Nieuws Groei
Zo ben (en blijf) je als ondernemer toekomstbestendig en relevant
Mike Hoogveld is ondernemer, veelgevraagd spreker, consultant en de auteur achter het in mei verschenen boek ‘Futureproof’. Het boek gaat in op de vraag hoe je als ondernemer relevant kunt blijven en reikt praktische hulpmiddelen aan waarmee de onderneming toekomstbestendig wordt en blijft. Opvallend: Futureproof stond binnen no-time op #1 in de bestsellerlijst van managementboeken. Het komt blijkbaar als geroepen.

Mike Hoogveld, auteur van het boek 'Futureproof'.
Een boek over het hebben en behouden van een toekomstbestendig bedrijf. Bijzonder dat het middenin de coronacrisis verschijnt, met een recessie voor de deur. ,,Dat is het zeker. In het boek schrijf ik dat er flink wat mensen zijn die de illusie koesteren dat de toekomst vrij voorspelbaar is. Zelf had ik nooit kunnen voorspellen dat ‘Futureproof’ zou verschijnen in de coronacrisis, aan de vooravond van een recessie die we waarschijnlijk gaan krijgen’’, verduidelijkt Mike Hoogveld. ,,Maar het maakt het boek nog meer ter zake doet. Het gaat in op de vraag hoe je als ondernemer in de toekomst relevant kunt blijven en hoe je je razendsnel moet aan kunnen passen wanneer er een acute situatie als waar we ons momenteel in bevinden zich aandient.’’
Valkuil van het ondernemen
,,Wat je merkt naarmate je als ondernemer steeds succesvoller wordt en je bedrijf groter groeit, is dat je op een heel natuurlijke manier steeds vaker de neiging hebt om je zaak te professionaliseren. Meer efficiëntie, meer structuur. De valkuil is op zo’n moment dat je slachtoffer wordt van je eigen succes omdat je je te veel focust op het runnen van de dagelijkse operatie binnen de onderneming. Wat ik ook in mijn boek betoog is: beperk die dagelijkse operatie – het runnen van je bedrijf - tot tachtig procent van je tijd en zorg dat je in die andere twintig procent actief bezig bent met de toekomst.’’
''We moeten onszelf als ondernemer opnieuw uitvinden. Daarvoor moet je ook terug naar het begin van je ondernemerschap''
Hoogveld haalt de Veerkrachtige Vier aan om zijn punt nog meer duidelijk te maken. ,,Op dagelijkse basis gaat het om het Verrichten en het Verbeteren. Toekomstgericht heb je het over Vernieuwen en Veranderen. Juist nu, juni 2020, denk ik dat je als ondernemer de zaken moet omdraaien. Twintig procent dagelijkse werkzaamheden en tachtig procent het vizier op de toekomst gericht. De spelregels zijn door die coronacrisis veranderd. We moeten onszelf als ondernemer opnieuw uitvinden. Daarvoor moet je ook terug naar het begin van je ondernemerschap. De tijd dat je alles nog moest uitvinden en de klant echt altijd voorop stond. Dat is niet eenvoudig.’’
Klant zonder discussie centraal
Toch lijkt dat dubbel. Aan de ene kant moet je zoveel mogelijk bezig zijn met die toekomst en aan de andere kant is het helemaal terug naar af: wat deed je in het begin van het ondernemerschap? ,,Dan heb ik het vooral over cultuur en leiderschap. Probeer de geest die je toen had terug te vinden. De klant staat dan zonder enige discussie centraal. Er is durf om te experimenteren en te innoveren en dat mag af en toe mis gaan.’’
Lees ook: Ralph van Dam: ‘Deze crisis is perfect voor nieuw ondernemersperspectief’
Hoogveld: ,,Die facetten van het ondernemen verdwijnen op de achtergrond wanneer je groeit en succes hebt. Dat succes is mooi, maar let op dat de klant niet de sluitpost wordt. Blijf naar de input van de klant luisteren. Juist ook wanneer je succesvol bent. Doe je dat niet, dan ga je de gevolgen snel genoeg merken. Wat ik adviseer: creëer een lerende organisatie. Leer jij sneller dan de concurrent, dan ben je met jouw onderneming de winnaar in de markt van morgen.’’
,,Ga daarom terug naar je bron. De klant. Vraag hem wat hij wil, hoe hij naar jouw product of dienst kijkt. Het kan via een formulier, een interview of een focusgroep. Vul de antwoorden aan met andere bronnen: het feitelijke gedrag. Want woorden willen soms anders zijn dan het uiteindelijke gedrag. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het klikgedrag op je site of wat mensen over je zeggen op social media. Nog iets: doe dat onderzoek niet één keer, maar regelmatig. Iedere dag, als dat mogelijk is. Ga experimenteren met alle informatie die je hebt ingewonnen. Op die manier leer je steeds weer meer van je klant en wordt je bedrijf toekomstbestendiger.’’
Weg relevantie, weg klant
Naast de toekomstbestendigheid haalt Hoogveld een ander belangrijk punt nog eens aan. Zorg dat je als ondernemer relevant blijft. ,,Zeker. Te vaak zie je nog dat bedrijven – groot en klein – maar een bepaalde tijd relevant lijken. Na verloop van tijd verdwijnen ze weer uit de populariteitslijstjes. Zonde. Ik kom weer terug op wat ik je net vertelde: ondernemers die te lang doorgaan met één formule, niet meer leren, experimenteren en innoveren. Vasthouden aan het succes. Wat je dan krijgt is een illusie van controle, zoals het zo mooi heet. Maar dan is er plots een nieuwe speler op de markt met een verbeterde, goedkopere of snellere versie van jouw dienst of product. Op dat moment heb jij een enorm probleem. Weg relevantie. Weg klant.’’
''Investeer zo veel mogelijk tijd en geld in de toekomst van je onderneming. Best lastig, het is bijna schizofreen te noemen''
Een scenario waar geen enkele ondernemer vrolijk van wordt. Hoe voorkom je dat scenario? Neem risico’s. Ga niet veilig teren op je huidige successen, geen enkel succesverhaal is oneindig. Dat klinkt logisch, echter: ga daar maar eens aanstaan in een crisis als de huidige. Flinke risico’s nemen. Daar zullen weinig ondernemers momenteel voor te porren zijn. ,,Dat snap ik. Logisch. Dus wat ga je wél doen? Kies voor een hybride oplossing. Zorg ervoor dat de kurk waar je bedrijf op drijft op een zo efficiënt mogelijke manier wordt ingericht. Soepel en tegen minimale kosten’’, legt Hoogveld uit. ,,Investeer daarnaast zo veel mogelijk tijd en geld in de toekomst van je onderneming. Best lastig, het is bijna schizofreen te noemen. Het zijn twee enorm verschillende aspecten van het ondernemerschap. Toch moet je zo blijven denken en handelen als ondernemer. Zeker nu in crisistijd en met een recessie op komst.’’
Stip aan de horizon
Laten we nog een punt uit Futureproof aansnijden. ‘Purpose’. De stip aan de horizon. Klinkt zweverig, maar is het volgens de auteur niet. ,,Het helpt je als ondernemer niet om een vuistdik plan te schrijven en je daar geforceerd aan vast te houden. Ondernemen anno nu draait om je aanpassingsvermogen. Daar komt die stip aan de horizon om de hoek kijken. Wat wil je bereiken? Wat is je doel, de purpose. De weg ernaar toe is een kronkelpad, nooit kaarsrecht. Dan is het moeilijk om de stip aan de horizon, het doel, helder te houden. Stel jezelf daarom steeds deze vier vragen: ‘wat vind ik leuk om te doen?’, ‘waar ben ik goed in?’, ‘wat heeft de wereld nodig?’ en tot slot: ‘waar kan ik geld mee verdienen?’. Belangrijk: ga aan de slag met de antwoorden die je helpen naar je purpose als ondernemer. De stip aan jouw horizon.’’
Vergeet dit niet!
Laatste boodschap van Mike Hoogveld, zeker nu: ‘wees niet alleen een denker, maar ook een doener’. ,,Kijk gerust eens in de spiegel en vraag je jezelf als ondernemer af: ‘doe ik het ook allebei?’. Denk ik voldoende en doe ik genoeg om succesvol en relevant te blijven? Doe het niet af en toe, maar regelmatig. Het helpt je, dat weet ik zeker.’’
Lees ook: Boek 'Propaganda' vertaald: in 2021 even actueel als in 1928