Nieuws Groei
Ondernemers richten twintig jaar na Kosovo-oorlog 'Dutch Chamber' op
Twintig jaar na de Kosovo-oorlog hebben Nederlandse ondernemers de Dutch Chamber Kosovo opgericht. Doel van de organisatie is om bedrijven te helpen bij het zakendoen in het jongste land van Europa.

Kosovo is de afgelopen jaren gestegen tot plek 44 in de Ease of Doing Business-ranking van de Wereldbank. Vijf jaar geleden was dat nog plek 86. Daarmee hebben ze andere landen in de regio - zoals Servië, Bosnië, Kroatië en Albanië - ingehaald. Ook in lijstjes over democratie, persvrijheid en in de corruptieindex blijft Kosovo progressie boeken.
Kosovo nog erg onbekend
Stefan van Dijk en Bekri Bajrataraj zijn de afgelopen jaren bezig geweest met ondernemen en adviseren van andere ondernemers in Kosovo. Ze zien de kansen en ontwikkelingen in de jonge staat, maar merken tegelijkertijd dat Kosovo bij Nederlanders erg onbekend is. "Mensen denken bij Kosovo soms nog dat er oorlog is, terwijl het hier juist superveilig is. Sterker nog, je kunt hier als vrouw 's avonds nog gewoon over straat", zegt Van Dijk.
Van Dijk woont bijna zeven jaar in het land, dat volgens hem misschien wel het meest pro-Amerikaanse land ter wereld is en het meest pro-Europese staatje in de regio. "Er hangt hier een hele prettige, pro-Westerse sfeer. Het is een uniek volk, zeker als je bedenkt dat dit land een aantal internationale popsterren heeft voorgebracht, zoals Dua Lipa die in Nederland de langstlopende nummer één hit ooit heeft gescoord.
Broodzakken in Nederlandse supermarkt komen uit Kosovo.
Jongste bevolking van Europa
Kosovo heeft de jongste bevolking van Europa en competitieve lonen. Veel jongeren zijn opgeleid in het Westen of hebben familie in Europa of Amerika en spreken daarom goed Engels of Duits. Kansen liggen er in de ICT, textielsector en andere sectoren waar veel werknemers nodig zijn. Zo worden broodzakken in Nederlandse supermarkten voor een groot deel hier in Kosovo gemaakt door een Nederlands-Kosovaars bedrijf.
De economische ontwikkelingen zorgen ook dat Kosovaren, opgegroeid in het Westen, terugkeren naar Kosovo.
Zoals Bekri Bajraktari. In Nederland was hij actief als profvoetballer voor Excelsior en later werkzaam in de marketing. Hij keerde enkele jaren geleden terug naar zijn vaderland om onder andere een salademerk op te richten. “Concepten die zich reeds in West-Europa hebben bewezen zijn hier relatief nieuw en kunnen in combinatie met de input van bijvoorbeeld Nederlandse bedrijven uitgroeien tot een succes.”
Samen combineren ze hun Nederlandse en Kosovaarse roots en hun netwerken in beide landen om ondernemers uit Nederland zo goed mogelijk verder te helpen in Kosovo. De Dutch Chamber Kosovo is sinds dit jaar actief. Precies twintig jaar na de Oorlog.