Blog Groei

Een ondernemingsplan schrijven als starter: zo doe je dat

Steeds meer werkenden dromen van het ondernemerschap, wat onder meer blijkt uit het recordaantal startende bedrijven in 2019. Met zoveel concurrentie voor financiering bij de bank wordt het schrijven van een solide ondernemingsplan noodzaak. Jeroen Coenen van Credo Ondernemingsplan deelt in deze gastblog tips voor het schrijven van een ijzersterk plan.

Jeroen Coenen 9 maart 2020

Ondernemingsplan maken schrijven stappenplan starters bedrijf

Foto: Pexels

Coenen heeft 10 jaar ervaring met het schrijven van ondernemingsplannen voor mkb-ondernemers en geeft met zijn bedrijf Credo Ondernemingsplan advies over bedrijfsvoering en financiering. Dit zijn Coenens stappen bij het schrijven van een goed ondernemingsplan:

Stap 1: maak je ambities concreet

Kort, maar krachtig, zo zien banken en investeerders een bedrijfsplan het liefst. Dus geen ellenlange omschrijvingen of een boekwerk aan ingewikkelde grafieken en onderbouwingen, maar helder omschreven ambities en concrete doelstellingen. De basis van jouw ondernemingsplan zou in principe achter op een bierviltje moeten passen. Dit klinkt makkelijker dan het vaak is. Probeer het maar eens, schrijf jouw bedrijfsambitie op één bierviltje of post-it. Wat ga je doen? Voor wie? En wat wil je wanneer bereikt hebben? Maak je missie SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Dit is de basis voor je bedrijf en voor je ondernemingsplan.

Stap 2: onderzoek de markt

De volgende stap richting een excellent bedrijfsplan is het onderzoeken van de markt. Om deze stap goed uit te kunnen voeren, is het belangrijk dat je helder voor ogen hebt wie je klanten zijn. Een valkuil voor veel ondernemers is dat ze hun producten of diensten het liefst aan iedereen willen verkopen. Maar als je je doelgroep te breed formuleert, loop je het risico dat je uiteindelijk helemaal niemand bereikt. Durf daarom te specificeren. Met behulp van een doelgroeponderzoek kun je bepalen waar jouw potentiële klanten zich bevinden en hoe je ze het beste kunt bereiken met een briljante marketingstrategie. Daarnaast is het nuttig om een goed inzicht in de markt te verkrijgen. Wat zijn belangrijke trends, ontwikkelingen en innovaties? Hoe kun je hierop inspelen en op welke wijze kun jij je onderscheiden ten opzichte van je concurrenten?

Stap 3: bepaal hoe je jouw bedrijf organiseert

Zodra je een helder beeld hebt van missie, visie, doelstellingen en positie in de markt, is het tijd om na te denken over je bedrijfsstrategie. Reserveer bij het schrijven van een ondernemingsplan een hoofdstuk voor de organisatie van je bedrijf. Denk hierbij aan zaken als:

  • de producten of diensten die je gaat aanbieden;
  • huisvesting en opslagruimte;
  • personeel en/of het extern inhuren van mensen;
  • de aanschaf van apparatuur, materialen en andere bedrijfsmiddelen;
  • de inrichting van je bedrijfsprocessen en administratie;
  • in zee gaan met een investeerder;
  • geld lenen bij vrienden of familie;
  • het regelen van verzekeringen en eventuele vergunningen.

Stap 4: stel een financieel plan op

Een niet te missen onderdeel van ieder ondernemingsplan is het financieel plan. Zeker als je externe financiering nodig hebt, is het verstandig om hier voldoende tijd aan te besteden. Bovendien geeft het een realistisch beeld van de financiële haalbaarheid. Een goed financieel plan start met het maken van een investeringsbegroting. Wees hierbij zo compleet mogelijk en denk niet alleen na over de bedrijfsmiddelen die je op korte termijn nodig hebt, maar ook over investeringen op de lange termijn. Vergeet bovendien niet om een kostenpost voor onvoorziene uitgaven op te nemen. Vervolgens bepaal je hoe je deze bedrijfsmiddelen gaat financieren. Wellicht beschik je over een eigen startkapitaal, maar er zijn ook andere mogelijkheden zoals:

  • een lening bij een bank of kredietverstrekker;
  • in zee gaan met een investeerder;
  • geld lenen bij vrienden of familie;
  • crowdfunding

Dit is echter nog maar de helft van het financieel plan. Ook een exploitatie- en liquiditeitsbegroting vormen essentiële onderdelen. Bereken welke inkomsten en uitgaven je per maand verwacht. Hoe realistischer, hoe beter. Houd onder meer rekening met wisselende inkomsten gedurende de opstartfase en stem je liquiditeitsbegroting af op de gemiddelde betaaltermijn van je klanten. Zeker weten dat je niets over het hoofd ziet? Huur dan een financieel expert in.

Stap 5: creëer je eigen businessmodel

Het businessmodel van je onderneming is een overzichtelijke weergave van het bedrijfsplan en tevens de blauwdruk voor je bedrijf. Ook als je al langer ondernemer bent, is een businessmodel ideaal omdat het meegroeit met je bedrijf. Zo kun je eenvoudig focus aanbrengen en bijsturen wanneer nodig. Een handig hulpmiddel is het Business Model Canvas, een logisch en overzichtelijk model waarmee je jouw ondernemingsplan visualiseert. Zie het als het bierviltje waar we mee gestart zijn, maar dan uitgewerkt en tevens inzetbaar voor nieuwe businesscases. Het model omvat alle interne en externe aspecten van je bedrijf. Van de waardepropositie tot de bedrijfsstrategie en financiële prognose. Het idee achter dit model is op logische en overzichtelijke wijze te laten zien hoe jouw bedrijf waarde creëert, levert én behoudt.

Jeroen Coenen

Jeroen Coenen

Jeroen Coenen heeft met zijn bedrijf Credo Ondernemingsplan meer dan 10 jaar ervaring in het schrijven van ondernemingsplannen op maat voor mkb-ondernemers. Daarnaast kun je bij hem terecht voor advies op het gebied van bedrijfsvoering en financiering.