Academy Groei
Kantorenbelegger NSI gebruikt klantbehoeften als startpunt voor nieuwe flexibele kantoorconcepten
Klanten ontzorgen en ze de meest flexibele vastgoedoplossingen bieden in moderne, gezonde en duurzame kantoren op toplocaties: het is de missie van NSI, een Nederlandse beursgenoteerde kantorenbelegger, in een notendop. ,,Ons doel is om dé specialist te zijn en te blijven op het gebied van het aanbieden van full-service kantoren, die volledig voldoen aan de wensen van de klant’’, zegt cfo Alianne de Jong van NSI. Om zo helder mogelijk in beeld te krijgen waar klanten nu en in de toekomst precies behoefte aan hebben, heeft NSI de hulp ingeschakeld van Business Models Inc, ontwerpbureau voor strategie en innovatie.

Alianne de Jong en Robert-Sparreboom van NSI.
De allereerste bijeenkomst met Business Models Inc. (BMI) vond plaats vlak voor de uitbraak van het coronavirus, aldus De Jong. ,,We hebben tijdens die sessie onze visie voor de komende vijf jaar gedeeld. Vlak na die eerste bijeenkomst kwam corona. Heel even vroegen we ons af of we moesten doorpakken, maar die twijfel was slechts van korte duur. NSI was van mening dat het juist ook in deze periode van belang was om de samenwerking met BMI te continueren. Soms zijn we geneigd om zelf in te vullen waar onze klanten behoefte aan hebben, maar dat beeld klopt niet altijd. BMI is kritisch, scherp en alert. Ze hebben ons een spiegel voorgehouden en hebben ons meegenomen op de zogenaamde “klantsafari”.
Belangrijk onderdeel van deze klantsafari waren gesprekken met bestaande gebruikers, maar ook met kantoorgerbruikers die geen ruimte bij NSI huren. De Jong: ,,BMI gaf structuur en inhoud aan de gesprekken en vroeg door waar nodig. Omdat zij een onafhankelijke partij zijn, zijn klanten en potentiële klanten in sommige situaties ook eerlijker en opener. Ze hadden niet het gevoel dat ze een salesgesprek aan het voeren waren, maar vooral in alle eerlijkheid ervaringen konden delen. Het bleek voor ons dé manier om te achterhalen waar exact behoefte aan is.’’
Het Nieuwe Kantoor
De huidige portefeuille van NSI bestaat uit 60 gebouwen en heeft een waarde van ruim 1,3 miljard euro. Het overgrote deel van de vierkante meters kantoorruimte die NSI in bezit heeft, is verhuurd aan bedrijven tegen vaste, meerjarige contracten. Verspreid over het hele land zijn er dertien locaties ingericht volgens het reeds bestaande flexibele HNK-concept. HNK staat voor Het Nieuwe Kantoor en werd in 2012 geïntroduceerd. Deze locaties zijn voorzien van comfortabele werkplekken en kantoorruimtes met onder andere een gemeenschappelijke koffiebar & horecavoorziening, meeting rooms en een Hospitality team.
Onder de noemer ‘Space as a service’ speelt de kantorenbelegger met HNK dus al jaren in op de wensen en behoeften van gebruikers. De Jong: ,,HNK is een concept waarbij klanten volledig ontzorgd worden, zodat zij zich volledig kunnen focussen op hun eigen business, dus op maximale productiviteit en groei van hun eigen onderneming. Wij geloven namelijk dat werknemers het beste in zichzelf naar boven halen in een inspirerende en professionele omgeving, een plek waar mensen zich prettig voelen.’’
Flexibele schil
In de periode dat NSI met HNK begon, huurden klanten hun kantoorruimten in het algemeen voor langere periodes van vijf à tien jaar. Ook deelden bedrijven veel minder voorzieningen met andere huurders in het gebouw, zegt Robert Sparreboom van NSI. Hij is Head of Customer Excellence en verantwoordelijk voor het HNK-concept. Een ruimte huren in een multi-tenant gebouw is anno 2021 echter heel normaal geworden.
Met andere woorden: ‘Space as a service’ is niet langer een niche, maar het is meer en meer de norm. Sparreboom: ,,We hadden een aantal vragen waar we graag antwoord op wilden. De centrale vraag was: we hebben al jaren het HNK-concept, maar hoe blijven we in de toekomst voldoende relevant? Hoe ziet de veranderende markt er precies uit? Wat zijn de pijnpunten van bedrijven? Waar liggen de ambities van kantoorgebruikers? Wat we nu duidelijk zien, is dat vooral ook de corporates, dus de grotere bedrijven, nadenken over flexibiliteit en flexibele kantooroplossingen. Ze worstelen met dit vraagstuk. Corporates hebben meestal nog een eigen hoofdkantoor, maar hebben steeds vaker behoefte aan een flexibele schil, aan kantoorruimtes die ze voor een kortere periode nodig hebben. Een dag, een week, een jaar. Soms op verschillende plekken in het land, soms voor een paar (vaste) dagen per week. Samen met BMI hebben we verschillende concepten bedacht die invulling geven aan deze behoefte.’’
Bij Business Models Inc draait het hele proces vooral om co-creatie, zegt business designer Daan de Geus van BMI. ,,Je geeft ons dus niet een opdracht, vervolgens trekken we ons terug en komen drie maanden later met een rapport. Nee, we doen het samen. Dat hebben we nu ook gedaan: met medewerkers van NSI, maar vooral ook met hun klanten en potentiële klanten. We hebben steeds kleine stappen gemaakt, soms ook radicale stappen, om een doorbraak te forceren of snel een behoefte in kaart te brengen.’’
Acceleratie-programma
BMI heeft NSI geholpen met het zogenaamde acceleratie-programma: in korte tijd nieuwe waarde te creëren door middel van het ontwerpen, valideren en laten groeien van nieuwe businessmodellen en waardeproposities. De Geus: ,,We vormden een integraal onderdeel van hun innovatieteam. Samen hebben we concepten bedacht die meer waarde voor hun klanten en aandeelhouders creëren. Ze moeten uiteindelijk leiden tot een of meerdere nieuwe producten van NSI.’’
De samenwerking heeft uiteindelijk geleid tot het identificeren van meerdere nieuwe concepten op het gebied van flexibele kantoorruimten, aldus Sparreboom. ,,We onderzoeken nu hoe we deze concepten precies gaan uitrollen.’’ Een ding is zeker: flexibiliteit in de breedste zin van het woord staat hierbij overal centraal.
Hier vind je meer over de mogelijkheden om jouw businessmodel te vernieuwen.
