,In het begin verkochten we de wodka vooral aan vrienden en bekenden, maar inmiddels loopt het enorm goed.’’ Diezelfde vrienden werden tijdens een Zoom-party compleet verrast met de lancering van het product. Montfoort: ,,We hebben er in het geheim aan gewerkt. Iedereen kreeg een fles thuisgestuurd, die was verpakt in een wijnkoker. Online mochten ze – toen we live gingen – hun pakketje allemaal tegelijk openen, én proeven natuurlijk. De reacties waren positief. Toen wisten we: dit gaat heel vet worden.’’

De fles doet zijn ding, zegt Eeckhout. ,,Ja, het hebben van een eigen wodka is natuurlijk heel cool, maar soms voelt het ook nog een beetje onwerkelijk. De eerste goede zet bleek om aan te kloppen bij distilleerderij De Pronckheer in Cothen. Wij zijn nieuwkomers op de drankenmarkt met een goed idee, en zij hebben juist een schat aan ervaring. Oók met het op de markt zetten van regionale dranken.’’ Om in dranktermen te blijven: een ideaal mixje dus.

Lees ook: Johns whisky uit Woerden doet niet onder voor een Schotse single malt

Utrechtse streekproducten worden gebruikt voor de productie van de wodka

Toch waren er ook mensen sceptisch. Smaling: ,,Omdat we natuurlijk kozen voor een bestaande drank. Dan vragen mensen zich af wat het toevoegt. Wij zeggen: proef maar, dan weet je het antwoord. Het is ons drankje, dus onze smaak. Maar des te mooier is het als blijkt dat anderen er ook zo over denken. Voor ons was het vanaf het begin duidelijk dat het een heel persoonlijk drankje moest zijn.’’

Montfoort: ,,We zijn zelf wodkaliefhebbers. Dus we wilden heel graag ‘onze stad in een fles’ zeg maar. Dus zijn we gaan mixen. Hebben we gezocht naar iets nieuws dat we zelf heel lekker vonden. Aan de smaak is niet iets echt typisch Utrechts, behalve dan dat het door drie vrienden is bedacht.’’ Eeckhout: ,,En er wordt gebruikgemaakt van streekproducten. Het flesje ademt bovendien in alles Utrecht, dus het is ook een heel leuk presentje om weg te geven.’’

Lees ook: Hoe crisis Ivar Camps een kans biedt om limoncello op de markt te brengen

Welke vlucht hun bedrijfje gaat nemen, durven ze niet te voorspellen. Nu brengen de maten uit De Meern alle dozen nog eigenhandig naar de afnemers. ,,Het gaat hard allemaal. Dat hadden we niet durven dromen toen we in oktober 2020 Nul30 Vodka aan de keukentafel bedachten. Mooi toch?’’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws