Nieuws Groei

Hoe Rotterdamse ondernemer koffiewereld Frank & Fresh gaat veroveren

Online koffie kopen? Het aanbod is behoorlijk groot. Wil je opvallen en succesvol zijn met je onderneming, dan is een unique selling point belangrijk. Marc Kluijver weet het maar al te goed. Vier soorten koffiebonen in abonnementsvorm worden precies één week na branding, op vrijdag of zaterdag, thuisbezorgd. Via de brievenbus. Da's pas echt een vers kopje koffie.

Bart Remmers 1 april 2021

Frank and Fresh Marc Kluijver woonkamer

Marc Kluijver is de ondernemer achter de online koffieservice Frank & Fresh Coffee.

Of de Rotterdamse ondernemer Marc Kluijver van jongs af aan een echte koffiedrinker is? ,,Nee, helemaal niet’’, luidt het antwoord kort en krachtig. De aanloop naar Frank & Fresh Coffee dat 1 april officieel van start is gegaan, is een bijzondere. Na een studie International Hospitality Management kwam Kluijver via banen in de horeca en de eventbusiness terecht bij een lokale bladenmaker. Van hem leerde hij het uitgeversvak en na vele lokale titels was het tijd voor een eigen landelijk magazine. Op het idee gebracht door vrienden met een koffiebar bracht de ondernemer eind 2012 de eerste editie van het magazine ‘koffieTcacao’ uit. Juist: alles over koffie, thee en chocolade.

Van het één kwam het ander. Dankzij de smakelijke glossy kwam Kluijver alles te weten over het zwarte goud. Tel daarbij op zijn vrouw die als barista werkt en baristakampioenschappen presenteert, en het koffievirus sloeg definitief toe. Met als voorlopig hoogtepunt het Frank & Fresh-koffiebonenabonnement. Toch slaat Kluijver niet door met het hete drankje. ,,Mijn vrouw en ik zijn er nuchter in. Het is ‘gewoon’ koffie. Maar zorg wel dat het lekker is. Lekkerder en meer bijzonder dan koffie uit de supermarkt of een automaat om de hoek.’’

''Waarom zou ik een koffiemerk beginnen terwijl er al ontzettend veel merken zijn? Ik was in eerste instantie ook sceptisch''

Marc Kluijver, oprichter Frank & Fresh Coffee

Het belang van vers gebrande koffiebonen

Lekker en bijzonder zijn de bonen van Frank & Fresh (als in: eerlijk en vers), belooft Kluijver. ,,Het is ontzettend belangrijk dat koffie vers gebrand is, wil je optimaal van een kop genieten’’, verzekert de ondernemer. ,,Voor mij was dat altijd een vanzelfsprekendheid. Voor de meeste koffiedrinkers is dat echter niet het geval. Voor mij een eyeopener. Want waarom zou ik een koffiemerk beginnen terwijl er al ontzettend veel merken zijn? Ik was in eerste instantie ook sceptisch.’’

Kluijver vervolgt: ,,Pas nadat we in het belang van vers gebrande koffiebonen zijn gedoken, wetenschappelijke onderzoeken hebben doorzocht en veel research hebben gedaan, wist ik het zeker: het klopt wat we met Frank & Fresh Coffee willen vertellen. De koffieboon heeft in de eerste maand na branding de meeste vluchtige aroma’s nog in zich. Na die tijd vervliegen die aroma’s in een rap tempo. Je kunt het proces met de juiste verpakking enigszins vertragen. Dat in combinatie met het feit dat 90 procent van de consument zijn koffie in de supermarkt koopt, maakt het voor ons dat er nog een heel mooie uitdaging ligt: mensen vertellen dat hun kopje koffie nog lekkerder kan.’’

Lees ook: Waarom je beter gaat werken van een (virtuele) koffiepauze met collega’s

Tussen supermarkt en koffiebar in

Een gesprek met Kluijver is te vergelijken met een spoedcursus koffie en vooral koffieconsumptie in Nederland. De supermarktkoffie is volgens de ondernemer vaak te donker gebrand, soms zelfs verbrand. Daardoor smaakt de drank snel ‘assig’. Daarentegen is de koffie die in de kleine speciaalzaakjes wordt geschonken meestal vrij ‘groen’, met andere woorden: een lichte branding waardoor het uiteindelijke resultaat wat zuurder van smaak is. Te zuur voor veel Nederlanders. Frank & Fresh Coffee zit volgens Kluijver tussen de commodity (supermarktkoffie) en specialty (koffiebar) in. En dat in vier varianten verkrijgbaar in abonnementsvorm. ,,De Bold & Brave is de meest donker gebrande boon, de Funky & Fruity is het lichtst gebrand en naast espresso ook lekker als filterkoffie.’’

Voordeel van een koffiemerk starten in coronatijd: veel mensen werken thuis en drinken veel liever een lekker versgezet bakkie dan de vieze, slappe en beruchte kantoorkoffie. Daar kan Frank & Fresh Coffee prima op inspelen. ,,Klopt. De betere en duurdere koffiemachines gaan sinds de lockdowns als warme broodjes. Volautomaten, halfautomaten… Bizar. Er zijn steeds meer werkgevers die snappen dat het thuiswerken ook na de crisis voor een groot deel het nieuwe normaal gaat blijven. De koffieconsumptie thuis zal de komende jaren daarom niet veel afnemen, vermoed ik. Voor ons is dat een prachtige kans en biedt het vele mogelijkheden.’’

''De koffieconsumptie bij de Duitsers is veel hoger. Ook zijn ze er veel verder wanneer je kijkt naar de basiskennis van koffie''

Marc Kluijver, oprichter Frank & Fresh Coffee

Hoe duurzaam is de koffie eigenlijk?

Dat de koffie gewoon lekker moet zijn is logisch, maar daarnaast verlangt de consument meer en meer transparantie over de productie. Hoe duurzaam wordt de koffie geproduceerd? Wat houdt de boer over aan ons dagelijkse kopje koffie? Hoe zit het met het transport, de voetafdruk? ,,De meeste mensen kijken niet of weinig naar de aanwezige keurmerken of duurzaamheidsmerken wanneer ze hun koffie kopen. De smaak is het belangrijkst. Duurzaamheid moet een vanzelfsprekendheid zijn. Voor ons is het een randvoorwaarde’’, benadrukt Kluijver.

,,Logisch, want specialty-koffie is duurder, is van een hogere kwaliteit. Die kwaliteit bereikt de boer alleen wanneer hij goed is voor zijn land en de omgeving ervan. Alleen dan geven koffiestruiken de meer bijzondere bessen en smaken. Dat is het mooie. Daarom zijn keurmerken ook vrij overbodig voor de partijen met wie wij werken. Want keurmerken voegen weinig toe als het over smaak gaat. Duurzaamheid is belangrijk, maar we gaan de klant er niet mee om hun oren slaan van ‘kijk ons nu eens duurzaam zijn’. Ik zei het al: het is een vanzelfsprekendheid.’’

Lees ook: Dragons' Den: jonge koffiemakers verleiden drie Dragons en kiezen voor Pieter Schoen

Vizier nu al op Duitsland gericht

1 april – geen grap – start het bedrijf officieel en is de website klaar. Prognose en ambitie? ,,We verwachten veel abonnees. Waarom? Omdat mensen zonder veel gedoe gewoon om de paar weken de verse koffie op hun deurmat willen krijgen in speciaal ontwikkelde verpakkingen die perfect in de brievenbus passen. Via een tooltje op de site kan je aangeven hoeveel koppen koffie je per dag drinkt. Zo weet je perfect voor welke periode je een bepaald gewicht bonen moet bestellen om niet mis te grijpen. Via een andere tool kunnen we je vertellen welke koffie van ons het beste past bij jouw smaak. Kortom, alles draait om gemak en lekkere koffie.’’

En die lekkere koffie is in de nabije toekomst niet alleen aan de Nederlandse liefhebbers voorbehouden. Duitsland staat al op het vizier van de Rotterdamse onderneming. Kluijver: ,,Voor ons de meest logische stap. Waarom niet België? De koffieconsumptie bij de Duitsers is veel hoger. Ook zijn ze er veel verder wanneer je kijkt naar de basiskennis van koffie. Verder dan onze zuiderburen. En Duitsland is natuurlijk ietsje groter’’, besluit de ondernemer met een flinke lach.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws